جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 تير 1394     
اوباماخواهان‏‎حذف‎نمادهای‌نژادپرستی/عکس

ایسنا: رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور در مراسم تدفین روحانی سیاهپوستی که اخیرا در جریان حمله‌ای نژادپرستانه در کلیسای چارلستون کارولینای جنوبی کشته شد، در سخنانی خواهان از بین بردن نمادهای نژادپرستی و سرکوب همچون «پرچم کنفدراسیون» در این کشور شد که مربوط به دوران جنگ داخلی است.



به گزارش  رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در مراسم تدفین «رورند کلمنتا پینکنی» روحانی به قتل رسیده کلیسای چارلستون آمریکا حاضر شد که چند روز پیش شاهد حمله یک سفیدپوست آمریکایی بود. اوباما به 9 تنی که در جریان این حمله کشته شدند، ادای احترام کرد و از آمریکایی‌ها خواست تا با درس گرفتن از این تراژدی اختلافات نژادی را میان خود از بین ببرند.


این تیراندازی پس از آن موجب راه افتادن بحثی گسترده درباره میراث برده‌داری و نژادپرستی در آمریکا شد که فرد سفیدپوست عامل این حمله تصاویری از خود را در کنار «پرچم کنفدراسیون» که متعلق به دوران جنگ داخلی این کشور بوده و یادآور میراث نژادپرستی است، منتشر کرد.

بلافاصله پس از این اتفاق سیاستمداران و مقام‌های آمریکا تلاش کردند تا هرگونه تعلق خاطر خود به این پرچم را رد کنند و فشارهای بی‌سابقه‌ای برای پایین آوردن این پرچم از محوطه مجلس محلی ایالت کارولینای جنوبی به راه افتاد. اوباما این پرچم را یادآور سرکوب نظام‌مند و ظلم و ستم نژادی دانست.

وی در سخنرانی خود در مراسم تدفین روحانی سیاهپوست گفت: ما مدت‌هاست که چشم خود را به روی درد و رنجی که پرچم کنفدراسیون در میان تعداد زیادی از شهروندانمان ایجاد می‌کند، بسته بودیم. شاید ما اکنون درک کنیم که تعصب نژادی چطور می‌تواند حتی هنگامی که ما متوجه نیستیم، ما را آلوده کند. بنابراین ما نه فقط باید با تهمت‌های نژادی مقابله کنیم بلکه باید حتی با این وضعیت که به جای مصاحبه شغلی با یک سیاهپوست ترجیح می‌دهیم با یک سفیدپوست مصاحبه شغلی انجام دهیم نیز مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: مدت زیادی است که ما چشم خود را به روی هرج و مرجی که خشونت مسلحانه به این ملت تحمیل کرده بسته‌ایم. اکنون می‌بینیم که اکثر آمریکایی‌ها می‌خواهند که برای مقابله با این وضعیت کاری انجام شود.

انتشار تصاویری از دیلان روف، عامل قتل ۹ سیاهپوست در کلیسای چارلستون، با پرچم کنفدراسیون بار دیگر بحث نیمه کاره و قدیمی را مطرح کرد که امید می‌رود این بار پیامد مشخص و ملموسی در پی داشته باشد. سال‌هاست که این پرچم ایالت‌های حامی برده‌داری در زمان جنگ داخلی آمریکا، برای برخی نشان تاریخ و میراث فرهنگی ایالات جنوبی آمریکاست و برای برخی دیگر، نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان محسوب می‌شود. به دنبال حادثه تیراندازی کلیسای چارلستون کارولینای جنوبی بسیاری خواستار برچیدن این پرچم شدند. از مجموع یازده ایالتی که در جریان جنگ داخلی آمریکا مخالف قوانین لغو برده‌داری بودند، تنها کارولینای جنوبی است که همچنان از طرح اولیه این پرچم استفاده می‌کند.

به غیر از پرچم کارولینای جنوبی، پرچم‌های هفت ایالت دیگر آمریکا شامل آرکانزاس، جورجیا، میسیسیپی، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی و فلوریدا نیز با الهام از پرچم کنفدراسیون طراحی شده است؛ نکته‌ای که سال‌هاست از جمله مباحث جنجال‌برانگیز در آمریکا است. پرچم کنفدراسیون همواره یادآور بخش تاریک و تلخی از تاریخ ایالات متحده آمریکا است. برده‌داری و جنگ داخلی در قرن نوزدهم از یک سو و شکل‌گیری جریان‌های نژادپرستی در اوایل قرن بیستم از سوی دیگر، این پرچم را به نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان تبدیل کرده است که همچنان در جمع گروه‌های نژادپرست آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: