جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 27 خرداد 1394     
اظهارات بعیدی‌نژاد از فعالیت در اینستاگرام

 

باشگاه خبرنگاران: "حمید بعیدی‌نژاد"دبیرکل امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه و عضو تیم هسته‌ای کشورمان در گفتگویی پیرامون فعالیت شخصی خود در اینستاگرام به توضیح پرداخت.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

تقريبا حدود دو ماه از زماني كه آقاي بعيدي نژاد يك صفحه شخصي در شبكه اينستاگرام باز كرده است ميگذرد. با توجه به جنبه هاي جالب اين صفحه از جمله محتواي مطالب، شكل جذاب ارائه مطالب و همچنين پاسخگويي به سوالات متنوع مردم در آن ، اين صفحه به سرعت راه خود را ميان مخاطبين باز كرد و شبكه هاي رسانه اي داخلي نيز بطور مرتب مطالب اين صفحه را در رسانه هاي ملي در سراسر كشور منتشر مي كنند. بر اين اساس بر آن شديم كه از حضور آقاي بعيدي نژاد در وين حسن استفاده را بنماييم و از كم و كيف اين صفحه شخصي از ايشان اطلاعات بيشتري را كسب كنيم. شما را به خواندن اين مطلب دعوت مي كنيم.

*آقاي بعيدي نژاد، اولين سوالي كه مايليم نظر شما را بپرسيم اينست كه چوا اصولا اقدام به بازكردن اين صفحه شخصي در شبكه اينستاگرام كرديد؟

 خب اولا كه بخصوص در سال همدلي بين مردم و دولت هر چقدر روابط و ارتباطات دولت و ملت تعميق پيدا كند، در روند حركت دولت از جمله مذاكرات هسته اي كمك بزرگي خواهد بود. من به سهم خود سعي كردم بعنوان وظيفه، اطلاع رساني بيشتري را در حوزه مذاكرات هسته اي برعهده بگيرم و خبرهاي مهم و يا يادداشتهاي تحليلي خود را با فوريت به سمع و نظر مخاطبان برسانم. ضمنا مخاطبين زيادي هستند كه دوست دارند با ما بعنوان اعضاي تيم مذاكرات هسته اي در ارتباط باشند. بهر حال شرايط ارتباطات در سطح جهاني تغيير كرده است و نوعي از ارتباط مستقيم با مخاطبين آنهم در خصوص مباحث هسته اي كه بحثهاي پيچيده اي هستند و هر روز شبهات و سوالات جديدي در ذهن افراد شكل ميگيرد، لازم بنظر ميرسد.

*براي اين ارتباطات چرا كار با وسايل ارتباطات و رسانه اي جمعي معمول مانند صدا و سيما و خبرگزاريها را ادامه نداديد.

 از اين وسايل كه بطور روزمره استفاده مي كنيم. مرتب صدا و سيما و خبرگزاريها مذاكرات را پوشش مي دهند و ما هم در آنها حضور داريم. اما من شخصا پيش از اين در شبكه هاي اجتماعي حضور نداشتم. ولي دوستان ما بالاخره ما را قانع كردند كه در اين وسيله ارتباطي هم بايد حضور پيدا كنيم.

*تجربه اين مدت شما از حضور در اين شبكه چگونه بود؟

براي من تجربه جديد و خيلي خوبي بود. مهمترين عنصر آن ارتباط مستقيم با مردم عزيزمان بود. در اين ارتباط با افراد زيادي در ارتباط هستيم، آنها از ما سؤال مي كنند و گاهي سؤالات خيلي ريزي هم ميپرسند و ما هم بفراخور جواب مي دهيم

*راي ما صرف ارتباط با مخاطبين مهم است و مردم از اين حركت خيلي استقبال كرده اند. س- چگونه شما وقت ميكنيد با اين همه مشغله با مردم هم در تماس باشيد؟

بله اين نكته كاملا درستي است. ما واقعا تمام وقت درگير مذاكرات هستيم و وقت كار ديگري براي ما نمي ماند. ولي خب وقتي پذيرفتيم كه اين ارتباط مستقيم با مردم را سازماندهي كنيم مجبور هستيم براي آن برنامه ريزي كنيم. مجموعا چون در طول روز خيلي وقت پرداختن به صفحه شخصي اينستاگرام فراهم نميشود، بيشتر اوقات اضافي قبل از خواب و صبحهاي خيلي زود را به اين كار اختصاص داده ام. در طول روز هم اگر فراغتي پيش بيايد استفاده مي كنم. بهر حال پذيرفته ايم كه ارتباط با مردم عزيزمان بخشي از كار ما محسوب شود.

* چقدر تهيه مطالب وقت شما را مي گيرد؟

 اگر عكس همراه با مطلب توضيحي آن از جنس خبر كوتاه باشد، يك ساعته قابل انجام است. اما اگر يادداشت باشد حداقل هر يادداشت بين شش تا هفت ساعت كار ميبرد. اما پاسخ به كامنت مردم وقتش بستگي به پاسخ به تعداد كامنتها دارد كه قابل تنظيم است.

* آنچه كه مشهود است اينست كه مطالبي كه شما در صفحه شخصي اينستاگرام ميگذاريد، فقط به مخاطبان محدود نميشود بلكه بلافاصله توسط خبرگزاريهامورد استفاده قرار مي گيرند.

بله اين از نقاط قوت اين صفحه است. همكاران رسانه لطف دارند و معمولا بلافاصله بعد از آنكه مطالب روي صفحه قرار ميگيرند، آنها را در رسانه خود منتشر مي كنند. خوشبختانه اين باعث ميشود كه مخاطبين مطالب بنده فقط به آنها كه در اينستاگرام حضور دارند محدود نشود بلكه مخاطبين رسانه هاي عمومي ايران را هم شامل شود.

*خب پس اين نشان ميدهد كه شما در انتخاب مطالب خوش سليقه هستيد كه هم مورد علاقه مخاطبين اينستاگرام قرار مي گيرند وهم رسانه هاي خبري؟

البته مخاطب رسانه ها هم باز مردم هستند. در مجموع فكر ميكنم وجه مشترك اين دو گروه از مردم در اينستاگرام و بيرون از آن اينست كه نتايج بحث هسته اي مورد علاقه شديد مردم است و مردم اخبار و تحليل هاي مذاكرات را از نزديك دنبال مي كنند. س- اما چنانچه ما مطالب را مي بينيم، تنوع نوع نگارش مطالب و تنوع موضوعاتي كه در خصوص آنها مينويسيد هم موثر است. ج- تا آنجا كه بتوانم سعي مي كنم مطالب، هم دقيق باشند و هم نوع ارائه آنها جذاب باشند. بنا بر اين از انواع نوشته ها استفاده ميكنم. مطالب جدي را بصورت يادداشت مينويسم كه فكر زيادي مي برد و از قبل بايد در خصوص كلمه كلمه آن فكر كرد. مطالب ديگر را بصورت مصاحبه يا خاطره نقل ميكنم كه مورد علاقه مردم هستند.

*ميشود براي هر يك از مطالبي كه گفتيد مثالي بزنيد؟

بله. در خصوص متن نوع يادداشت، اخيرا دو يادداشت در خصوص بحث بازرسي از تاسيسات هسته اي نوشتم كه اولي در شش قسمت تهيه شده بود و در آن ابعاد حقوقي موضوع بازرسي از تاسيسات هسته اي بحث شده است. همچنين در خصوص به اصطلاح بحث پي ام دي نيز يادداشت ديگري نوشتم كه ماهيت اين بحث را از نظر فني توضيح مي دهد. همانطور كه عرض كردم اين يادداشتها بنا به ماهيت خود بايد از يك نظم منطقي برخوردار باشند و لذا وقت زيادي را حداقل شش يا هفت ساعت براي تنظيم به خود اختصاص ميدهد.

نوع ديگر متن, مصاحبه است كه مثل همين مصاحبه اختصاص شما است. مصاحبه ديگري را هم من در خصوص فكت شيت بصورت مصاحبه فرضي تهيه كردم كه خيلي مورد استقبال قرار گرفت كه طي آن ابعاد مهمي از مبحث فكت شيت آمريكا براي خوانندگان روشن شد. اما خاطره نويسي هم وجهه سوم متن مورد استفاده است, چرا كه اين نوع ادبيات در كشورمان سوابق ديرينه دارد و مورد علاقه مردم است، چون در قالب آن ميتوان برخي حالتهاي خصوصي و شخصي افراد را هم توضيح داد كه در جاي خود جالب است.

در نهايت استفاده متنوع از مجموعه اين روشها باعث ميشود از سنگين بودن بحثها كاسته شود و جذابيتهاي لازم نيز براي مطالعه مطالب براي خواننده عمومي تامين گردد.

*در خصوص پاسخ به كامنتها نيز صبر و حوصله شما در مطالعه و پاسخ به آنها قابل تقدير است.

تا آنجا كه ممكن باشد كامنت هاي همه عزيزان را ميخوانم و بفراخور به آنها جواب ميدهم. تا آنجا كه سوال كننده بدنبال دانستن باشد محدوديتي براي پاسخ ندارم و بهر كس حتي چندين نوع سوال هم داشته باشد پاسخ ميدهم. اما اگر كسي بخواهد مجادله كند و فقط بدنبال ثبت موضع سياسيش باشد، جوابها را كوتاه ميكنم. همچنين خط قرمز ما بي احترامي و توهين است. هدف، تعيين جايي براي تبادل نظر همراه آرامش است و من خيلي مراقبت ميكنم كه با بحثهايي كه صورت ميگيرد آرامش محيط كوچك مجازي ما بر هم نخورد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: