جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
از زولبیا و بامیه دروعده سحراستفاده نکنید

یک کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحری، به علت ایجاد احساس ضعف، گرسنگی و تشنگی در طول روز، خودداری شود.

علی‌اکبر حق‌ویسی ، در مورد توجه به رفتارهای تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان گفت: یکی از شیوه‌های غلط در روزه داری حذف وعده سحری است که به اصطلاح افراد در این ماه بی‌سحری، روزه داری می کنند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: سحری وعده بسیار مهم غذایی در ماه مبارک رمضان است که می توان در آن با نگاهی صحیح به شیوه‌های تغذیه‌ای، سلامت جسم و روح را مهیا ساخت.

وی عنوان کرد: در واقع وعده سحری در ماه مبارک رمضان همانند صبحانه در شبانه روز دارای اهمیت است اگر روزه دار به نخوردن سحری عادت کند در طولانی مدت دچار مشکلات جسمی و آسیب های جدی می شود.

حق ویسی با بیان اینکه نخوردن وعده سحری ساعات گرسنگی را افزایش می دهد اظهار داشت: وقتی افراد تنها در وعده افطار غذا بخورند و سحری را حذف نمایند این امر موجب افزایش ساعات روزه داری و گرسنگی می شود که مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: روزه داران توجه داشته باشند که از پرخوری در وعده سحری نیز باید پرهیز نمایند به خصوص دموی ها و بلغمی ها که دارای اشتهای زیادی هستند در وعده سحری باید از پرخوری جلوگیری کنند.

این کارشناس تغذیه در خصوص ویژگی های مهم تغذیه ای در وعده سحری عنوان کرد: در این وعده باید از غذاهای دارای کالری برای فعالیت های روزانه استفاده کرد ضمن اینکه غذاهای چرب و سرخ کردنی بهتر است کمتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف قند و کربوهیدرات نهفته در نان و غلات، حبوبات و سبزی و میوه باید در این وعده برنامه ریزی شود به ویژه اینکه نان و غلات و حبوبات به دلیل دیر هضم بودن موجب کاهش احساس گرسنگی هستند.

حق ویسی بیان کرد: اگر در وعده سحری از خورشت استفاده می شود نباید چرب باشد چرا که علاوه بر چاقی، موجب عطش نیز می شود همچنین با توجه به اهمیت مصرف سالاد در وعده سحری، آن را با سس میل نکنید و به جای سس از روغن زیتون استفاده شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی وعده سحری را حذف کنیم به مرور بر گرسنگی و کاهش آستانه تحمل اثر می گذارد و موجب عصبانیت و پرخاشگری می گردد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: سعی شود در وعده سحری از غذاهای گرم همچون عسل و خرما استفاده شود که بلغم را از بدن خارج می کند در این وعده خوردن غذاهای سرد سلامت را به مخاطره می اندازد در این زمینه زیاده وروی در غذاهای سرد موجب آرتروز و زخم و ورم معده می شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: