جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 خرداد 1394     
آغاز به کار گشت و بازرسی آب

مهر: جواد میبدی با اشاره به طرح تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ ها در طرح احیا و تعادل‌ بخشی آب‌‌های زیرزمینی موضوع تحویل آب حجمی و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ های کشاورزی است.

مدیرکل دفتر نظام‌هاي بهره‌ برداري و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو از تعیین تکلیف چاه‌ های کشاورزی غیرمجاز در دشت‌ های ممنوعه کشور همزمان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌ های زیرزمینی خبر داد و افزود: برای همین موضوع، وزارت نیرو مشخصات کنتورهای مورد نیاز برای اجرای پروژه را به تولیدکنندگان کنتور اعلام کرده و تمامی کنتورهای موجود با شاخص‌ های در نظر گرفته شده، تست می‌شوند.

میبدی با تاکید بر اینکه هم‌ اکنون سالانه ۱۲۰۰ کیلومتر کف‌ شکنی چاه در کشور انجام می‌ شود بیان داشت: در این مدت به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد دبی چاه‌ ها و چشمه‌ ها کاهش یافته است. در آینده استان‌ ها فقط از کنتورهایی که شاخص‌ های تعیین شده توسط وزارت نیرو را داشته باشند، استفاده خواهند کرد و گروه‌های گشت و بازرسی در این مدت پایش مربوط به صحت اندازه‌ گیری این کنتورها را بررسی خواهند کرد، اگر عملکرد یک کنتور تایید نشد، سازنده باید کنتور را به طور رایگان تعویض نماید.

وی یادآور شد: داشتن یک بانک آمار و اطلاعات در طرح تحویل حجمی آب بسیار مهم است و در این راستا مذاکره‌ هایی با پژوهشگاه نیرو برای ثبت، انتقال و تحلیل داده‌ ها انجام شده تا پس از جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به کنتورها و سایر ابزار و تجهیزات کمی و کیفی منابع آب، آمار مذکور تجزیه و تحلیل و گزارش‌ گیری از عملکردها امکانپذیر باشد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: در سال ۸۵ تعداد چاه های غیرمجاز در کشور حدود ۱۰۳ هزار حلقه بود که این تعداد تا سال ۸۹ به افزون بر ۲۵۰ هزار چاه رسید، طرح توسعه کشاورزی و همچنین تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌ های فاقد پروانه باعث افزایش تعداد چاه‌ های غیرمجاز شد و مجموعه این اقدام‌ها باعث شد بیشتر دشت‌ های کشور به دشت‌ های ممنوعه بحرانی تبدیل شوند.

میبدی ادامه داد: از تعداد ۱۰۳ هزار حلقه چاه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه‌ های کشاورزی، ۵۵ هزار حلقه در دشت‌ های آزاد است که در این طرح برای این تعداد از چاه‌ ها پس از تعدیل دبی چاه‌ ها پروانه بهره‌ برداری صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: مابقی چاه‌ ها که در دشت‌ های ممنوعه قرار گرفته‌ اند، بر اساس پتانسیل آبی دشت، آسیب رساندن به منابع آب زیرزمینی یا چاه‌های دیگر و همچنین حریم چاه‌ های مجاور تعیین تکلیف خواهند شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: