جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 خرداد 1393     
باکتری‌های مهربان

 

 

ایران: فرآورده‌های لبنی تخمیری مانند ماست و دوغ حاوی باکتری پروبیوتیکی است که محصول حاصل را پروبیوتیک می‌گویند. برخی از پروبیوتیک‌ها که با نام سایکوبیوتیک نامیده  می‌شوند یک ابزار و روش قدرتمند برای بهبود سلامت روان هستند.پروبیوتیک‌ها که  به‌طور گسترده‌ای یافت می‌شوند  باکتری‌هایی هستند که به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کنند.این باکتری‌ها همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند به همین خاطر است که بسیاری از پزشکان بهداشت و درمان استفاده روزانه از پروبیوتیک‌ها را توصیه می‌کنند.در حال حاضر محققان می‌گویند برخی از پروبیوتیک‌ها  که در بهبود سلامت روان مؤثر هستند در اصطلاح جدید پزشکی به آن‌ها  سایکو بیوتیک اطلاق می‌شود.

در مقاله‌ای که در سایت روانپزشکی بیولوژیک در ماه ژوئن 2013 منتشر شد، گفته می‌شود سایکوبیوتیک‌ها ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که وقتی  به میزان کافی در بیماران مبتلا به سلامت روانی  از جمله افسردگی و سایر اختلالات مرتبط با استرس تولید می‌شوند علایم بیماری را کم کرده و به حفظ سلامت روانی کمک می‌کنند.

«آلن سی لوگان» متخصص  طب سنتی و طبیعی در ایالت کانکتیکات می‌گوید: پروبیوتیک‌ها باعث تعادل در باکتری‌های داخل معده (میکروبیوتا)می شوند.این باکتری‌ها کارهای بسیاری در معده و روده انجام می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها حفاظت از دیواره روده است.عدم تعادل این باکتری‌ها در روده و معده (به عنوان مثال به علت استرس روانی، چربی بالا و رژیم غذایی پر از قند) به نفوذپذیری روده منجر می‌شود. نفوذ پذیری روده اتفاق ناخوشایندی است زیرا بخشی از باکتری‌ها در اثر نداشتن تعادل از طریق دیواره  روده به جریان خون منتقل شده و باعث ایجاد التهاب می‌شوند که این مسأله با چاقی، بیماری و سایر مشکلات روحی و روانی در ارتباط است.

لوگان می‌گوید: لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم پروبیوتیک‌های  مفیدی هستند که بطور معمول در غذاها وجود دارند.بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد افراد بزرگسالی که به مدت 30روز در صبحانه شان  محصولات پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم  مصرف کرده بودند تحت نظارت قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان می‌داد افرادی که روزانه در برنامه غذایی شان پروبیوتیک مصرف کرده بودند استرس و اضطراب پایینی داشتند.این تحقیق نشان داد که «فلور روده» نقش اساسی در میزان استرس، اضطراب و افسردگی بازی می‌کند بنابراین پروبیوتیک‌ها به عنوان درمان کمکی در درمان اختلالات روانی مفید هستند.اگرچه جایگزین پروبیوتیک‌ها به جای دارو در درمان افسردگی غیر واقعی به نظر برسد اما این تحقیق نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها نه تنها از چاقی و بیماری جلوگیری می‌کنند همچنین همراه با ورزش و رژیم غذایی سالم در سلامت روانی مؤثر هستند.

**مواد غذایی پروبیوتیک

غذاهای تخمیری حاوی باکتری‌های مفید برای معده و روده هستند. استفاده یک تا دو وعده از این نوع غذاها به جذب مواد مغذی از مواد غذایی کمک می‌کند. کلنی‌های پروبیوتیک‌ها بیش از دو هفته در بدن زنده نمی‌مانند بنابراین باید بطور منظم مصرف شوند. ماست، سر شیر، کفیر و ماست چکیده بخاطر داشتن باکتری پروبیوتیکی به پروبیوتیک معروف هستند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: