جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 خرداد 1394     
جشنواره مشکات زمینه ساز گسترش فرهنگ سازی برای مردم است

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز ، مراسم اختتامیه سومین جشنواره مشکات فرهنگ  ترافیک با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در محور فرهنگ ترافیک، روز دوشنبه 18 خرداد ماه در محل سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار شد.

 در این جشنواره که با محوریت اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران برگزار شد، واحدهای تحت پوشش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جمله سازمان حمل و نقل و ترافیک، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، سازمان تاکسیرانی، شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت بهره برداری مترو، سازمان پایانه ها و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشارکت داشتند.

در این جشنواره از 102 نفر از شهروندان تهرانی که آثار ایشان از میان حدود 150 هزار شهروند تهرانی به عنوان نفرات برتر انتخاب شده اند، تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم  مشاور فرهنگی معاون حمل و نقل ترافیک گفت: همه مهندسین حوزه حمل و نقل ترافیک و اساتید حوزه ارتباطات بر این باور هستند که 40 درصد از معضل ترافیک به فرهنگ رانندگی افراد مربوط می شود و شهرداری نیز باید زیرساخت های لازم را برای داشتن فرهنگ صحیح ترافیک توسط مردم آماده کند.

حجت الاسلام جعفر پور در ادامه اظهار داشت : در این جشنواره بالغ بر 150 اثر وجود دارد که نزدیک به 60 هزار از این آثار مرتبط با سازمان حمل و نقل و ترافیک و مابقی مرتبط با بهره برداری مترو ، اتوبوسرانی ، تاکسیرانی ،کنترل کیفیت هوا و کنترل ترافیک است.

وی افزود: ما به عنوان شهروند از شهر خود 4 نیاز و انتظار داریم که امید است در مشکات 4 در این حوزه با موضوع خط سفید کار شود. این 4 انتظار شامل : زیبایی ، آرامش ، ایمنی و پویایی است.

وی تصریح کرد : آموزه های دینی ما می گوید این 4 نیاز حاصل نخواهد شد مگر آن که در آن جامعه نظم حاکم باشد.

جعفرپور گفت: امید است با کمک شهروندان شهری منظم ، زیبا و با ترافیک روان را شاهد باشیم.

در ادامه این اختتامیه  معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: رفتارهای شهروندی گزینه ای است که در هیچ یک از کتاب ها و قوانین جاری برای آن تکلیفی نیامده است و جای آن در محور حقوق و تکالیف شهروندی خالی است.

میثم امرودی اظهار داشت : سازمان های دولتی تکالیفی دارند و تکالیف و حقوقی نیز شامل شهروندان خواهد شد که باید به آن عمل کند.

وی در خصوص اهداف جشنواره مشکات ، اظهار کرد: جشنواره مشکات به دنبال این است که ماموریت ها و وظایف شهرداری را به مردم معرفی کند تا شهروندان نیز در اداره شهر همکاری کنند.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین شعار " شهر خوب ساختنی است، یافتنی نیست" که در چند سال گذشته مطرح شد، در این راستا است که شهر را باید مردم، مدیریت شهری کنند و قوانین و مقررات ارتقا دهند.

وی از دیگر اهداف جشنواره مشکات معرفی وظایف شهروندان به آنان را عنوان کرد و گفت: کشوری که  در تمدن آن رفتارهای خوب موج می زند، باید شهروندان آن نیز در رفتارهای شهروندی نمونه باشند.

امرودی با توجه به اینکه یک مورد از عناوین محور حقوق و تکالیف شهروندی کم است، بیان کرد: حقوق شهروندی یعنی امتیازاتی که قانون برای شهروندان در نظر گرفته است، تکالیف شهروندی وظایفی است که شهروندان در شهر دارند و اینها مشخص شد است، ولی رفتارهای شهروندی گزینه ای است که در هیچ یک از کتاب ها و قوانین جاری برای آن تکلیفی نیامده است و جای آن در این محور نیز خالی است.

وی اظهار امیدواری کرد این جشنواره با تلاش همکاران شهرداری تهران و همکاری شهروندان ادامه پیدا کند و به موفقیت دست یابد. 

در پایان این مراسم  رئیس راهور تهران گفت: همه افراد کاربر ترافیک محسوب می شوند. همچنین همه افراد در جامعه دارای دو شخصیت می باشند که شامل : شخصیت نمایشی و شخصیت واقعی است.

سردار تیمور حسینی اظهار داشت : هیچ تخلف رانندگی وجود ندارد که فرد از روی ندانستن مرتکب آن شود و خطا کند.

وی افزود: در حال حاضر در این حوزه مشکل آموزش وجود ندارد و مشکل تربیتی در جامعه به چشم می خورد و تفکر فردی در فکر جمعی ما غلبه دارد.

وی تصریح کرد : همچنین نیازمند اصلاح رفتار و تربیت صحیح در رانندگی هستیم  و خط سفید یک شاخص برای اصلاح رفتار ترافیکی است.

حسینی اظهار داشت : در حال حاضر تلفیق قدرت سخت و نرم می تواند راه گشا باشد و افراد را به موفقیت برساند در حوزه حمل و نقل و ترافیک قدرت سخت دست ما است  که که درواقع اجرای مقررات و برخورد با متخلفین می باشد و قدرت نرم نیز دست شهروندان است که در واقع مشارکت اجتماعی، مسئولین فرهنگی است که با امید است بتوانیم هوشمندانه این نیاز را تلفیق کنیم.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: