جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 خرداد 1394     
مشکلات کنونی قانون معاینه فنی، ناشی از نگاه های سنتی است

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتقاد از اینکه معاینه فنی خودرو و ابعاد مثبت و اثرگذار آن به خوبی نه به مردم و نه مسئولان معرفی نشده است، گفت: متاسفانه نگاه های سنتی که به معاینه فنی در گذشته وجود داشته، سبب شده تا هم شهرها و هم اقتصاد شهروندان از اجرا نشدن معاینه فنی به موقع رنج ببرند.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، با بیان اینکه شرایط کنونی محیط زیست شهرها ایجاب می کند تا قانون معاینه فنی بار دیگر اصلاح شود و  هر پنج سال یک بار، سه و حتی دو سال یکبار صورت گیرد، اظهار کرد: بر اساس نتایج بین المللی مشخص شده است که معاینه فنی خودرو تا چه اندازه می تواند از بعد شهری بر حفظ محیط زیست اثرات مثبتی در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم بدانند با تست معاینه فنی چقدر می توانند به اقتصاد خانواده شان کمک کنند، بی شک بازبینی سلامت فنی خودرویشان را نه هر پنج سال یک بار، بلکه به صورت سالانه انجام می دهند، ادامه داد: متاسفانه در حوزه فنی نیز شاهد آن بوده ایم که کار جدی برای ترویج فرهنگ معاینه فنی صورت نگرفته است.

معاون شهردار تهران مشکل کنونی معاینه فنی را نگاه های سنتی شهروندان ومسئولان چه در گذشته و چه حال دانست و گفت: در گذشته مردم تصور می کردند معاینه فنی به معنای آن است که عیب و عیوب خودرو به صورت عینی قابل مشاهده باشد به طور مثال دودی که از اگزوز خودروها متصاعد می شد، اما در دنیای علم، معاینه فنی به معنای استاندارد بودن خودرو از لحاظ شاخص های فنی است.

تشکری هاشمی با یادآور اینکه یکی دیگر از مشکلات قانون معاینه فنی خودرو بروز برخی تخلفات در شهرستان ها نیز بوده که منجر به شکل گیری ذهنیتی منفی نسبت به این مهم شده است، تصریح کرد: بی هیچ تردیدی، معاینه فنی خودرو دستاوردهای ارزشمندی  در بعد اقتصادی و بعد زیست محیطی و افزایش شاخص های سفرهای ایمن دارد، از همین رو نباید بگذاریم چند مصداق قانون شکنی، اجرای این قانون را از پایه و اساس ناکارآمد جلوه دهد.

وی با تاکید بر اینکه در پایتخت سیستمی در خصوص معاینه فنی خودروها اجرا شده که امروز الگوی دیگر شهرهای کشور است، افزود: امروز شاهد آن هستیم که هر خودرویی که می خواهد معاینه فنی بگیرد، پلاکش به صورت آنلاین روی خط بازبینی ثبت شده و پارامترها بدون دخالت اپراتورها به صورت هوشمند اندازه گیری می شوند. روشی که می تواند به صورت هوشمند ایمنی خودروها را تصمین کند تا احتمال بروز خطرات را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

به گفته تشکری هاشمی، اگر تست معاینه فنی خودروها با وجود آنکه در حال حاضر در عمده کلانشهرها رخ می دهد، در تمام شهرها نیز به اجرا درآید، بی شک در آینده شاهد خواهیم بود که رعایت معاینه فنی خودرو برای همه شهروندان به ضرورتی بدل می شود و شاخص های سفرهای ایمن نیز افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: یک قانونی در کشور وجود دارد که در تمام دنیا نیز پذیرفته شده است؛ مبنی بر اینکه حقوق اکثریت بر اقلیت ارجحیت دارد. یعنی وقتی یک خودرویی آلوده کننده هواست و حجم قابل توجهی آلاینده را به هوا تزریق می کند، بایستی متعهد به گرفتن معاینه فنی باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون مدلی پیشنهاد داده ایم که  در دولت و در شورای شهر تصویب شده ، از همین رو امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به وجود زیرساخت های لازم در پایتخت برای رصد آنلاین خودروها از بعد معاینه فنی، موانع این حوزه نیز برطرف شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: