جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 29 تير 1394     
مهمترین دستاورد توافق هسته‌ای

 

سایت شهر: سرمایه‌ اجتماعی در سال‌های اخیر در حوزه‌های گوناگون علوم اجتماعی،‌ اقتصاد و اخیرا در علوم سیاسی مطرح شده است. سرمایه‌اجتماعی عبارت است از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی‌ای که می‌توانند حس همکاری و اطمینان را در میان افراد یک جامعه پدید آورند. در این میان نباید از نقش نهادهای مدنی و دمکراتیک و نیز نقش دولت در گشودن چنین فضاهایی غافل شد. به هر روی، امروز بر جامعه‌شناسان ثابت شده که یکی از ابعاد مهم هر توسعه‌ای توجه به سرمایه‌های اجتماعی است. از این‌رو سرمایه‌اجتماعی، یکی از مهمترین شاخصه‌های رشد و توسعه هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

با این نگاه بسیاری از اهل دانش معتقدند که توافق هسته ای فارغ از نتایج فنی و سیاسی آن یک دستاورد مهم تری داشت  که همان افزایش سرمایه اجتماعی بود.

در همین زمینه دکتر سید رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به "شهر" گفت: بی‌شک توافق هسته‌ایی به عنوان یک پرونده بین‌المللی که مساله‌ی همه‌ی جامعه ایران و جامعه جهانی بوده، در فرایند تداومِ میان انسجام دولت و ملت تاثیرگذار است. به تعبیر دقیقتر توافق هسته‌ایی به کاهش شکاف میان دولت و ملت منجر می‌شود. هر جا شکاف میان دولت و ملت کم شود سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

مشاور رییس جمهور افزایش سرمایه اجتماعی را مهمترین اتفاق بعد از توافق هسته‌ای عنوان کرد و گفت:هر حرکتی که به انسجام ملی در جامعه ایران کمک ‌کند، قطعا در ارتقای سرمایه اجتماعی و فرهنگی جامعه تاثیر مستقیم دارد. ما وقتی از سرمایه اجتماعی صحبت می‌کنیم از مفاهیمی چون مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، رضایت اجتماعی و انسجام اجتماعی صحبت می‌کنیم.

وی فضای بعد از توافق را، فضای مشارکت مردم پیش‌بینی کرد و گفت: از این منظر، از این پس شاهد خواهیم بود که مردم در تصمیمات دولت مشارکت بیشتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری هم به مباحث دولت خواهند داشت.

صالحی امیری تصریح کرد: بعد از توافق هسته‌ایی کارآمدی دولت افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه در مجموع همه جامعه از این سرمایه منتفع خواهند شد.

مشاور دکتر روحانی افزود: من بر این باورم که آن چیزی که مهمتر از خود توافق هسته‌ایی است، عادی سازی ذهنیت و افکار عمومی جهانیان و از بین رفتن ذهنیت غلط دولت‌های جهانی، نسبت به دولت و جامعه ایرانی است.

وی در ادامه اظهار داشت: جامعه ایران جامعه‌ای است با فرهنگ و تمدن و تاریخ کهن که در چندین سال گذشته به ناحق و غلط معرفی شده بود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی کشور توافق هسته‌ایی را سرآغاز افزایش سرمایه اجتماعیِ بین‌المللی دانست و گفت: خوشبختانه این حرکت دیپلماتیک به نوعی روشنگری افکار جهانیان بود که به شدت در افزایش سرمایه اجتماعیِ بین المللی ما موثر بود. یعنی افکار عمومی جهانیان به دولت ایران اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند و این خود یک نوع تولید سرمایه جدید است.

وی تصریح کرد: بر این باورم که سرمایه اجتماعی که یکی از دستاوردهای مهم توافق هسته‌ایی است، از سرمایه اقتصادی مهم‌تر است.

دکتری صالحی امیری مهم‌ترین وظیفه نظام در برهه کنونی را حفظ سرمایه اجتماعی دانست و بر حفظ وحدت همه نیروهای داخل نظام تاکید کرد و گفت: سرمایه اجتماعی سه مرحله دارد: تولید سرمایه اجتماعی، حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی. آن چیزی که بعد از توافق اتفاق افتاده است، تولید سرمایه اجتماعی است؛ در مرحله بعد مهمترین مساله حفظ وحدت و انسجام همه نیروهای داخل نظام، مهمترین عامل برای حفظ سرمایه اجتماعی در شرایط خاص کشور است.

رییس کتابخانه ملی،اداره جامعه بدون توجه به سرمایه اجتماعی را غیر ممکن دانست و گفت:از میان سرمایه‌های چهار گانه‌ی اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و انسانی، مطمئنآ مهمترین‌شان سرمایه اجتماعی است که عامل اصلی بقای جامعه و تداوم حیات اجتماعی است

وی تصریح کرد: یک جامعه ممکن است با فقر زیست کند، با ناملایمات سیاسی زیست کند،اما جامعه را بدون مشارکت، بدون اعتماد، بدون رضایت و بدون انسجام نمی توان اداره کرد؛ به همین دلیل سرمایه اجتماعی رکن اصلی در میان سرمایه‌های موجود است که به بقای جامعه و انسجام ملی منجر خواهد شد.

مشاور رییس جمهور رویکرد دولت یازدهم به سرمایه اجتماعی را رویکردی توسعه‌ایی و دایمی توصیف کرد و افزود: هم در برنامه‌های آقای دکتر روحانی و هم در سخنرانی‌های‌شان، ایشان از مفهوم سرمایه اجتماعی استفاده می‌کنند و بر تولید سرمایه اجتماعی تاکید دارند. یکی از سیاست‌های اصلی دولت آقای روحانی ارتقای  سرمایه اجتماعی در جامعه ایران است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: