جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 9 تير 1394     
خبر وزیر از تکمیل۸۰۰۰ طرح صنعتی

تسنیم: محمدرضا نعمت‌زاده امروز در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: امسال با توجه به آمار بانک مرکزی شاهد رشد 6.7 درصدی بخش صنعت و رشد 9.8 درصدی بخش معدن بوده‌ایم این موضوع بعد از چند سال رشد منفی بخش صنعت کشور اتفاق افتاده که جای تقدیر از تمام مسئولین مربوطه را دارد.

وی با اعلام اینکه 40 درصد رشد اقتصادی کشور در سال گذشته مختص بخش معدن بوده است، افزود: این موضوع نشان از آن داد که بخش معدن به عنوان یک حوزه پیشران در اقتصاد به شمار آمده و باید توجه بیشتری برای رفع مشکلات آن انجام شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: رشد مثبت بخش صنعت در حالی اتفاق افتاده که کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه قرار دارد که امیدواریم این موضوع با تعامل تیم مذاکره کننده به سرانجام رسیده و تا حدودی با حفظ منافع ملی راه‌ها برای توسعه بیشتر بخش صنعت فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سال گذشته در سخنرانی خود اعلام کرد که صنعت همه جا فراگیر شود و کشور باید به سمت صنعتی شدن پیش رود، اظهار داشت: سخنان رئیس جمهور نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته محرک اصلی بخش تولید، صنعت و فناوری بوده است به همین منظور ایران نیز برای صنعتی‌سازی خود باید تمرکز بیشتری را بر تولید رقابت‌پذیر و متکی بر فناوری‌های روز داشته باشد.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه از سال 80 تا 91 شاهد کاهش سهم تشکیل سرمایه بخش صنعت و معدن از 18.2 به 9.1 درصد بوده‌ایم، گفت: این موضوع نشان از آن دارد که بخشی از منابع از صنعت کشور خارج شده و به بخش‌های دیگر تزریق گردیده است.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در همین مدت کوتاه فعالیت خود با اقدامات لازم بخشی از این منابع را به بخش صنعت و معدن برگشت داده است به نحوی که با توجه به روند مثبت ما شاهد تکمیل بیش از 8 هزار طرح صنعتی طی 22 ماهه گذشته بوده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اطلاعات طرح‌های تکمیل شده استان به استان و در لیست‌هایی مشخص قابل مشاهده است، گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی باید با رویکرد صادراتی صورت گیرد البته نمی‌گویم که به نیاز داخل توجهی نکنیم اما واحدهای تولیدی باید در سرمایه گذاری‌های خود رویکرد صادرات را در اولویت قرار دهند تا در شرایط رقابت‌پذیر بتوانند در سطح بازارهای بین‌المللی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

نعمت زاده به اولویت‌های وزارت صنعت برای توسعه بیشتر بخش صنعت پرداخت و افزود: یکی از برنامه‌های ما نوسازی تجهیزات صنایع است البته افزایش بهره‌وری واحدها از اعم از سرمایه و ارتقای توان مدیریت و بازاریابی نیز در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید توجه بیشتری در صنایع نرم افزاری صورت گیرد، گفت: ایجاد و توسعه خوشه های صادراتی در واحدهای کوچک و متوسط، تکمیل واحدهای موجود و ایجاد واحدهای بزرگ و توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای را باید دیگر رویکردها در حوزه صنعت به شمار آورد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید بر برند سازی را یکی از اولویتهای مهم در توسعه بخش صنعت دانست و تصریح کرد: در صددیم اطلاعات بخش معدنی را منسجم تر کنیم برهمین اساس با مشارکت بخش خصوصی برای اولین بار ظرف یکی دوسال آینده اطلاعات معدنی تهیه خواهد شد.

نعمت زاده اضافه کرد: از مسئولان مربوط تقاضا داریم تا معافیت‌های مالیاتی را در بخش اکتشافات معدنی اعمال کنند تا سهم بخش معدن که بسیار ناچیز است ارتقا پیدا کنند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: