جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 31 خرداد 1394     
ارمغان بی‌توجهی به دوران بلوغ!

ایسنا: به منظور جلوگیری از بروز پوکی استخوان، دوران بلوغ فرزندان و افزایش تحرک آنها را جدی بگیرید.

عباس اسماعیلی معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، ویژگی این بیماری را کاهش توده و تغییر ساختار استخوان عنوان کرد که منجر به افزایش احتمال شکستگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان در اصل لاغر شدن استخوان را به دنبال دارد، گفت: عموما افراد نسبت به بروز این بیماری بی‌توجهند و زمانی متوجه پوکی استخوا‌ن‌های خود می‌شوند که دچار شکستگی و درد شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه این بیماری نه تنها در ایران بلکه در دنیا روند افزایشی به خود گرفته است، علت این امر را تغییر سبک زندگی، کم‌تحرکی و کاهش دریافت ویتامین D و کلسیم عنوان کرد.

وی تصریح کرد: هرچه فعالیت و تحرک افراد تا سن بلوغ بیشتر باشد، تراکم استخوان نیز بالا خواهد رفت و ورزش و دریافت ویتامین D و کلسیم نیز منجر به کاهش پوکی استخوان در دوران بزرگسالی می‌شود، اما این روند تنها تا سن بلوغ ادامه دارد، به نحوی که با پایان دوران بلوغ عملا افزایش تراکم استخوان صورت نمی‌گیرد و ورزش و مصرف ویتامین‌ها بعد از این دوران تنها باعث حفظ تراکم استخوانی موجود شده و در اصل افزایشی در توده استخوانی رخ نمی‌دهد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در خانم‌ها گفت: طبق آخرین آمار 47 درصد زنان و 44 درصد مردان بالای 50 سال دچار کمبود تراکم استخوان هستند. همچنین در دنیا از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر در سن بالای 50 سال دچار پوکی استخوان است.

وی درخصوص وضعیت ایران اظهار کرد: 6.5 درصد افراد بین 20 تا 70 ساله در ایران دچار کمبود تراکم استخوانی در ستون فقرات خود هستند و از هر چهار زن یک نفر به کمبود تراکم استخوانی مبتلاست.

اسماعیلی افزود: پوکی استخوان در کشور نسبت به استانداردهای بین‌المللی کمتر است، به شکلی که شکستگی گردن استخوان ران 10 سال دیرتر از استاندارد جهانی در ایران رخ می‌دهد.

وی مونث بودن، آسیایی بودن، افزایش سن و سابقه فامیلی را از عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: مصرف دخانیات، الکل، سبک زندگی غیر فعال و بیش از حد در رختخواب بودن - مانند افراد معلول - را از عوامل مستعد کننده فرد برای ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به فقر غذایی، مصرف کورتن، داروهای ضد تشنج برای افراد مبتلا به صرع و کاهش سطح هورمون استروژن در زنان و تستوسترون در مردان را از دیگر عوامل ایجاد پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: در زنان مسلمان استفاده از لباس‌های کاملا پوشیده یکی از عوامل کمبود ویتامین D است که می‌توان این کمبود را با مصرف خوراکی این ویتامین جبران کرد که البته مصرف آن بسته به سن در افراد متفاوت است.

اسماعیلی درخصوص توجه به نکات ایمنی برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان گفت: باید از زمین خوردن افراد مسن جلوگیری کرد، به شکلی شب‌ها هنگام خواب حتما روشنایی کافی برای تردد آنها در منزل وجود داشته باشد، موانع در خانه برداشته شود، در حمام دستگیره مناسب تعبیه شود، در صورت نیاز حتما عینک مناسب در نظر گرفته شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: