جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 16 خرداد 1394     
افتتاح 5 پروژه زیست محیطی

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در هفته محیط زیست از افتتاح 5 پروژه زیست محیطی طی این هفته محیط زیست خبرداد و گفت: بهره برداری از دو پارک انرژی، تبدیل گود سیاه کوه به فضای سبز در سال جاری و افزایش فضای سبز شهر تهران در یک دوره ده ساله طبق نقشه های ماهواره ای در برنامه قرار دارد.

علی محمد شاعری در نشست خبری هفته محیط زیست با بیان اینکه این هفته از 16 تا 22 خردادماه با شعار "8میلیون آرزو- یک تهران ، آسمان آبی – زمین پاک" نام گذاری شده است، گفت: به همین منظور برگزاری 22 طرح پاکسازی در 22 منطقه تهران، 400 کارگاه آموزشی با هدف آموزش شهروندان در تمام سرای محلات و 25 هزار ساعت آموزش در خصوص رفتارهای زیست محیطی اجرایی خواهد شد .

وی از افتتاح 5 پروژه زیست محیطی در زمینه انرژی های نو و تصفیه فاضلاب در مناطق شهرداری تهران یادآور شد: برگزاری مراسم پیاده روی و جشنواره های آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به برنامه های سال 94 که یکی از موارد آن توسعه انرژی های نو به عنوان یک کار نوین و جدید در شهرداری تهران است، یادآورشد: این کار به صورت گسترده عملیاتی خواهد شد که با تصویب شورای اسلامی شهر تهران تهیه شده است. توسعه انرژی های نو در ساختمان های بخش خصوصی و دولتی و همچنین بوستان ها و فضاهای عمومی و واحد های صنعتی عملیاتی می شود .

به گفته وی انرژی های نو همچون انرژی های خورشیدی، زمین گرمایی و بادی است که 20 درصد هدف گذاری ها در سال2050 این است که 50 درصد خودروها با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تا سال 2100 تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به افتتاح دو پارک انرژی در مناطق 3 و 22 در هفته محیط زیست اذعان کرد: همچنین برنامه هایی برای مقابله با آلودگی های آب و خاک در شهر تهران داریم که با همکاری وزارت نیرو برای استفاده مجدد از فاضلاب برای تامین آب خام شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که توافقات اولیه با شرکت آبفا انجام شده است. اگر وزارت نیرو آب خام تامین شده را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد، بهره برداری از آب های زیرزمین برای آبیاری فضای سبز پایتخت کاهش می یابد.

شاعری با اشاره به اینکه آب مورد نیاز شهر تهران 200 میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر از منابع زیرزمینی این آب را برداشت می کنیم .

وی با اشاره به تفکیک زباله از مبدا برای مقابله با آلودگی آب و خاک افزود: روزانه 7 هزارتن زباله در شهر تهران تولید می شود که اگر شیرآبه این زباله ها را کاهش دهیم در محیط زیست بسیار کمک رسان خواهند بود. این در حالی است که سال گذشته گود سیاه کوه را تعطیل کردیم که روزانه 400 کامیون خاک و شن در شرق تهران در این گود تخلیه می شد اما امسال این مکان تبدیل به فضای سبز خواهد شد .

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال بنا داریم کارخانه شن و ماسه را از پایتخت خارج کنیم، ادامه داد: طرح جامع ساماندهی مرکز تخلیه خاک و نخاله آبعلی نیز در دستور کار  قرار دارد. ارزیابی زیست محیطی پروژه های شهرداری بر این مبناست که خسارتی به محیط زیست وارد نکند .

وی با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را در شهرداری تهران ممنوع کرده ایم ، گفت: همچنین ازجمله برنامه های زیست محیطی اجرای بزرگراه شهیدشوشتری است که به دستور شهردار تهران تا  این بزرگراه مجوز زیست محیطی نداشته باشد کاری در آن انجام نمی شود. این در حالی است که وضعیت پوشش گیاهی شهر تهران رو به بهبود است و طرح  ارزیابی زیست محیطی را ارایه داده ایم.البته این طرح اشکالاتی دارد که باید برطرف شود.

شاعری با اشاره به لایحه کاهش آلودگی صوتی یادآور شد: این طرح نیز به شورای شهر  ارایه شده است. در سال93 ،ساخت 30 کیلومتر مترو، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، همچنین توسعه فضای سبز و تفکیک پسماند اجرایی شد. این در حالی بود که افتتاح نیروگاه زباله سوز آراد کوه و افتتاح 7 پارک انرژی و بازچرخانی 50 هزار مترمکعب فاضلاب شهری به مرحله اجرا در آمده است.

 

شاعری با اشاره به افزایش فضای سبز شهر تهران طبق نقشه های به دست آمده از ماهواره لندست گفت: براساس نقشه های ماهواره لندست طی سال های 2003 تا 2013 فضای سبز شهرتهران افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهر تهران فضای سبز پایتخت و پوشش گیاهی آن در یک دوره ده ساله افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

شاعری اضافه کرد: افزایش فضای سبز شهرتهران در یک دوره ده ساله ناشی از اقدامات شهرداری تهران در حفاظت و توسعه فضای سبز شهری ، احداث بوستان ها ، احیای باغات ، توسعه درختکاری در منازل شهروندان و حفاظت از پارک های جنگلی و... بوده است که امیدواریم این روند با مشارکت شهروندان و تمامی نهادها و سازمان های مربوطه ادامه یافته و فضای سبز تهران روز به روز بیشتر شود.

شاعری با بیان اینکه در سال 94 نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش بارندگی در شهر تهران داشته ایم، اظهارکرد: براساس آمارها 40 درصد بیمارستان های شهری استاندارد نیستند و میزان آلودگی آنها بیش از حد استاندارد است.

وی با اشاره به بحث خاک و نخاله که توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران در حال تدوین است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها باید همچون کشورهای دیگر دنیا از خاک و نخاله در بحث ساخت و ساز استفاده شود .

شاعری با بیان اینکه در سال گذشته 437 میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم، ادامه داد: در سال جاری این میزان به 660 میلیون مترمکعب رسیده است  که به همین منظور در سال 94 بهداشت آب بیشتر خواهد شد زیرا کمتر از آب زیرزمینی استفاده کرد .

وی با اشاره به اینکه محصولات سازمان  میادین میوه و تره بار را به صورت مرتب پایش می کنیم، بیان کرد: در شهر تهران بخشی از اراضی که تولید این محصولات را برعهده دارند با فاضلاب شهری آبیاری می شوند که احتمال آلودگی سبزیجات در اراضی جنوب تهران  وجود دارد اما به طور کلی میزان مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران به شدت کاهش پیدا کرده است .  

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: