جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 خرداد 1394     
آتشنشانی که می خواند+تصاویر

 

شفاف: کارش نجات دادن جان انسان هاست. با آتش و دود سرکار دارد و مصدوم و مجروح اما صدای دلچسبی دارد و خواندن را علاقه دوران نوجوانی خود می داند.می گوید: از دوران نوجوانی به خواندن علاقه داشتم اما نجات جان مردم از اولویت هایم بود و برای همین اول آتشنشان شدم و بعد خواننده.

صحبت از امیر خمسه است.خواننده جوان و آینده داری  که این روزها چند برنامه زنده در صدا و سیما اجرا کرده و اولین آلبومش با نام "تناقض" از ارشاد مجوز گرفته و در انتظار انتشار است.

او که متولد اردیبهشت ماه سال 58 است، به دلیل نظامی بودن پدرش در شهر همدان متولد شده و دوران نوجوانی خود را در این شهر گذرانده اما حالا ساکن تهران است و تهران هم که شهر رسیدن به آرزوهاست . به همین دلیل چند سالی است که به صورت جدی به دنبال جمع آوری آلبومی است که پاپ فاخر، یعنی موسیقی مناسب با ارزش های اسلامی –ایرانی را به دوستداران موسیقی عرضه کند.مادرش فرهنگی است و مشوق او در مسیرزندگی هنریش بوده و هست.

هر چند آتشنشان است و فرمانده یکی از ایستگاه های آتشنشانی تهران اما معتقد است، خواندن با کارش در تناقض نیست چرا که با شغلش می تواند جسم انسان ها را نجات دهد و با صدای خوشش می تواند التیام بخش روح انسان ها باشد.
 
امیر خمسه: شغلم جسم انسان ها را نجات می دهد و صدایم التیام بخش روح انسان ها است/ صدا و سیما و وزارت ارشاد تفاهم ندارند!
مشروح گفت و گوی این آتشنشان- خواننده با شفاف به شرح زیر است:

آقای خمسه، برای ما بگویید که چه شد کار شما از آتشنشانی به خوانندگی رسید؟

من عاشق هیجانم و عاشق نجات جان انسان ها.برای همین بود که تا کار به انتخاب شغل رسید لحظه ای تردید نکردم و آتشنشانی را انتخاب کردم.در واقع می توانم به جرات بگویم با علاقه و آگاهی کامل به سمت این شغل رفتم و امروز حدود 14 سال سابقه آتشنشانی دارم و فرمانده یکی از ایستگاه های تهران هم هستم اما همین هیجان و علاقه را در زمینه موسیقی نیز حس می کنم .معتقدم این که یک اثر ماندگار خلق کنی هم به اندازه نجات یک زندگی هیجان انگیز است و به من انگیزه برای ادامه حیات می دهد.به همین دلیل با توجه به علاقه و استعدادی که داشتم، و بعد از تمرین و کلاس رفتن های بسیار ، تصمیم گرفتن برای جمع آوری آلبومم تلاش کنم.

موسیقی و خوانندگی را از چه زمانی آغاز کردید؟

در دوران نوجوانی بود که در همدان نزد استاد امیر خورشیدوش شروع به کار کردم. پس از آن جهت تکمیل دوره آواز و سلفژ مدتی پیش مرحوم استاد محمد نوری و استاد علیرضا شفقی نژاد  شاگردی کردم. دوره آموزش  گیتار را نیز نزد استاد مسعود علیزاده گذراندم و بعد از آن بود که احساس آمادگی کردم تا برای جمع آوری آلبوم شروع به کار کنم.
 
امیر خمسه: شغلم جسم انسان ها را نجات می دهد و صدایم التیام بخش روح انسان ها است/ صدا و سیما و وزارت ارشاد تفاهم ندارند!
تهیه آلبوم چقدر زمان برد و با چه کسانی  برای جمع آوری آن همکاری کردید؟

جمع آوری آلبوم تناقض با 8 قطعه، از سال 90 آغاز شد.اولین آهنگی که ساختیم " تکیه گاه "بود که در منزل بابک صرافی، یکی از دوستان خوبم که پیانیست کارها هم  هست  کلید زده شد و در استودیوی امیر سینکی خواننده و تنظیم کننده خوب کشور، ضبط شد.بعد از اتمام این آهنگ در واقع کارها روی غلتک افتاد و با همکاری  و آهنگ سازی استاد محمد نصرتی، عمران طاهری، کاوه صالحی و مسعود علیزاده  و نوازندگی هومن نامداری، میثم مروستی، فرشید اطهمی، حسن فراهانی ، امین ابراهیمی ، بابک صرافی، مهران سراجیان و ... که همه از نوازندگان خوب کشور هستند باقی 7 قطعه ساخته و آماده انتشار شد.ترانه سرای این آلبوم هم مهدی کریمی منسوب ترانه سرای خوب  کشور است که با صدا و سیمای همدان همکاری مستقیم دارد.

مجوز گرفتن برای "تناقض" چقدر زحمت داشت؟

روند گرفتن مجوز در وزارت ارشاد حدود یک سال زمان برد.یک سالی که پر از رفت و آمد من به وزارت ارشاد و واحد موسیقی بود.البته بیشتر سخت گیری ها روی متن ترانه ها بود نه روی آهنگ و سازها.در هر حال هر چه بود و نبود خدا را شکر مجوز به تناقض داده شد.

تا به حال تجربه اجرای زنده داشتید؟

بله، چند اجرا در صدا و سیما و چند اجرای صحنه ای در سال گذشته داشتم که همه تجربه های خوب و مفیدی برای من بوده اند.
 
برای اجرا در صدا و سیما به مشکل برنخوردید؟

اتفاقا چرا. سوال خوبی کردید.عدم هماهنگی بین مجوز داده شده توسط وزارت ارشاد و واحد موسیقی صدا و سیما بسیار آزار دهنده است.بگذارید واضح تر بگویم.مثلا شما برای اجرا در یک برنامه زنده سیما دعوت می شوید و آهنگ های انتخابی خود را که همه از ارشاد مجوز پخش دارند ارائه می دهید  اما متاسفانه مجوزی که ارشاد به کارها داده در صدا و سیما مورد قبول نیست  و برای تایید کار در صدا و سیما ترانه دستخوش تغییراتی می شود که باید دوباره ضبط و مستر شود و این امر هم برای خواننده هزینه بر است و هم از لحاظ علم موسیقی بسیار مشکل ساز است.
 
امیر خمسه: شغلم جسم انسان ها را نجات می دهد و صدایم التیام بخش روح انسان ها است/ صدا و سیما و وزارت ارشاد تفاهم ندارند!

هزینه جمع آوری یک آلبوم به طور متوسط چقدر است؟

هزینه ها بسیار بالاست و اگر قرار باشد آهنگ های فاخر با نوازندگان حرفه ای در آلبوم ارائه شود هزینه ها بیشتر هم می شود چرا که دستمزد نوازندگان خوب و مطرح بسیار بالاست.به این ترتیب می توانم بگویم برای تهیه یک آلبوم با متوسط 8 ترک حداقل باید 40 میلیون هزینه کرد اما هزینه انتشار و تبلیغ کار بسیار بیشتر از 40 میلیون است و بنابراین یک خواننده برای ارائه دادن کار خوب یا باید اسپانسر قوی داشته باشد، یا پول دار باشد و یا مثل من سال ها برای جمع آوری یک آلبوم منتظر بماند و پس انداز کند.

شما چندین بار از آهنگ فاخر و پاپ فاخر صحبت کردید.منظور شما از آهنگ فاخر چیست؟

ببنید این روزها متاسفانه نسل جوان به موزیک بدون محتوا و سطحی روی آورده اند و کارهای ضعیف و سطحی با موسیقی هایی که ساز زنده در آن ها نیست و همه به مدد نرم افزار و تکنولوژی ساخته شده اند  و در واقع ارزش هنری ندارند، رواج پیدا کرده اند.کارهایی که هم از نظر ترانه بی محتوا هستند و هم از نظر آهنگ.در واقع می توانم بگویم گوش جوان امروز آنقدر از این نوع موسیقی پر شده که  موزیک خوب را نمی شناسد.البته من هرگز نمی گویم استفاده از تکنولوژی ایراد دارد اما حرف من بر سر استفاده غلط از تکنولوژی است.منظور من از موسیقی فاخر، موسیقیی است که هم ترانه خوب و قوی دارد هم آهنگ.موسیقی که بتوان به عنوان اثر هنری ازآن یاد کرد.

صحبت از تکنولوژی شد، چقدر از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟

هر چند وقت زیادی ندارم اما برای مرور اخبار  و ارتباط با دوستان و مردم از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنم.در واقع می توانم بگویم در دنیای امروز هر کس از فن آوری ارتباطات جا بماند، عقب مانده است.من هم پیج اینستاگرامی به اسم خودم، امیر خمسه(Amir khamsse)  دارم که اخبار آلبومم را در آن به اشتراک می گذارم.

به عنوان یک آتشنشان، برخورد همکاران با خوانندگی شما چطور بوده است؟

برخوردشان تا امروز که خوب و حمایتگرانه بوده است. یادم هست در اولین اجرای زنده که در شبکه جام جم داشتم، شیفت کاری ام بود و مجبور شدم دو ساعت مرخصی بگیرم و سر صحنه بروم.تنها چند نفر از همکارانم از اجرای زنده من اطلاع داشتند که پیگیر شبکه جام جم بودند اجرای من را ببینند.همزمان با شروع اجرا، همکارانم برایم تعریف کردند که رئیس ایستگاه به اتاق آمد و با تعجب گفت: امیر کجاست؟ این که امیر خمسه خودمان است! و بعد از برگشتن هم کلی سر به سر من گذاشت.

برای کسی که می خواهد مانند شما بخواند چه توصیه ای دارید؟

بی تردید داشتن استعداد و صدا و حضور در کلاس های آموزشی حرفه ای سلفژ و آواز نزد اساتید حرفه ای و با تجربه برای خواننده شدن ضروری است.همچنین نواختن حداقل یک ساز می تواند به پیشرفت خواننده کمک کند و مکمل فرد باشد.البته داشتن امکانات مالی هم در شرایط حاضر مهم است.

راستی چرا تا به حال ازدواج نکرده اید؟

حقیقتا ساختن یک آلبوم به اندازه یک ازدواج هزینه دارد و به همین علت فعلا با آلبومم ازدواج کرده ام!البته علاقه به تشکیل خانواده دارم اما همانطور که گفتم امان از هزینه ها!

"تناقض" کی منتشر و توزیع می شود؟

همانطور که گفتم از آنجایی که انتشار آلبوم هزینه های زیادی دارد و من در حال حاضر ازپس آنها بر نمی آیم امیدوارم هر چه زودتر سرمایه گذار برای انتشار آلبوم پیدا کنم.فعلا به اجرا های صحنه ای و معرفی کارها بسنده کرده ام تا خدا چه بخواهد.

و در نهایت چه برنامه ای برای کار هنری خود در آینده دارید؟

دوست دارم به زودی اولین کنسرتم را برای ارتباط بیشتر و نزدیک تر با مردم عزیز کشورم برگزار کنم و  بسیار در تلاش هستم تا این مساله عملی شود . از سوی دیگر به دنبال جمع کردن آهنگ ها و ترانه های بهتر و قوی تر از آلبوم تناقض برای کار بعدی هم هستم  و امیدوارم بتوانم طرفداران موسیقی فاخر ایرانی را راضی کنم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: