جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 مرداد 1394     
وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی نگران کننده است

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی نگران کننده است.

ولی آذروش گفت: در 4 ماهه نخست سال 94 تنها تعداد 141 هزار دستگاه خودرو از 3 میلیون خودروی مشمول معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده اند که بدون تردید ادامه این روند موجب افزایش آلودگی هوا در 6 ماهه دوم سال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعاتی که توسط شرکت های خارجی صاحب تجربه انجام شد از سال 1379 انجام معاینه به صورت مکانیزه به عنوان یک راهکار موثر در کاهش آلودگی هوا تشخیص و در تهران مورد اجرا واقع شد، گفت: از ابتدای راه اندازی اولین مرکز در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران در حدود 15 سال می گذرد که با همت مسئولین و همکاری مردم این خدمات در سطح کشور به سرعت فراگیر و تعداد مراکز در حال حاضر بالغ بر 500 مرکز مکانیزه در سطح کشور رسیده است.

وی افزود: با فرهنگسازی‌های مناسب و تدریجی که در این چند سال انجام شده وضعیت مراجعات تا سال 89 به میزان قابل قبولی بوده است که متاسفانه پس از تصویب قانون افزایش معافیت خودروهای نو از 2 سال به 5 سال توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این خدمات ارزنده و موثر در کاهش آلودگی هوا مغفول واقع شد و در پی یک تصمیم غیر کارشناسانه وضعیت مراجعات به شدت کاهش یافت.

آذروش ادامه داد: بدون تردید کاهش مراجعات از دوحیث کمی و کیفی به این خدمات آسیب خواهد زد. ازیکسوعدم رغبت بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صنعت خدماتی و کاهش تدریجی مراکز و از سوی دیگر افزایش تخلفات و تساهل در رویه انجام معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه‌های جاری مراکز.

وی گفت: گاهاً در مصاحبه ها نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به این مسئله تأکید می نمایند که بیشتر پافشاری و اصرار دولت و شهرداری‌ها جهت اصلاح قانون معافیت، مربوط به بحث درآمدزایی می باشد. واضح است در شرایطی که خیلی از مراکز معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه‌ها در حال تعطیلی هستند بحث درآمدزایی و افزایش مراجعات جهت تثبیت و پایداری ارائه این نوع خدمات در اولویت است.

وی در بحث بارز شدن اثر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: در صورتی که کلیه خودروها در طول یکسال معاینه فنی گردند و پلیس قاطعانه بر اساس قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون نماید در آن زمان این تأثیر قابل ارزیابی خواهد بود . قطعاً با انجام معاینه فنی تنها یک پنجم خودروهای مشمول درطول یکسال نمی توان تغییری در وضعیت کیفی هوا ایجاد نمود و در نهایت منتج به این می شود که هوای تهران درطول سال کمتر از انگشتان دست دارای روزهای پاک و قابل تنفس می باشد.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح محدوده کم انتشار آلایندگی به زودی گفت: مطالعات این طرح به پایان رسیده و سازمانهای مرتبط در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی آن در تهران هستند و به زودی شاهد اجرایی شدن آن در تهران خواهیم بود.

آذروش اظهار داشت: تشخیص مجوز ورود خودروها به محدوده کم انتشار آلایندگی بر اساس سه شاخص سن خودرو ، تکنولوژی و استاندارد تولید و معاینه فنی ارزیابی خواهد گردید که انجام معاینه فنی خودروها در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی به عنوان محور اصلی در این طرح است و امیدوارم در این مدت باقیمانده تا اجرایی شدن طرح ، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و اصلاح آن به نحوی به عنوان یک مطالبه عمومی است تا پیش از پایان این دوره از مجلس همت کنند.

بر اساس گزارش سایت شهرداری تهران، وی در پایان با اشاره به اهمیت انجام معاینه فنی در فصل تابستان قبل از سفر گفت با توجه به اینکه در این فصل تقاضای انجام سفر افزایش می یابد به شهروندان توصیه می گردد خارج از اینکه آیا خودرو مشمول است یا خیر حتماً قبل از سفرجهت کنترل وضعیت ایمنی و فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نمایند. در فصل تابستان با افزایش دما بدون تردید خرابی و ضعیف بودن وضعیت فنی خودرو ریسک تصادف را به شدت افزایش خواهد داد. تنها ضعیف بودن وضعیت لاستیکها و یا وجود عاملی که موجب صدمه به لاستیک و لاستیک سائی گردد می‌تواند موجب ضررهای غیر قابل جبران در حین سفر گردد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: