جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 خرداد 1393     
مسئول جدیداعلام کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها

 
فارس: شمس‌اله بهمنی با اشاره به جلسه یکشنبه کمیسیون انرژی با شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی،‌ دفتر مطالعات انرژی ایتان و سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این جلسه چند مورد از جمله ماده 132 قانون برنامه توسعه کشور و کیفیت بنزین وارداتی و پتروشیمی‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد:‌ در موضوع اول،‌ طرح اصلاح ماده 132 قانون برنامه توسعه در خصوص ماده 132 قانون برنامه پنجساله پنجم کشور مبنی بر سهم دو درصدی مناطق محروم و نفت‌خیز از درآمد حاصل از فروش نفت مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس افزود: با اتفاق نظر اعضا سهم دو درصدی از درآمد فروش نفت به سهم یک درصدی از تولید نفت و گاز تغییر کرد، بنابراین از این پس یک درصد از تولید نفت و گاز به مناطق محروم و نفت‌خیز اختصاص خواهد یافت.

بهمنی گفت: از میزان یک درصد تعیین شده از تولید نفت و گاز نیمی از آن به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و نیمی دیگر به مناطق نفت‌خیز تخصیص داده خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد بحث بعدی این کمیسیون در باره کیفیت بنزین وارداتی و پتروشیمی‌ها، گفت: بحث بنزین به 4 تا 5 سال گذشته باز می‌گردد و پس از اعمال تحریم‌ها نظام برای مقابله با آن اقدام به تولید بنزین در پتروشیمی‌ها کرد.

وی افزود: بدیهی است بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در آن زمان نمی‌توانست جایگزین بنزین یورو 4 وارداتی باشد.

بهمنی با اشاره به وعده دولت مبنی بر عدم نیاز به واردات تا پایان سال 93، گفت: دولت این وعده را داده که تا پایان سال 93 از واردات بنزین بی‌نیاز شویم.

وی افزود: در بحث واردات کیفیت و قیمت مطرح است که یا بنزین تولیدی پتروشیمی پالایشگاه‌ها، یا وارداتی بهتر خواهد بود. براین اساس باید دید کدامیک سالم‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات برگزاری این جلسه، تصریح کرد: شرکت ملی نفت و شرکت پالایش پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص مشخصات تمام فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه کشور نسبت به ارائه گزارش پرداخته‌اند.

وی افزود: از بخش خصوصی هم در این جلسه کارشناس دفتر ایتان حضور داشت و آنان مدعی بودند که بنزین تولیدی در کشور هیچ فرقی با بنزین وارداتی ندارد.

بهمنی گفت: در این جلسه سازمان محیط زیست مطرح کرد که تا سال 92 بنزین پتروشیمی‌ها آلوده بوده و از این آلودگی به مرور کاسته شده است و کیفیت آن رو به بهبودی می‌رود.

وی با بیان اینکه مسئولیت تعیین کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها پژوهشگاه نفت اعلام شد، گفت: در این باره مدیران پژوهشگاه نفت حضور نداشتند و در جلسه مطرح شد که این پژوهشگاه باید در جلسه بعدی نسبت به ارائه وضعیت بنزین پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها اعلام نظر کند و پس از آن کمیسیون با توجه به قیمت و کیفیت نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سلامت مردم است و یکی از ملاک‌های تصمیم‌گیری بین نمایندگان میزان کیفیت بنزین خواهد بود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: