جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 تير 1394     
تکلیف وضعیت معیشت راکبان موتورسیکلت های آلاینده چه می شود

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هدف از اجرای طرح ممنوعیت موتورسیکلت‌های آلاینده به منطقه12 تنها مشمول موتورسیکلت‌ها نمی‌شود، بلکه عدم ورود تمامی خودروهای آلاینده به این محدوده مدنظر است. 

اجرای طرح ممنوعیت ورود موتور سیکلت‌های آلاینده به محدوده تاریخی «طهران قدیم» یکی از طرح‌هایی است که در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می تواند آلودگی هوا و ترافیک را در این محدوده مدیریت کند. اما باید به این مساله واقف بود که اجرای این طرح به یکباره با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو خواهد شد. به عنوان مثال تکلیف تعداد زیادی از راکبانی که با استفاده از موتورسیکلت‌های ارزان قیمت و البته آلاینده خود بار، کالا و مسافر در منطقه 12 جابه‌جا می‌کنند و معاش خانواده خود را از این راه به دست می‌آورند چه خواهد شد؟ سوال اینجاست که بعد از اجرای این طرح تکلیف این افراد چه خواهد شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال می‌گوید: درست است که قیمت یک دستگاه موتورسیکلت برقی از نظر برخی از منتقدان این طرح به اندازه قیمت یک دستگاه خودرو پراید است اما تا چه زمانی ما می‌توانیم به دلیل این ملاحظاتی که شما نیز در سوال خود به آن اشاره کردید، سلامت شهر و شهروندان را به مخاطره بیندازیم؟ معضل آلودگی هوا در تهران مشکل بزرگی است که باید نسبت به رفع آن چاره اندیشی بلند مدت داشت.

سردار سیدتیمور حسینی یادآور می‌شود: منظور از اجرای این طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌های دو زمانه است که آلایندگی زیادی را در منطقه12 ایجاد می کند. در مقابل امتیاز تشویقی ما به راکبان موتورسیکلت‌های آلاینده خریداری موتور سیکلت‌های برقی و انژکتوری است که در این زمینه لازم است که دستگاه‌های دولتی نیز ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی وضعیت معاش راکبان موتورسیکلت‌های آلاینده باید برای اجرای این طرح مداخله کنند، ادامه می‌دهد: رسیدگی به مساله وضعیت معاش راکبان موتورسیکلت‌های آلاینده متولیان خاص خود را دارد و آنها باید بعد از اجرای این طرح چاره اندیشی‌های لازم را در خصوص تشویق راکبان نسبت به دریافت موتورسیکلت‌های برقی داشته باشند. قانونگذار برای پلیس راهور یک مسئولیت مشخصی را تدوین کرده است. پلیس باید به وظایف خود در حیطه اجرای قوانین بپردازد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح مطالعات زیادی انجام شده است، می‌افزاید: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از فعالیت  بخش قابل توجهی از موتورسیکلت‌های آلاینده‌ای که اکنون در محدوده منطقه12 در حال تردد هستند، جلوگیری کنیم. حتماً سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که مسئولیت حمایت‌های اجتماعی را برعهده دارند، باید پای کار بیایند و از این افراد حمایت کنند. بنده در این زمینه تخصص خاصی ندارم که بخواهم در مورد آن اظهارنظر کنم. اما به هر حال حمایت‌های اجتماعی چه از نظر مسائل معیشتی و چه از نظر کمک به افراد که بتواند موتورسیکلت آلاینده خود را با موتور سیکلت استاندارد تغییر دهند، باید از سوی دستگاه‌های متولی لحاظ شود.

اجرای زیرساخت‌های ترافیکی در«طهران قدیم»

بهینه سازی زیرساخت‌های ترافیکی در منطقه 12 یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در قالب طرح«انضباط شهری» از سوی مدیریت شهری تهران در حال انجام است. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه زیرساخت‌های ترافیکی در این محدوده ایجاد شده است، می‌گوید: البته باید به این مساله توجه داشت اقداماتی مانند خط کشی معابر و خیابان‌ها که یک بار  در سطح منطقه انجام می‌شود، به این صورت نیست که این محدوده را تا آخر عمر از اجرای مجدد آن  بی‌نیاز کند. قطعاً نیاز به احیای مجدد خط کشی‌ها در این منطقه وجود دارد. به طوری که خط کشی برخی از تقاطع‌ها و محله‌های منطقه 12 به دلیل ترددهای زیادی که در آنجا انجام می‌شود، نیاز به بازسازی مجدد خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی از تقاطع‌های منطقه12 نیاز به تجهیز دوربین‌های نظارتی دارد، بیان می‌کند: به غیر از نصب دوربین‌های نظارتی در تمامی تقاطع‌ها و معابر منطقه12 تجهیز این معابر به چراغ‌های راهنمایی زمان‌دار نیز احساس می‌شود.  باید به این مساله تاکید کرد که حوزه زیرساختی در مدیریت ترافیکی چیزی نیست که یک بار برای همیشه انجام شود و بعد به سراغ حوزه‌های روساختی و کالبدی برویم بلکه باید زیرساخت‌ها به صورت مداوم به روز شوند. این نیاز و مطالبه پلیس راهور در منطقه 12 به مجموعه مدیریت شهری منعکس شده است و خوشبختانه در این زمینه شهرداری همکاری بسیار خوبی با ما دارد.

 

 

 

ساماندهی تمامی مدهای حمل‌و‌نقلی در منطقه 12

زمانی که کارگروه حمل‌و‌نقل در قالب طرح «انضباط شهری» در منطقه 12 شروع به کار کرد، ساماندهی تمامی مدهای حمل‌و‌نقلی از تاکسی، اتوبوس، مترو گرفته تا ساماندهی باربرها و پیک‌های موتوری؛ تماما در دستور کار مدیریت شهری و پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفت.

سردار حسینی در این باره می‌گوید: ساماندهی ترافیکی منطقه 12 شامل  تمامی حوزه‌های حمل‌و‌نقلی مانند تاکسی، اتوبوس، حمل بار، چرخ‌دستی‌ها، موتورسیکلت‌ها، ساماندهی ترافیکی معابر و... می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی چرخ‌دستی‌ها در محدوده بازار بیان می‌کند: اجرای این طرح به صورت مشترک بین چند دستگاه متولی تعریف شده است. بیشتر مسئولیت اجرای این طرح برعهده معاونت خدمات شهری و شرکت شهربان است. البته در این زمینه وظایفی نیز برعهده پلیس راهور گذاشته شده است که در صورت نیاز وارد عمل خواهیم شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه در تمامی کشورهای صاحب تاریخ هسته مرکزی شهرها برای استفاده شهروندان تعریف شده است،‌ یادآور می‌شود: متاسفانه در تهران  برعکس عمل کرده‌ایم. بیشتر فضای محدوده تاریخی شهر تهران در قلمرو خودروها قرار گرفته و کمترین امکانات را برای استفاده مردم از این محدوده ایجاد کرده‌ایم.

سردار حسینی تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم تهران را به شهری انسان محور تبدیل کنیم، یکی از راه‌های تحقق این ایده تبدیل قسمت‌هایی از منطقه 12 به پیاده راه و یا مسیرهای ویژه دوچرخه است تا شهروندان به راحتی بتوانند از زیبایی‌های این محدوده استفاده کنند. اعتقاد دارم در شهری مانند تهران برای خالی شدن برخی از معابر از خودروها تبدیل آن به پیاده‌راه یک برنامه جدی است که البته نیاز به مطالعه دقیق دارد تا تمامی جوانب کار اعم از مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در اجرای این طرح مدنظر قرار گرفته شود.

برنامه‌ای برای توسعه پارکینگ در منطقه 12 نداریم

در طرح«انضباط شهری» توسعه پارکینگ‌ها هیچ جایگاهی ندارد. سردار تیمور حسینی درباره دلایل اتخاذ این تصمیم به خبرنگار شهرنوشت توضیح می‌دهد: امروز در دنیا سیاست ساخت و توسعه پارکینگ دیگر پذیرفته نیست و منسوخ شده است. ایجاد پارکینگ در محدوده منطقه12 به این معناست که شهروندان می‌توانند با خودروهای شخصی وارد این محدوده شوند. در نظر داریم تا در این منطقه آنقدر زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی را تقویت کنیم که هر شهروندی از هر نقطه پایتخت تصمیم گرفت به این محدوده بیاید، بتواند از امکانات حمل‌و‌نقل عمومی سریع، ارزان و آسان استفاده کند. باز تاکید می‌کنم که هیچ برنامه‌ای برای افزایش پارکینگ‌ها در سطح منطقه12 نداریم.

آیا طرح«انضباط شهری» نسخه شفابخش «طهران قدیم» است؟

به رغم آنکه رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تمامی ابعاد ترافیکی و حمل‌و‌نقل عمومی طرح«انضباط شهری» را توضیح داد، اما آیا این طرح می‌تواند نسخه شفا بخش منطقه 12 باشد؟

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال به خبرنگار شهرنوشت می‌گوید: اگر بنده بگویم که این طرح تنها راه و بهترین گزینه نجات منطقه 12 از مشکلات ترافیکی است، اشتباه است. شرایط زندگی انسان‌ها ایجاب می‌کند که هر روز برنامه‌هایمان را برای ایجاد نظم و امنیت به روز کنیم. اگر این اتفاق افتاد می توانیم بگوییم که شهری مانند تهران روند رشد و تعالی را می‌پیماید.

وی تاکید می‌کند: فعلا برای گام نخست و ایجاد تغییر این طرح و برنامه‌ای که برای منطقه 12 دیده شده، جواب می‌دهد اما این بدان معنا نیست که ما در همین گام متوقف شویم و هیچ کاری انجام ندهیم. حتما براساس اقتضای زمان و مکان اقدمات را روزآمد خواهیم کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: