جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 مرداد 1394     
پرداخت کرایه به بخش خصوصی بر مبنای نوع برنامه و کیفیت ارائه خدمات خواهد بود

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات طرح جدید ساماندهی اتوبوس‌های پایتخت را تشریح کرد.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به ایجاد ساختار جدید در خدمات ارائه شده از سوی سازمان اتوبوسرانی گفت: مدل قدیمی خصوصی سازی در شرکت اتوبوسرانی مشکلات زیادی به همراه داشت؛ به گونه‌ای که گلایه مردم را نیز به وجود آورده بود.

وی با اشاره به ارائه مدل های جدید خصوصی سازی خدمات اتوبوسرانی در جهان گفت: معمولا پس از اجرای یک دوره طرح خصوصی سازی در خدمات عمومی، رویه‌ها تغییر می‌کند و در حال حاضر نیز اشکالات طرح خصوصی سازی اتوبوسرانی در پایتخت احصاء شده و نسبت به تغییر آن اقدام خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در مدل فعلی خصوصی سازی اتوبوسرانی پایتخت ریسک زیادی متوجه مالکان اتوبوس است، گفت: به گونه ای که رانندگان برای کسب درآمد بیشتر خارج از ایستگاه توقف کرده و معمولا برای تامین پول خرد دچار مشکل هستند و حتی در ساعات شلوغی برای به دست آوردن مشتری بیشتر با سبقت و سرعت بسیار موجب رقم خوردن بی انضباطی‌هایی در سطح شهر می‌شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در مدل فعلی خصوصی سازی اتوبوسرانی رانندگان در مقابل اخذ رضایت مندی مردم تکالیفی ندارند گفت: در مدل جدید مبنای پرداخت، میزان پیمایش اتوبوس بر اساس برنامه است به گونه‌ای که به رانندگان اتوبوس شرکت‌های خصوصی جدول زمان بندی داده می‌شود که سرعت و برنامه استاندارد در آن ذکر شده است و حتی میزان پیمایش با ابزارهای کنترلی همچون نصب سنسور بر روی در اتوبوس کنترل می‌شود.

وی افزود: با وجود این سنسورها راننده ملزم به رعایت برنامه دقیق شده و نمی‌تواند از برنامه ارائه شده از سوی سازمان اتوبوسرانی تخطی کند چرا که این سنسورها تخطی وی را ضبط خواهند کرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی در صدد حذف پروسه رد و بدل کردن پول فی مابین راننده و مسافر است تصریح کرد: تمهیداتی اندیشیده شده است که در مدل جدید مسافرین در داخل ایستگاه‌ها پول خود را پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس برنامه جدید سازمان اتوبوسرانی سرمایه گذاران در ابتدا اتوبوس را خریداری می‌کنند افزود: شهرداری به جای آنکه یارانه اتوبوس را در ابتدا و برای خرید پرداخت کند در طول ارائه خدمات، یارانه را به سرمایه گذاران خصوصی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در گام نخست قرار دارد گفت: یک تا دو سال برای اجرای این روش زمان لازم است و قطعا پیش از آن خطوطی به صورت آزمایشی این طرح را اجرا خواهند کرد و پس از اتمام پایلوت این طرح، خط به خط سیستم اتوبوسرانی تغییر خواهد کرد.

تشکری هاشمی با اشاره به محدودیت‌های اتوبوسرانی در نوسازی ناوگانش گفت: ناوگان اتوبوسرانی پایتخت محرومیت‌های زیادی را تجربه می‌کند و فرسودگی ناوگان بسیار آزار دهنده است، اما شهرداری تهران راه را برای سرمایه گذاران خصوصی باز می‌گذارد تا بخش خصوصی بتواند این مشکلات را حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که ریسک خطرپذیری شرکت‌های خصوصی در این طرح به چه میزان است به ایسنا گفت: ریسک بخش خصوصی در این طرح به صفر می‌رسد چرا که در مقابل قرارداد مبالغی پرداخت نمی‌کند اما در طول ارائه خدمات شهرداری یارانه به آنها پرداخت خواهد کرد و سعی داریم با افزایش سهم مشارکت پذیری مشکلات پیش رو را حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه سعی داریم با مشارکت حداکثری دولت به مشکلات نوسازی اتوبوس‌ها پایان دهیم گفت: با این حال اجرای این طرح مشروط به تعیین تکلیف مطالبات از دولت نیست.

وی همچنین در مورد تاثیرات رضایتمندی مردم در اجرای موفق این طرح گفت: رضایتمندی مردم در مورد ارائه خدمات در این طرح جدید بسیار موثر است و حتی می‌توان گفت که بخشی از پرداخت‌ها به بخش خصوصی اتوبوسرانی به میزان رضایتمندی مردم بستگی دارد.

به گفته تشکری هاشمی با رانندگان اتوبوس متخلف در طرح جدید بر اساس آیین نامه برخورد خواهد شد و برای اثرگذاری بیشتر از سیستم کسر از حقوق در برابر تخلفات نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین به موضوع آموزش رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: در شش ماهه دوم سال قبل آموزش رانندگان تاکسی استارت خورد اما در صدد آن هستیم که با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید علاوه بر آموزش تمامی رانندگان تاکسی نسبت به آموزش رانندگان اتوبوس، آژانس‌ها و رانندگان سرویس‌های مدارس نیز اقدام کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: