جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 8 تير 1394     
زنان مراقب باشند، ام اس در کمین است!

باشگاه خبرنگاران: متأسفانه با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی بیماری‌ها نیز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و متنوع شده‌اند.

از جمله این بیماری ها باید به ام اس اشاره کرد که شیوع قابل توجهی را در میان افراد جامعه داشته است.

در اینجا برای آشنایی بیشتر، با بیماری ام اس پای صحبت‌های یک متخصص مغز و اعصاب نشسته و آن را بررسی می کنیم:

بیماری ام اس از کجا می آید؟
دکتر حمید رضا ترابی عضو هیأت علمی انجمن ام اس ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ام اس یک بیماری می‌باشد که سیستم های مغز و نخاع را تحت تأثیر قرارداده و روندی التهابی دارد.

این بیماری علت مشخص ندارد ،اما باید گفت عوامل مختلفی چون وراثت، استعداد بیولوژی بدن، استرس، تغذیه، تغییرات اقلیمی، آب و هوا و واکسن‌های مصرفی ( که از طریق آن میکروبها و ویروس‌های مختلفی وارد بدن شده‌اند) در بروز آن نقش دارند. همچنین آمارهای جدید کمبود ویتامین D3 را از دیگر عوامل ایجاد این بیماری می داند.

وی ادامه داد: همه عوامل ذکر شده با توجه به استعدادی که در فرد وجود دارد می‌تواند سیستم ایمنی بدن وی را تحت تأثیر قرار دهد و به ماده سفید مغزی(راههای عصبی) آسیب برساند.

کدام علام زنگ خطر بیماری ام اس هستند؟
دکتر ترابی عنوان کرد: در روند این بیماری فرد مبتلا به علائمی چونه اختلالات حرکتی، عدم تعادل، بی حسی در اندام ها، علائم چشمی چون تاری دید و دو بینی، بی اختیاری و تکرر ادار روبرو خواهد شد.

آمارها از وضعیت این بیماری چه می گویند؟
این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: سن شایع ابتلا به این بیماری بین 20 تا 40 بوده که در این میان جوانان و زنان بیش از سایرین در معرض خطر  قرار دارند. همچنین بر اساس آمارها زنان  به نسبت مردان 3 تا 4 برابر درگیر بیماری ام اس هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از بیست هزار بیمار مبتلا به ام اس در انجمن ام اس ایران( در تهران)ثبت شده است که حدود سیزده هزار نفر آن به کلان شهر تهران اختصاص دارد.

ترابی افزود: بیماری ام اس در شهرهای بزرگ بیش تر به چشم می خورد، به طوری که در شهراصفهان از میان صدهزار حدود 110 نفر در معرض ابتلا قرار دارد.

ام اس عمر افراد را کوتاه نمی‌کند
عضو هیأت علمی انجمن ام اس ایران با شاره به اینکه افراد مبتلا عمر طبیعی خود را دارند،افزود: خوشبختانه این بیماری در طول عمر افراد تأثیر چندانی ندارد و تنها با ایجاد اختلالات حسی – حرکتی زندگی را برای فرد سخت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه خوش‌بینانه‌ای به روند درمان ام اس وجود دارد که با تشخیص به موقع و پیشگیری از وخیم شدن این بیماری می‌توان از آسیب‌های جدی به سیستم‌های عصبی جلوگیری کرد.

ترابی در پایان به افراد مبتلا توصیه داشت: باید در وهله اول این بیماری را قبول کرد و در نظر داشت که پذیرش به معنای تسلیم شدن نیست، تا به این طریق بتوان با رعایت بهداشت، زندگی را با ام اس ادامه داد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: