جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 تير 1394     
کری و ظریف امروز دیدار می‌کنند

فارس: یک مقام آمریکایی امروز (شنبه) خبر داد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان امروز شنبه دیدار می‌کنند.

به نوشته رویترز این مقام عالی رتبه آمریکایی گفت وزرای خارجه آمریکا و ایران روز شنبه با وجود اختلافات برای دستیابی به توافق هسته‌ای، دیدار می‌کنند.

رویترز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه غربی که خواست نامش فاش نشود ادامه می‌دهد «روزهای آینده، روزهای بسیار سختی خواهند بود. ضرب الاجل احتمالا دو یا سه روز تمدید خواهد شد.»

دیدار دو وزیر خارجه روز شنبه در پایتخت اتریش و پیش از پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو یعنی نیمه شب روز سه‌شنبه نهم تیر، صورت خواهد گرفت.

رویترز در ادامه نوشت، اختلافات اساسی باقی‌مانده برای حصول توافق ترتیب برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و نحوه بازرسی‌هاست.

یک منبع مطلع پیش از این در گفت‌وگو با فارس با ذکر این نکته که پیشرفت‌هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، یادآور شد: اما پرانتزهای باقیمانده در متن، همه ناظر به موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.

سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان که در وین به سر می‌برد روز گذشته گفته بود: نگارش، کار سختی است، بخصوص در این قسمت‌های آخر، بعضی از مشکلات عمده‌ای وجود دارد که هنوز مانع کار است ولی در جزئیات و در بعضی از موارد عمومی پیشرفت‌های خوبی انجام شده است.

وی در پاسخ به موضوع تمدید مذاکرات گفت: بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که تا زمان تعیین شده بتوانیم به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می‌دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته وارد وین شده و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز شنبه در وین خواهد بود. خبرنگار فارس مطلع شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه در وین حضور خواهند داشت. هنوز مشخص نیست که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین چه زمانی در وین حضور خواهند یافت.

دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقی برای حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد. پس از آن رایزنی‌ها از بهمن ماه همان سال آغاز و تا تیر ماه 1393 ادامه یافت. در 28 تیر ماه 1393 طرفین این مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر راه دستیابی به توافق جامع، مذاکرات را برای هفت ماه (10 تیر ماه 1394) تمدید کردند.

وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 13 فروردین ماه سال جاری بعد از 9 روز رایزنی فشرده در شهر لوزان سوئیس به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر نشست‌ها برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وین در جریان است که شش دور این رایزنی‌ها در وین و یک دور نیز در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT برگزار شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: