جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 7 تير 1394     
سه توصیه مهم برای ارتقاء کیفی خودروهای داخلی

به  گزارش گروه پارلمانی شهردار نیوز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : هر چند امروز بخشی از نارضایتی مردم نسبت به خوروهای داخلی ناشی از قیمت آنهاست اما اساس نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است.

روح الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود : سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا کیفیت خودرو علی رغم تصویب قانون ارتقاء کیفی خودرو در سال 89 تاکنون چه تغییری یافته است ؟ در شرایطی که بر اساس این قانون خودروسازان  داخلی باید هر 3 ماه یا 6 ماه  به مجلس و کمیسیون صنایع مجلس گزارش کیفی خودروها را ارائه می کردند متاسفانه تاکنون اتفاق مهمی در حوزه ارتقاء کیفیت خودروها صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد : البته در حوزه نصب برخی آپشن ها مثل ایربگ و ای بی اس  بر روی خودروها اقدامات موثری توسط خودروسازان داخلی صورت گرفته است اما همچنان نارضایتی مردم در حوزه کیفیت خودروهای داخلی جدی است.

وی با اشاره به علت کیفیت  پایین برخی از خودروهای داخلی اظهار داشت : وجود تحریم ها در این سالها متاسفانه موجب گردید که برخی از قطعاتی که از کشورهای مطرح وارد می گردید با مشکل مواجه شود بالطبع خودروسازان برای ادامه حیات اقتصادی بنگاههای اقتصادی و تامین این قطعات ناگزیر به  استفاده از قطعات داخلی و یا قطعات چینی شدند که کیفیت اغلب آنها از قطعاتی که کشورهای تحت لیسانس وارد می گردید بسیار پایین تر بود طبعا همین اتفاق یکی از عمده ترین دلایل افت کیفیت خودروهای داخلی است.

وی در ادامه به تصویب قانونی در راستای حمایت از تولید داخل و خودروسازان پرداخت و گفت : در راستای حمایت از تولید داخل ، قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید که کالاها و قطعات و ماشین الات مشابهی که در داخل امکان تولید دارند نباید از مشابه خارجی آنها استفاده شوند و باید صرفا از تولیدات داخلی استفاده گردد به عنوان مثال در شرایطی که لاستیک مورد نیاز خودروها در داخل تولید می شود نباید از تایرهای خارجی استفاده گردد هر چند این قانون در جهت حمایت از تولید داخل و حفظ اشتغال داخلی صورت گرفت اما می تواند یکی دیگر از دلایل افت کیفیت خودروهای داخلی باشد چرا که گاها کیفیت برخی از تولیدات داخلی در این حوزه کمتر از تولیدات مشابه خارجی است.

وی اظهار داشت : البته بر اساس توصیه مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخل ، این نکته قابل توجه است که  چنانچه کیفیت کالاهی داخلی گاهی کمتر از مشابه خارجی نیز بود برای اینکه محدودیت های داخلی بر ما تاثیر نگذارد  باید از کالاهای داخلی استفاده کرد تا به تدریج کیفیت تولیدات داخلی نیز ارتقاء یابد.

نماینده بویین زهرا و آوج در خانه ملت در ادامه به برخی از اقدامات ضروری خودروسازان برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی اشاره کرد و اظهار داشت : خودروسازان داخلی باید با تعامل  بیشتر با مرکز علمی و دانشگاهی نسبت به ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی اقدام نمایند. زیرا در شرایطی که افراد خلاق و مبتکر و کارآمد  در دانشگاهها و مراکز علمی بسیارند قطعا  می توان با برگزاری کلینیک های مشاوره ای هم نسبت به ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی تلاش شود ضمن اینکه در این راستا کاهش مصرف سوخت و اجرای طرح هایی در جهت افزایش بهره وری می تواند در کاهش قیمت تولیدات داخلی موثر باشد.

عباسپور همچنین لزوم اعمال استانداردهای 51 گانه توسط سازمان استاندارد را از دیگر راهکارهای افزایش کیفیت خودروهای داخلی ذکر کرد و افزود : در صورتی که  این استانداردها رعایت و توسط سازمان ملی استاندارد نظارت و کنترل مناسبی صورت گیرد قطعا کیفیت خودروهای داخلی ارتقاء خواهد یافت.

وی تلاش برای توسعه سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا را از دیگر اقدامات مورد تاکید برای ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی عنوان کرد و گفت :  البته این همکاری در صورت منطقی است که دانش فنی خودروسازان در این راستا انتقال یابد چرا که با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی ایران دسترسی به بازارهای دیگر بسیار آسان تر بوده و همین امر اشتیاق بسیار زیادی برای سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان داخلی فراهم می کند که  امید است با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای این شرایط بهتر فراهم شود.

 وی همچنین عدم توسعه محصولات جدید را بخشی از عدم نارضایتی مصرف کنندگان از خودروهای داخلی اعلام کرد و گفت : برای کسب رضایت مشتریان داخلی باید نسبت به افزایش کیفیت و تنوع تولیدات داخلی اقدامات جدی تری از سوی خودروسازان صورت گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: