جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 6 خرداد 1394     
آغاز ایرانگردی «یار مهربان»‌ از مرداد

تسنیم:  22 سال از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌گذرد‌، نمایشگاه‌هایی که امروز با وجود همه نقد و نظرهای پیرامونش به یک ضرورت تبدیل شده و جای بسیاری از نقص‌ها و کمبودها را گرفته است‌، اگرچه این ضرورت خالی از آسیب نیز نبوده و به باور برخی از منتقدان موجب شده در سال‌های اخیر اقتصاد کتابفروشی‌های استانی به ورطه شکست‌خوردگی پیش رود.

تاکنون بالغ بر 270 نمایشگاه استانی در سراسر کشور برگزار شده است‌، اما در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های استانی با کیفیت بیشتری برگزار شده‌اند،‌ گویی روحی در کالبد نمایشگاه‌ها دمیده شده است. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که مجری برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی است،‌ سال گذشته با بازنگری در آیین‌نامه حضور ناشران، نخستین گام را برای بهبود وضعیت برگزاری و رفع نقایص برداشت.

هم‌چنین کاهش درصد‌های تخفیف ناشران‌، برنامه‌‌ریزی برای حضور ناشرانی که امکان حضور در بخش فروش متمرکز را نداشته‌اند و... از جمله دیگر اقداماتی است که در جهت بهبود وضعیت نمایشگاه‌های استانی انجام شده است.

امسال نیز نمایشگاه‌های استانی پس از ماه مبارک رمضان و از مرداد ماه آغاز خواهد شد‌. شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه‌های استانی با ارزیابی دوره‌های برگزار شده در حال تدوین و طراحی دوره جدید برگزاری نمایشگاه‌های استانی است.جدول زمان‌بندی نمایشگاه‌های استانی نیز در دست تدوین است و ظرف هفته آینده نهایی می شود.

در این دوره بنا به گفته شهرام‌نیا، رئیس این مؤسسه، قرار است تغییراتی در جهت رفع نواقص احتمالی ایجاد شود. برای نمونه شخص معاون فرهنگی ارشاد معتقد است، ما به جای اینکه اصرار داشته باشیم، در همه استان‌ها سالی یکبار نمایشگاه کتاب داشته باشیم، برخی استان‌ها دو سال یک‌بار برگزار شود‌ تا به محتوا و غنای نمایشگاه افزوده شود.

شهرام‌نیا تصریح کرد:‌ با این شکل  دغدغه‌هایی که ناشران در مورد تقویت کتابفروشی‌های استانی دارند‌، تا اندازه‌ای رفع خواهد شد؛ البته هنوز آمار دفیق نمایشگاه‌های استانی سال 94 مشخص نیست،‌ زیرا خردادماه آغاز شده و اوج  آن در مهر،‌ آبان و آذرماه است. سال 93 فشار تخفیف اجباری روی ناشران در نمایشگاه‌های استانی حذف شد و شرایطی برای حضور حداکثری ناشران به وجود آمد،‌ تا هم کتاب‌های بیشتری بیاورند و هم فروش متمرکز شود؛ بنابراین نمایشگاه غنی‌تر از دوره‌های گذشته شد. تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا کتاب‌فروشی‌های استانی امکان حضور داشته باشند تا آسیب‌های احتمالی کمتری متوجه آنها شود. همچنین شرایط اطلاع رسانی و تبلیغ را نیز گسترده‌تر خواهیم کرد،‌ زیرا نمایشگاه‌های استانی نیاز به فضای تبلیغ و حمایتی بیشتری دارند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: