جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 خرداد 1394     
قند یا چربی کدام بیشتر چاق می‌کند؟

فارس: سید مؤید علویان در پاسخ به این سوال که چربی عامل چاقی است یا قند گفت: گرچه متهم اصلی در ذهن مردم در این ماجرا مصرف مواد چرب است، اما باید دانست که چربی مقصر اصلی نیست.

وی ادامه داد: رژیم‌های غذایی غنی از نظر قندها به صورت مخفیانه چربی ذخیره کرده و دور کمر را افزایش داده و باعث شیوع چاقی می‌شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد 12 گام که موجب چاقی می‌شود را این گونه تشریح کرد که: در گام نخست انسان به غذایی می‌اندیشد که حاوی قند است، سپس انسولین ترشح در بدن ترشح می‌شود و بعد انسولین به بدن می‌گوید که اسیدهای چرب را ذخیره کند و مانع آزادسازی انرژی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: سپس انسان احساس گرسنگی و خوردن را آغاز می‌کند در نتیجه انسولین بیشتری ترشح می‌شود و قندهای هضم شده به صورت گلوکز وارد جریان خون می‌شوند و سطح قند خون افزایش می‌یابد.

علویان خاطرنشان کرد: در ادامه انسولین بیشتری ترشح می‌شود و چربی غذای خورده شده به صورت تری‌گلیسرید در سلول‌های چرب می‌ماند و اینگونه سلولهای چرب چرب‌تر می‌شوند و انسان نیز چاق‌تر می‌شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد در مورد چربی‌ها گفت: مصرف چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل می‌تواند چربی‌های اشباع شده گوشت‌ها یا در برخی غذاها را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: منابع دیگر چربی‌های خوب مانند اسید اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی‌های مضر محافظت می‌کند.

علویان افزود: در موارد علاقه زیاد به شکلات و کاکائو از شکلات‌های با درصد کاکائو بالا و شکر کم انتخاب کنید چرا که علاوه بر نداشتن قند، به علت داشتن آنتی اکسیدان در حفظ تندرستی بدن موثر است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: