جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 7 تير 1394     
عسل ایرانی در شیشه‌های ترک

باشگاه خبرنگاران: عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرن‌ها پیش به عنوان عالی‌ترین و مقوی‌ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی‌های شفا بخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماری‌ها در بین تمام ملل کاربرد داشته است.

یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های شناخته شده در دنیا عسل ایران است که اگر زمینه‌های آن فراهم شود کالای صادراتی ارز آوری به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش طبق آمار سال گذشته 5 هزار تن عسل به کشورهای ترکیه و حوزه خلیج فارس صادر شد اما متاسفانه به دلیل برخی بی کفایتی‌ها در بحث مدیریت کلان و شناخت بازار تقاضای این محصول ارزشمند به صورت فله‌ای به این کشورها صادر شده است.

حال آنکه اگر سری به فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های داخلی بزنیم و گذری به قفسه‌های مملو از عسل کنیم با حجم قابل توجهی از بسته بندی‌های رنگارنگ و شیک مواجه خواهیم شد.

*عسل ایرانی در شیشه‌های ترک

یکی از بزرگ‌ترین معضلات کشور در صادرات غیر نفتیاز جمله عسل به کشورهای همسایه و اروپایی آگاه نبودن از بازار تقاضای این کشورهاست و در این میان کشورهایی مثل ترکیه و عراق فرصت را غنیمت شمرده و از آب گل آلود عسل ناب ایرانی می‌گیرند.

این کشورها عسل ایران را با قیمت پایین خریداری کرده و با بسته بندی‌ها شیک و مناسب با نام تجاری کشور خود با بهترین قیمت و سود به بازارهای بین الملل عرضه می‌کنند.

عفت رئیسی سرحدی رئیس اتحادیه زنبورداران افزود: سیستم صنایع تبدیلی کشور بسیار فرسوده است و ضعف مهم‌ترین چالش بازار رسانی محصولات کشاورزی و زراعی است. و مقوله بازار رسانی ترکیه و کشورهای دیگر به خاطر درایت مدیران صنعت و کشاورزی که مورد حمایت قرار می‌گیرند در حالی که از تولیدکنندگان ما حمایت قابل توجهی به عمل نمی‌آید.

وی تصریح کرد: علی رغم کشمش بانک مرکزی دولت و بخش خصوصی کاهش نرخ بهره هیچ گونهتاثیری در بخش کشاورزی و صنعت نداشته است.

همواره دولت در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم به صنعت زنبورداری هیچ گونه توجهی نداشته است در حالی که در کشور ترکیه به زنبورداران تسهیلاتی با بازپرداخت بلند مدت در اختیارشان قرار می‌دهند ولی متاسفانه در کشور ما این گونه تسهیلات پرداخت نمی‌شود.

رئیس اتحادیه زنبورداران تاکید کرد: چنانچه زنبورداران مورد حمایت قرار گیرند قادر به صادرات 10 هزار تن عسل طبیعی هستند.

وی اظهارداشت: بعد از کشور چین کشور ما 6.5 میلیون کندو دارد که میانگین برداشت آن متوسط سالانه باید 13کیلو گرم باشد در حالی که برداشت ما از هر کندو 5کیلو گرم است که کاهش این مقدار به دلیل ریز گردها، شرایط ناپایدار، و به موقعجابه جا نشدن زنبورستان‌ها به سبب هزینه‌های زیاد حمل و نقل که زنبورداران قادر به پرداخت آن نیستند.

بر اساس این گزارش از مشکلات صادرات عسل در ایران، عدم شناسایی بازارهای خارجی و خریداران محصول است وهمینطور واسطه‌هایی در این میان هستند که با ارائه عسل بی کیفیت بازار معتبر عسل ایرانی را بی‌اعتبار می‌کنند.

شایان ذکر است کشور ایران از منابع غنی برخوردار است که اگر توجه ویژه‌ای به آن شود دروازه‌ای به روی صادرات خواهد بود که در خواست کشور چین که 5 هزار تن عسل از ایران می‌باشد را محقق سازد و حال باید دید که آیا دست اندرکاران امر به جهت حمایت از تولید داخل در محقق شدن این امر تا چه میزان تلاش خواهند کرد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: