جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 خرداد 1394     
ادامه ساخت مصلی تهران نیاز به تغییر در طراحی اولیه ندارد

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز، مشاور ویژه شهردار پایتخت در پروژه مصلی تهران گفت: مطالعاتی که در خصوص مصلی تهران انجام شده، نشان می‌دهد که در طراحی این بنای فاخر از تلفیق معماری دوره مادها تا معماری اسلامی دیده می‌شود .

سید مازیار حسینی با بیان این مطلب افزود: در بیش از چهار دهه گذشته توسط مرحوم میرمیران، یکی از معماران برجسته کشور برای تمامی اراض عباس آباد طرح جامعی با رویکرد اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، گردشگری و... تهیه شده بود که بر این مبنا مصلی تهران در مرکز این اراضی به عنوان نقطه ثقل تمامی اراضی در نظر گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه کارکردی که برای مصلی تهران در طرح جامع اراضی عباس آباد در نظر گرفته شده بود، کاملا منطبق با کلیت این اراضی بود، ادامه داد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر نیز شهرداری تهران برخی از ساخت‌وسازهایی که توسط نهادهای دولتی در این مجموعه در حال انجام بود را متوقف کرد تا کارکرد این مجموعه گردشگری، فرهنگی و هنری را به چارچوبی که در طرح جامع اراضی عباس‌آباد، از ابتدا دیده شده بود، بازگرداند.

مشاور ویژه شهردار تهران بیان کرد: در حال حاضر اراضی عباس‌آباد یکی از انبوه‌ترین فضاهای سبز را شامل شده است و به عبارتی ریه تنفسی تهران محسوب می‌شود، اما در کنار حفظ این اراضی به‌عنوان یک فضای مکمل نباید این مجموعه بی‌نظیر به یک فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شود. به‌عبارت‌ دیگر اگر ما یکسری فضاهای سبز و بوستان‌های خالی داشته باشیم این مراکز بر ضد ایده اصلی عمل می‌کنند چراکه تبدیل به فضای بی‌دفاع شهری می‌شوند و بحث‌های آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در آن شکل می‌گیرد.

به اعتقاد مازیار حسینی برای این فضاها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که درعین‌حال که فضای سبز به‌عنوان فضای قالب در نظر گرفته می‌شود اما با یک سازه‌هایی با کارکردهای اجتماعی آنجا را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که حیات اجتماعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ساخت پل طبیعت باعث یکپارچگی در کل اراضی عباس آباد شده است، یادآور شد: پل طبیعت در مجموعه اراضی عباس‌آباد عملاً بوستان جنگلی طالقانی را دوباره زنده کرد. از سوی دیگر بوستان‌هایی مانند آب‌وآتش، نوروز، بنادر و... با ساخت پل طبیعت با بوستان جنگلی طالقانی یکی شده است. در حال حاضر می‌توان به این مساله اشاره کرد که با ساخت این پل میزان تقاضا برای استفاده از بوستان جنگلی طالقانی بیشتر شده است. این موضوع در ادامه در قسمت جنوبی به مصلی تهران می‌رسد.

مصلی تهران تنها کارکرد اقامه نماز ندارد

مشاور ویژه شهردار تهران در اراضی عباس آباد در ادامه صحبت های خود با اشاره به مساحت مصلی تهران براساس طرح اولیه این بنای فاخر توضیح داد:63 هکتار از بخش جنوبی اراضی عباس‌آباد در طرح جامع برای ساخت مصلی تهران در نظر گرفته شده است که حدفاصل شهید قندی در شرق، اتوبان شهیدمدرس در غرب، بزرگراه رسالت در شمال و خیابان شهید بهشتی در جنوب آن را شامل می شود.

وی با اشاره به طراحی اولیه مصلی تهران توضیح داد: طراحی مصلی تهران برعهده دکتر مؤید عهد یکی از معماران برجسته معاصر که  خوشبختانه در قید حیات هست، انجام شده است. براساس مطالعاتی که انجام داده‌ام، سازه مصلی تهران به‌عنوان یکی از سازه‌های فاخر بعد از انقلاب شناخته می‌شود.

مازیار حسینی تاکید کرد: همان‌طور که ما به سازه‌های فاخر گذشتگانمان در اصفهان، تبریز، مشهد و جاهای مختلف افتخار می‌کنیم و اگر قرار باشد که یک گردشگر خارجی با فرهنگ کشورمان آشنا شود به این شهرها سفر می‌کند تا از نزدیک با معماری اصیل ایرانی آشنا شود و نگاهش نسبت به کشورمان بهتر گردد، مصلی تهران نیز به‌عنوان یک بنای فاخر معماری می‌تواند چنین تأثیری را در ذهن گردشگران خارجی داشته باشد.به طوری که به‌عنوان یک‌ قطب برجسته، یک مرکز انسان‌ساز و تمدن ساز نظام جمهوری اسلامی باشد و عملاً ما بتوانیم شاهکار هنر معماری فاخر که برگرفته از ادبیات شیعه و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است را به رخ جهانیان بکشیم. درنتیجه مصلی تهران، تنها کارکرد اقامه نماز ندارد بلکه کارکردی فراتر برای آن در نظر گرفته شده است که می‌تواند مکمل خوبی برای بحث محوری‌ای تحت عنوان نماز باشد. اگر این مرکز خوب، باکیفیت ساخته شود و البته عملیات عمرانی آن هم به موقع صورت پذیرد، می‌تواند به‌عنوان پرچم‌دار یک نهله فکری به جهانیان عرضه شود.

 مدیران قبلی پروژه همه تلاش شان را برای ساخت مصلی انجام داده اند

وی در پاسخ به این سوال که چرا ساخت مصلی تهران بیش از سه دهه به طول انجامیده است، گفت: البته پاسخ به این سؤال را دوستانی که در این زمینه در گذشته فعال بودند باید بدهند اما قبول داریم که مدیران این مجموعه تمام تلاش خود را برای اتمام عملیات ساخت‌وساز و عمرانی این مجموعه انجام داده‌اند و از همه مهم‌تر اینکه اجرای چنین طرح‌های بزرگی در کلانشهرهایی همچون تهران قدری مشکل است.

مشاور ویژه شهردار تهران افزود: لازم است بررسی شود که باید چه‌کاری انجام داد تا ساخت این بنای بزرگ اسلامی، ایرانی و ملی زودتر به پایان برسد. شناخت مشکلات بخشی از راه‌حل است. ما نمی‌توانیم با همان مختصاتی که در طول سه دهه اخیر کار ساخت مصلی تهران آغازشده ادامه بدهیم و این کار را به پایان برسانیم. به همین دلیل به یک بازنگری‌ در روند اجرایی کار نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه ادامه ساخت مصلی تهران نیاز به تغییری در طراحی اولیه ندارد، ادامه داد: به این مساله تأکید می‌کنم که در طرح این بنا نباید کوچک‌ترین تغییری انجام شود، اما کیفیت ساخت این پروژه باید بالا برود چراکه این سازه فاخر قرار است که در سده‌های آینده نیز مورد استفاده آیندگان قرار بگیرد. به همین دلیل در بحث‌های سازه‌ای و افزایش مقاومت این بنا در مقابل زلزله و مسائل این‌چنینی باید بازنگری‌های خاصی انجام شود. درمجموع باید به این مساله اشاره‌کنم که مهم‌ترین مساله  در مصلی تهران این است که باید دید این پروژه نیمه‌تمام را چگونه می‌توان در یک مدت‌زمان بسیار کوتاه به اتمام رساند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: