جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 خرداد 1393     
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران اعلام کرد:
5اقدام فوري براي حل مشكل آب تهران

به گزارش شهرداری نیوز، رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداری تهران تاكيد كرد حل مشكل آب تهران نياز به 5 اقدام مهم دارد.

 ستاد محيط زيست و توسعه پايدار، علي محمد شاعري؛ رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار با اشاره به احتمال جيره‌بندي آب در تهران به علت ادامه روند خشكسالي، كاهش شديد ميزان بارندگي، كاهش ميزان ذخاير سدهاي تهران، اعلام نمود براي كنترل و مديريت آب در تهران بايد 5 اقدام فوري و اورژانسي انجام گيرد.

وي خاطر نشان كرد: اقدام اول نوسازي شبكه‌هاي فرسوده انتقال آب است، با توجه به اينكه سرانه آبي كه از مبداء براي شهروندان تخصيص داده مي‌شود 320 ليتر در روز است و اين ميزان وقتي به منازل مي‌رسد 250 ليتر مي‌شود، در واقع 70 ليتر به علت فرسودگي شبكه انتقال آب هدر مي‌رود كه با نوسازي شبكه به راحتي مي‌توان به ميزان 20 درصد آبي را كه به علت فرسودگي تلف مي‌شود را كنترل نمود.

وي اقدام دوم را تصفيه و بازچرخاني حجم عظيمي از فاضلاب تصفيه نشده شهر تهران عنوان كرد و گفت: حدود 60 درصد فاضلاب توليدي شهر تهران بدون تصفيه در آبهاي سطحي و چاههاي جذبي دفع مي‌شود كه اين فاضلاب تصفيه نشده منجر به آلودگي اراضي جنوب تهران و آبهاي زيرزميني مي‌شود كه با باز‌چرخاني و تصفيه آن مي‌توان براحتي آب خام مورد نياز شهر تهران را تامين نمود.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار صرفه جويي آب توسط شهروندان را اقدام سوم بر‌شمرد و اظهار كرد: در حال حاضر ميزان سرانه مصرف آب در دنيا حدود 150 ليتر در شبانه روز است در حاليكه اين ميزان سرانه در شهر تهران حدود 250 ليتر است يعني حدود 66 درصد بيشتر از ميزان سرانه جهاني آب در شهر تهران مورد مصرف قرار مي‌گيرد لذا با فرهنگ سازي و رعايت صرفه جويي و قناعت در مصرف مي‌توان براحتي بيش از 20 درصد ميزان مصرف در فصل كم آبي را كاهش داد.

وي اقدام چهارم را هوشمند نمودن شيرآلات ساختمانها جهت كاهش مصرف آب شرب دانست و گفت: در اين رابطه وزرات نيرو در يك اقدام حمايتي و تشويقي مناسب مي‌تواند نسبت به ترويج روشهاي مناسب و كاربرد فن آوري هاي كاهنده مصرف آب در منازل اقدام نمايد، همچنان كه در مصرف برق با استفاده از لامپ هاي كم مصرف، وسايل سرمايشي و گرمايشي كم مصرف و روشنايي هوشمند، قدمهاي مناسبي برداشته شده است.

وي اقدام آخر را استفاده از آب خام براي مصارف غير شرب نظير آبياري فضاي سبز، شستشوي اتومبيل و نظافت ساختمان در منازل، مراكز تجاري، اداري، آبياري فضاي سبز شهري و مصارف عمومي و خدمات شهري برشمرد و عنوان كرد: در ساليان اخير اقدامات بسيار مثبتي توسط شهرداري تهران جهت اجرايي نمودن اين موضوع در آبياري فضاي سبز و ارائه خدمات عمومي به شهروندان انجام شده است و بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهردار‌ي تهران مقرر گرديد سهم استفاده از آب خام و فاضلاب تصفيه شده افزايش يابد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: