جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
سردردهای خطرناک را بشناسیم

معاون انجمن سردرد ایران، ضمن تشریح عارضه سردرد، گفت: سردرد یک علامت است که علت های مختلفی دارد.

دکتر سمیه باقی زاده اظهارداشت: آنچه که به صورت سردرد احساس می شود، به دلیل تحریک گیرنده های درد در یکی از ساختارهای حساس به درد ناحیه سر و گردن شامل جمجمه، عضلات، اعصاب، شریان ها و وریدها، بافت زیرپوستی، چشم، گوش، سینوس های اطراف بینی و مخاط پوشاننده آنها، مخاط دهان و ساختارهای دندانی است.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب(نورولوژی)، با عنوان این مطلب که برای سردردها طبقه بندی های مختلفی وجود دارد، افزود: سردردها به دو دسته مهم سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه تقسیم می شوند.

باقی زاده در توضیح دسته اول سردردها، گفت: سردردهای اولیه، دردهای خوش خیمی هستند که معمولا بطور مکرر در یک فرد رخ می دهد و علت کاملا مشخص از اختلال ساختاری مغز در این سردردها تاکنون یافت نشده است. سردردهای اولیه اگرچه گاهی بسیار شدید، مکرر، آزار دهنده و ناتوان کننده هستند، ولی خطرناک نیستند.

به گفته وی، سردردهای اولیه شامل سردردهای تنشی، میگرن، خوشه ای(کلاستر) و نورالژی ها است.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه به سردردهای ثانویه اشاره کرد و افزود: این نوع سردردها به دلیل بیماری و صدمات ساختارهای حساس به درد ناحیه سر و گردن رخ می دهند. انواع آنها شامل مواردی است که متعاقب تروما و آسیب ناحیه سرو گردن رخ می دهند و یا سردردهای ناشی از عفونت های مغزی و پرده های مغز(انسفالیت و مننژیت)، سردردهای ناشی از سکته ها و خونریزی های مغزی، سردردهای ناشی از تومورهای مغزی، سردردهای ناشی از سوءمصرف مواد، سردردهای ناشی از مشکلات دهان و دندان، بینی و سینوس های اطراف بینی، گوش و چشم، و همچنین سردرد های ناشی از مشکلات روانپزشکی هستند.

وی افزود: ۹۰ درصد سردرها از نوع اولیه هستند و معمولا قبل از سن ۴۰ سالگی برای اولین بار رخ می دهند، اگرچه ممکن است تا سال ها ادامه یابد.

باقی زاده ادامه داد: برخی سردردهای ثانویه اگرچه آزار دهنده هستند، ولی خطرناک نیستند. مثل سردردهای ناشی از مشکلات عضلات گردنی و ساییدگی و التهاب مفاصل بین مهره ای گردنی و یا سردردهای ناشی از مصرف زیاد مسکن ها. در مقابل، برخی از سردردهای ثانویه، علامت بیماری بسیار مهم و خطرناکی هستند که معمولا تهدیدکننده حیات فرد و یا موجب آسیب جدی به یکی از اعضای بدن است. مثل سردردهای ناشی از عفونت های مغز و پرده های مغز، سردرد ناشی از خونریزی و سکته های مغزی و، سردرد مربوط به التهاب رگ های جمجمه و سردر ناشی از آب سیاه(گلوکوم).

چهارمین کنگره بین المللی سردرد از ۲۵ تا ۲۷ شهریور ماه سال جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: