جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 28 خرداد 1394     
نامه سری آل سعود به فرانسوی ها

 

ایرنا: روزنامه لبنانی السفیر روز پنجشنبه به نقل از این منابع افزود:این نامه را «اوداس» شرکت واسطه فرانسوی دریافت کرده است که بر اجرای معامله نظارت و با شرکت های سازنده که سلاح ها و تجهیزات را باید در اختیار ارتش لبنان قرار دهند، ارتباط دارد.

معامله تسلیحاتی سه میلیارد دلاری سعودی ها و فرانسوی ها برای فروش سلاح به ارتش لبنان ماه فوریه گذشته در ریاض امضا شد.

السفیر به نقل از منابع فرانسوی خاطرنشان کرد که « سعودی ها از فرانسوی ها خواسته اند تا درخواست توقف معامله را به طرف لبنانی به طور رسمی اعلام نکنند».

در این نامه از فرانسوی ها خواسته شده تا قراردادی را که مورد توافق قرار گرفته است با شرکت های سازنده سلاح امضا نکنند و منتظر بمانند تا طرف سعودی این توافق را باردیگر بازنگری و تایید کند و بعداز آن عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

السفیر به نقل از منابع خود خاطرنشان کرد، طرف سعودی مدعی شده است که براساس توافق بیروت، ریاض و پاریس، سعودی ها می توانند درخواست توقف معامله را برای مدت یک ماه و نیم ارائه کنند.

این منابع بعید ندانسته اند که سعودی ها در پایان این مهلت باردیگر خواستار اجرایی شدن معامله تسلیحاتی و ادامه تجهیز ارتش لبنان به سلاح های فرانسوی شوند.

این اقدام سعودی ها بعداز بررسی ها و مطالعات یک ساله و مذاکرات طولانی بین ریاض و پاریس و بیروت شگفت انگیز و استثنائی توصیف شده است.

السفیر خاطرنشان کرد: بعید است که سعودی ها درصدد اعمال فشار بر پاریس همپیمان اصلی خود در اروپا باشند به ویژه اینکه هنوز به آن در خصوص مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 و پرونده سوریه و مشارکت فرانسه در اتاق های عملیات ضد ارتش سوریه و تجهیز گروه های مسلح تروریستی تکفیری نیاز دارند.

این روزنامه تصریح کرد: تنها توجیه احتمالی درخواست توقف این معامله همزمانی آن با عملیات رزمندگان مقاومت و ارتش های سوریه و لبنان علیه تروریست های تکفیری در منطقه القلمون سوریه و بلندی های شهرک عرسال لبنان است.

** تحقیقات فرانسوی ها در باره دلالی 200 میلیون دلاری

السفیر به نقل از منابع پیگیر هبه سه میلیارد دلاری سعودی ها به فرانسه برای فروش سلاح به ارتش لبنان نوشت که ریاست جمهوری فرانسه از نیروهای امنیتی این کشور خواسته است تا در باره دلالی صورت گرفته در معامله تسلیحاتی بین سعودی ها و فرانسه برای فروش سلاح به ارتش لبنان به طور گسترده تحقیقات کنند.

این تحقیقات قرار است در فرانسه و لبنان و از کسانی که در این معامله تسلیحاتی دست داشته اند ، صورت گیرد تا مشخص شود چه کسانی حق دلالی دریافت کرده اند.

وزارت دارایی سعودی ها 20 درصد از سه میلیارد دلار را به طرف فرانسوی تحویل داده است.

برخی طرف ها، حق دلالی پرداخت شده را 200 میلیون دلار عنوان کرده اند.

السفیر در شماره روز چهارشنبه خود هم نوشته بود که 47 موشک میلان فرانسوی تحویل شده به ارتش لبنان ، قدیمی و خارج از رده هستند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: