جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 تير 1394     
آغاز فاز مطالعاتی تونل امیرکبیر؛ دهه 70

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به مطالبات مردمی در ساخت تونل امیر کبیر گفت: شروع کار مطالعاتی ساخت تونل امیرکبیر به دهه 70  بازمی گردد. به طوری که  در سال 1373 عملیات عمرانی تونل امیرکبیر توسط شرکت کیسون آغاز شده بود اما بعد از مدتی متوقف شد تا درنهایت در دهه اخیر عملیات عمرانی ساخت این تونل در محدوده خیابان هدایت و 17شهریور از سر گرفته شد.

مازیار حسینی اظهار کرد: اجرای تونل امیرکبیر به دلیل درخواست های مردمی بود که خواهان رسیدگی به وضعیت تردد در این محدوده بودند. فاز اول مطالعات در دهه 70 صورت گرفت و به دنبال آن اولین مطالعات انجام شده توسط معاون اسبق فنی و عمران انجام شد. درواقع بنده در نیمه راه ادامه ساخت این تونل را تحویل گرفتم. طبق این مطالعات پیش بینی شده بود که این تونل بار ترافیک را وارد محدوده بازار کند. ساخت این تونل در محدوده خیابان 17 شهریور و خیابان هدایت شروع شده بود و زیاد نمی توانستیم در طراحی این تونل تغییراتی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه زیرگذر امین حضور در دهه 70 ساخته شده و سپس کار مطالعاتی  ساخت تونل امیرکبیر از محدوده خیابان  هدایت و هفده شهریور شروع شد، افزود: طراحی تونل امیرکبیر در فاز مطالعاتی به صورت رفت و برگشت درنظر گرفته شده بود. به این صورت که هم بار ترافیکی وارد محدوده بازار شود و هم برعکس بار یعنی بار ترافیکی بازار به بزرگراه امام علی(ع) وارد شود.

وی با بیان اینکه در سال89 شهردار تهران با قاطعیت مطرح کرد، تمامی پروژه های نیمه کاره تهران به اتمام خواهد رسید، افزود: در آن زمان بار دیگر کارشناسان مطالعات جدیدی بر این تونل انجام دادند که در نهایت ماموریت این تونل تخلیه بار ترافیکی بازار به بزرگراه امام علی(ع) شد. به این صورت که با احتساب زیرگذر فعلی امین حضور و همچنین رمپ اتصال به بزرگراه امام علی(ع) به طول 2500 متر  این امکان فراهم می شود که سه‌راه امین‌حضور به عنوان قطب فروش لوازم خانگی تهران به بزرگراه امام علی(ع) متصل شود. به عبارت دیگر با انتقال بار ترافیکی مرکز شهر و بازار تهران به زیر زمین و سپس هدایت آن به بزرگراه امام علی(ع) باعث کاهش ترافیک در این محدوده خواهد شد.

مازیار حسینی با پرداختن به زمان افتتاح این تونل گفت: فروردین ماه سال 90 روز شمار این پروژه بزرگ توسط محمدباقر قالیباف، روشن شد. عملیات عمرانی این تونل خردادماه سال 92 به پایان رسید و هوشمند سازی و نصب جت فن های این پروژه نیز با توجه به تحریم های بین المللی زمان برد تا اینکه بعد از افتتاح بزرگراه امام علی(ع) این تونل شهری در 22 اردیبهشت 93 به صورت رسمی افتتاح شد.

وی به برخی انتقادهایی که در حال حاضر به این تونل می شود اشاره و تصریح کرد: زمانی که تونل امیرکبیر به صورت رسمی افتتاح شد، شهردار تهران به صراحت اعلام کرد ارتباط این تونل با بزرگراه امام علی با نگاه تخلیه ترافیک بازار به خارج از مرکز شهر بوده است و نه ورود به بازار. از سوی دیگر پیش بینی شده بود که در آینده فقط وسایل حمل و نقل عمومی بتوانند وارد محدوده تونل شوند؛ البته امتداد تونل جنوبی امیرکبیر به شرط عقب نشینی خیابان تا محدوده کرمان در نظر گرفته شده بود.

حسینی تاکید کرد: طی جلساتی که با معاونت حمل و نقل و ترافیک، پلیس راهور و مسئولان منطقه ای داشتیم، حتی پلیس راهور به صراحت اعلام کرد کاملا مخالف ورود ترافیک به محدوده بازار هستند. این اعلام نظر قاطعانه معاونت حمل و نقل و پلیس راهور به اوایل کار این پروژه در دوره بنده برمی گردد. زمانی که این را اعلام کردند ما متوجه شدیم که ادامه دادن این پروژه اگر بخواهد که بر مبنای ورود بار ترافیکی به محدوده بازار باشد، کاملا اشتباه است.

مازیار حسینی با بیان اینکه بررسی وضعیت ترافیکی این تونل بار دیگر توسط مشاور طرح بررسی شد، افزود: با مشاور طرح بررسی کردیم تا ببینیم که چگونه می توان بار ترافیک را از محدوده بازار خارج کرد. نتیجه این شد که خروجی ای برای انتقال ترافیک از محدوده بازار در نظر گرفته شد که این خروجی به بزرگراه امام علی(ع) شمال برخورد می کند. درواقع تنها تغییری که در طراحی این تونل می توانستیم انجام دهیم تا ترافیکی به محدوده بازار سرریز نشود،  اجرای این طرح بود.

وی با تاکید بر اینکه ساخت این خروجی کار بسیار مشکلی بود که انجام شد، بیان کرد: واقعا ساخت این خروجی کار بسیار سخت و مشکلی بود. چرا  که در این قسمت اتوبان امام علی(ع) طراز منهای یک داشت و ما باید  از زیر تراز منفی یک اتوبان امام علی شمال عبور می کردیم، بدون اینکه پوسته طرح را تغییر دهیم. شیوه ساخت این خروجی به این صورت بود که باید تونل خروجی از تراز منفی 2 را به تراز منفی یک بزرگراه می رساندیم. کار از نظر مهندسی عمرانی بسیار سخت و طاقت فرسا بود.

معاون سابق فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه بعد از ساخت خروجی تونل امیرکبیر به سمت بزرگراه امام علی(ع) باید اصلاح ترافیکی در محدوده خیابان امیر کبیر یا شهید دیلمان انجام می شد، توضیح داد: گام بعدی که باید برمی داشتیم این بود که جهت های ترافیکی خیابان های امیرکبیر و شهید دیلمان باید به گونه ای تنظیم شود که  بحث ورود بار ترافیکی به داخل تونل تسهیل می شد. البته این کار نیز مستلزم تعریض خیابان خیابان امیر کبیر از تقاطع مصطفی خمینی تا تونل است. در حال حاضر این کار در حال انجام است و در بعضی از بخش ها املاک عقب نشینی کرده اند اما باید این رفع معارض ها به حداکثر ظرفیت خود برسد تا تعریض این خیابان به طور کامل انجام شود.

مازیار حسینی با تاکید بر اینکه با تعریض خیابان امیرکبیر جهت ترافیکی آن نیز تغییر خواهد کرد، یادآور شد: با تعریض خیابان امیرکبیر(شهید دیلمان) و تغییر جهت ترافیکی، خودروها می توانند مستقیم از غرب به شرق وارد این خیابان شده و از طریق تونل امیرکبیر وارد بزرگراه امام علی(ع) شوند. البته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشغول بررسی این مساله است.

مشاور ویژه شهردار تهران با تاکید براینکه ساخت امتداد تونل جنوبی امیرکبیر به بزرگراه امام علی(ع) جنوب مستلزم تعریض خیابان آهنگ و کرمان است، تاکید کرد: لاین شمالی این تونل نیز که از بزرگراه امام علی(ع) وارد محدوده بازار می شود تنها برای حرکت خودروهای اضطراری در نظر گرفته شده است.

به گفته وی با توجه به اینکه منطقه بازار از نظر مدیریت بحران همیشه دچار چالش است، در صورت بروز بحران باید خودروهای امدادی مانند آمبولانس، پلیس و یا آتش نشانی به راحتی با استفاده از این تونل بتوانند وارد محدوده بازار شوند.

مازیار حسینی با بیان اینکه تونل امیرکبیر مجهز به پارکینگ اختصاصی و مجهزترین مرکز کنترل ترافیک است، تاکید کرد: البته با تکمیل تونل جنوبی امکان عبور حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس نیز به آسانی انجام خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: