جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 خرداد 1394     
بخور و نخورهای شب‌های امتحان

فارس: رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه صبحانه خوردن یکی از بهترین مواردی است که دانش‌آموزان در روزهای امتحان باید به آن دقت داشته باشند، گفت:‌ از مصرف قهوه یا چای پررنگ پرهیز شود.
 

الهه حسن پور رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران ، در خصوص تغذیه صحیح دانش‌آموزان در زمان امتحانات، اظهار داشت:‌ در زمان امتحانات هدف این است که دانش‌آموزان تغذیه‌ای داشته باشند که باعث تقویت حافظه باشد نه تضعیف آن و توصیه‌هایی درخصوص تعدادی فاکتور مانند بی‌خوابی، نگرانی، اضطراب، پرخوری و خوردن بعضی مواد که سرعت انتقال را کند می‌کند به دانش‌آموزان داریم.

وی ادامه داد: توصیه عمومی که دارم این است اولاً دانش‌آموزان مواظب سلامت خود باشند تا مبتلا به مسمومیت غذایی، سرماخوردگی و گرمازدگی نشوند و اختلالی در هضم مواد غذایی به وجود نیاید؛ ضمن اینکه غذا را با آرامش میل کنند.

* نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست

حسن‌پور افزود: نوشیدن قهوه یا چای پررنگ در زمان امتحانات مفید نیست و باید چای کم‌رنگ باشد؛ ضمن اینکه در برنامه روزانه نرمش و ورزش سبک داشته باشند و خوردن صبحانه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دانش‌آموزان در روزهای امتحان باید به آن دقت داشته باشند و سعی شود صبحانه اشتهابرانگیزی مصرف شود.

وی یادآور شد: اگر پنیر خورده می‌شود حتماً‌ همراه آن گردو باشد و یک لیوان شیرگرم همراه با دو قاشق عسل و عدس یا تخم‌مرغ نیز بسیار مفید است.

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران  تصریح کرد: هر وعده غذا شامل صبحانه، ناهار یا شام نباید به شکلی باشد که حجم معده دانش‌آموزان را افزایش دهد؛ چرا که احساس سنگینی و حالت خواب‌آلودگی به همراه دارد.

* مصرف میان وعده مناسب

وی با تأکید به مصرف میان‌وعده گفت: میان‌وعده مناسب نیز باید مصرف شود که ترجیحاً میوه، خشکبار، میوه‌های خشک یا ساندویچ نان، پنیر و گردو است و به اولیاء توصیه می‌شود در هنگام امتحانات، غذاهایی را که دانش‌آموزان بیشتر علاقه به خوردن دارند، آماده کنند.

حسن‌پور در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد:‌ نوشیدن آب بسیار مهم است؛ زیرا افرادی که به میزان کافی آب می‌نوشند تمرکز بهتری در فعالیت‌های فکری دارند و انجام فعالیت‌های بدنی به خصوص در صبحگاه، استرس را کم کرده و خون‌رسانی به مغز را زیاد کرده و سبب آرامش می‌شود.

* دانش‌آموزان از خوردن غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند

رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان از خوردن غذاهای پرچرب باید پرهیز کنند؛ چرا که این غذاها بر روی تمرکز تأثیر دارد و حافظه را ضعیف می‌کند؛ نوشابه‌های گازدار به خصوص هنگام امتحانات سبب بر هم زدن آرامش و تحریک‌کنندگی می‌شود.

وی افزود: شام باید بسیار سبک مصرف شده و زود میل شود و به آخر شب واگذار نشود و باید غذا کم‌حجم، مفید و مقوی باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: