جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 خرداد 1393     
برنامه های سازمان مدیریت پسماند در زمینه بازیافت زباله

به گزارش شهرداری نیوز :در راستای تحقق یکپارچه و منسجم امور شهری ، که از ویژگی های کشورهای توسعه یافته می باشد و همچنین به منظور بهینه سازی شیوه ها و روشهای اجرایی و اصلاح ساختار تشکیلاتی بر اساس مصوبات شورای محترم اسلامی شهر تهران و برنامه جامع آن و به منظور دست یابی به استاندارهای جهانی مصاحبه ایی را با سازمان محترم مدیریت پسماند شهرداری تهران ترتیب دادیم که از نظر می گذرد.

لطفا" درباره برنامه های سازمان مدیریت پسماند در زمینه بازیافت زباله توضیح دهید ؟

در حال حاضر ادارات بازیافت در کلیه مناطق 22 گانه از طریق بخش خصوصی  و با روشهای زیر اقدام به جمع آوری پسماندهای خشک و تر می نماید :

روش اول : جمع آوری پسماند خشک از طریق خودروهای ملودی دار و مراجعه آنها حداقل هفته ای یکبار به درب منازل

روش دوم : خرید روزانه پسماند خشک شهروندان توسط  غرفه های بازیافت  مستقر در سطح شهر  همچنین مقرر است که در شهرکهای محصور  نسبت به جمع آوری مکانیزه  این گونه پسماند ها از طریق نصب مخازن آبی  ویژه پسماند خشک نیز اقدام گردد.

کاغذ و کارتن ها به صورت بسته بندی و پرس شده ، پلاستیک بصورت پرک و... در هر صورت پردازش پسماند خشک می تواند در درجه اول کمک به تسهیل در حمل و نقل پسماندهای بازیافتی  و در درجه دوم کمک به تسهیل بازیافت گردد.

بالغ بر 600 دستگاه وانت و 320 غرفه بازیافت در امر جمع آوری پسماند خشک شهر فعالیت دارند.

پسماندهای خشک پس از جمع آوری ، به گروه های پت ، مقوا ، کاغذ، پلاستیک ، لاستیک ، شیشه ، مقوا ، فلزات آهنی و غیرآهنی تفکیک شده و برای بازگشت به چرخه تولید به واحدهای صنعتی مربوطه منتقل می گردند.

پسماندهای خانگی تر نیزپس از آنکه توسط شهروندان در مخازن ریخته شد توسط ماشین آلات مکانیزه جمع آوری و پس از انتقال به ایستگاههای میانی درون سمی تریلرها  تخلیه می شوند . سمی تریلرهای 20تنی نیز پس از بارگیری به   مجتمع پردازش و بازیافت  آرادکوه منتقل می شوند .

 در آنجا پسماندهای ورودی پس از جدا سازی قطعات حجیم ، وارد خطوط پردازش شده وپس از عبور از نوار نقاله ، داخل سرند شده ،  به مواد روسرندی و مواد زیرسرندی  تقسیم می شوند .

مواد زیر سرندی که پسماندهای تر (عمدتا" آلی) می‌باشند پس از عبور از ادوات وتجهیزات خاص همچون خرد کن ها ، سرندها ، دستگاه جذب فلزات و... به سایت تخمیر هدایت شده و در این واحد طی فرایندی تبدیل به کود کمپوست می شود که  این فرآورده علاوه بر حاصلخیز کردن زمینهای کشاورزی و حفظ محیط زیست بهترین گزینه برای تامین و جایگزینی مواد ارگانیک می باشد .

با جمع آوری کالاهای حجیم بلا استفاده در روزهای جمعه  توسط ادارات بازیافت مناطق ضمن تسهیل در جمع آوری پسماند شهری توسط  عوامل مربوطه ، سبب  استفاده مجدد آن  نیز  توسط افراد نیازمند می گردد  ، علاوه بر آن  طرح هبه نیز توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی    از مدتی پیش آغاز گردیده  که طی آن شهروندان    کالاهای بلا استفاده خود و لی  قابل کاربرد   را به مراکز مربوطه تحویل میدهند  ودر آنجا پس از انجام یکسری تعمیرات     تحویل نیازمندان می گردد. البته علاوه بر     موارد مذکور سازمان مدیریت پسماند با برگزاری کارگاههای آموزشی ساخت کاردستی از دور ریختی  ها و برگزاری مسابقاتی در این زمینه نظیر طرح مشکات شهروندان را به کاهش تولید زباله تشویق می نمایند.

علاوه بر موارد مذکور می توان به کارخانه ریجکت سوز در کهریزک جهت تولید برق از مواد ریجکتی (عمدتا" نایلون ) که از پروژه های در حال ساخت بوده  و سامانه استحصال برق از پسماند ( هاضم ) در آبعلی(تست وراه اندازی) و همچنین سیستم تصفیه خانه شیرابه زباله در کهریزک که ازآن برای آبیاری درختان غیر مثمر استفاده می شود اشاره نمود.

  سازمان مدیریت پسماند برای بوجود آوردن آمیزه ای از تکنولوژی و فرهنگ در جهت همکاری بیشتر شهروندان در تفکیک زباله چه برنامه هایی دارد؟

در سازمان مدیریت پسماند  معاونتی بعنوان فرهنگی و اجتماعی و معاونت هماهنگی و ارزیابی امور مناطق برای پرداختن به امر فرهنگ سازی و آموزش اختصاص دارد ؛ همچنین در قرارداد های جمع آوری پسماند خشک بخش قابل توجهی از تعهدات پیمانکاران را به امر آموزش معطوف داشته است و ادارات بازیافت نیز مکلف شده اند ، فعالیت فرهنگی در خصوص طرح تفکیک همراه با جمع آوری پیش ببرند تا توازن و تلفیق این دو امر برقرار باشد.

  با توجه به تردد افرادی که در سطح شهر به جمع آوری زباله  های خشک با ارزش می پردازند آیا این وظیفه به بخش خصوصی محول شده است ؟

فعالیت افراد زباله گرد  در سطح شهر از نظر سازمان مدیریت پسماند غیر مجاز است و ادارات بازیافت مناطق و پیمانکاران مربوط مربوط مکلف اند در حد توان از جمع آوری پسماند خشک به شیوه مذکور جلو گیری نمایند در صورت شکایت موردی و مشاهده نسبت به اعمال جرائم  برای پیمانکاران ، اقدام خواهد شد

  در صورت پاسخ مثبت به سوال فوق ، چه ارگانی موظف به نظارت در این زمینه است ؟و در صورت وجود شکایت شهروندان چگونه با این ارگان ارتباط برقرار کنند؟

چنانچه ذکر شد ادارات بازیافت مناطق از طریق پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک مکلف اند نسبت به جلو گیری از پدیده مذکور اقدام نمایند ؛ شهروندان در صورت شکایت در این زمینه می توانند موارد را به ادارات بازیافت محدوده منطقه خود  گزارش نمایند .

  با توجه به تنظیم طرحی که بر طبق ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند ، توسط سازمان به تصویب رسید و باید تا پایان سال 92 تحقق می یافت آیا اهداف این برنامه محقق شده است ؟

طبق ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند (مصوب 1384 هیات وزیران ) مقرر گردیده است که جمع آوری پسماند های عادی مراکز استانها و شهر های دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت بصورت مجزا جمع آوری شود . بر همین  اساس طرح ها و شیوه های مختلفی  برای اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا تدوین و اجرا شده  و در حال حاضر نیز در حال انجام است . نکته قابل توجه این است که برای محقق شدن این هدف لازم است  کلیه دستگاههای اجرایی و فرهنگی کشور هماهنگی و همکاری لازم در این زمینه داشته باشند که این امر محقق نشده است

  آیا زمینه تولید انرژی از منطقه کهریزک برای شما محقق شده است ؟

سامانه استحصال انرژی از پسماندهای جامد شهری (زباله سوز) در کهریزک در حال ساخت بوده که از پسماندهای برگشتی (عمدتا" نایلون ) از خطوط پردازش برق تولید می نماید که البته لازم به ذکر است که  سامانه استحصال انرژی از پسماندهای تر به روش هاضم نیز در آبعلی در مرحله  تست وراه اندازی می باشد .

  آیا صحت خبر پلمب شدن واحدهای زباله ساز را از 15 خرداد تایید می کنید؟

خیر




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: