جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 4 خرداد 1394     
تصويب لايحه توسعه انرژي هاي تجديدپذير گامي موثر در حفظ محيط زيست شهري است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران ضمن ابراز خرسندي از تصويب لايحه توسعه انرژي هاي نو و تجديد پذير در شوراي شهر تهران گفت: در حال حاضر   سهم انرژی های نو در سبد مصرف انرژی کشور کمتر از یک صدم درصد است و اين در حالي است كه ميانگين مصرف انرژی‌های نو در دنیا به بيش از 10 درصد رسیده است.

دکتر علی محمد شاعری ضمن اعلام اين مطالب اظهار داشت: لايحه الزام شهرداري تهران به توسعه انر‍ژي هاي نو و تجديد پذير لايحه جامع و كاملي است كه به منظور كاهش آلودگي هوا و جلوگيري از تغييرات اقليمي به شوراي شهر ارائه شد و خوشبختانه در اين شورا به اتفاق آرا به تصويب رسيد.

وي با تاكيد بر اينكه مصرف انرژی های فسیلی علت اصلی آْلودگی هوا و تغيير اقليم است افزود: استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر موجب کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهاي گلخانه اي و کاهش وابستگی به نفت، حفظ محیط زیست و نهایتا منجر به توسعه پایدار می شود.

شاعري با بيان اينكه بهره گيري از انرژي هاي نو علاوه بر جلوگيري از پديده خشكسالي و گرم شدن هوا گامي اساسي در جهت اقتصاد مقاومتي به شمار مي رود تصريح كرد: در حال حاصر رويكرد اصلي توسعه پايدار در دنيا تكيه داشتن بر انرژي هاي نو و تجديد پذير است به طوري كه سهم انر‍ژي هاي نو در سبد مصرف انرژي در كشورهاي دنيا بین 10 الی 15 در صد و در كشورهاي اروپايي به 20 درصد رسیده است و طبق افق 2050 اين رقم به بيش از 50 درصد خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينكه ميانگين مصرف انرژي نو در كشور ما حدود يك صدم درصد است افزود: متاسفانه فراواني و ارزاني انرژي هاي فسيلي در كشور موجب شده است كه كمتر به فكر استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير باشيم حال آنكه رويكرد دنيا به سمت بهره گيري از انرژي هاي نو است.

شاعري به بندهاي لايحه توسعه انرژي نو و تجديد پذير اشاره و اظهار كرد: این لایحه علاوه بر تاکید بر ایجاد زیرساخت های تولید و استفاده از تجهیزات انرژی های پاک بر كاهش حداقل 5 درصد در ميزان مصرف انرژی در کل پارکها و بوستان های عمومی شهر و تامين حداقل 20 درصد از انرژی مصرفی از طریق انرژی های نو تا پایان برنامه پنج ساله دوم تاكيد دارد.

وي با بيان اينكه همچنین طبق اين مصوبه صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه و ساختمان های دولتی و شهرداری منوط به تامین  حداقل 10 درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی های تجدید پدیر خواهد بود تصريح كرد:  20 درصد از انرژي فضاهاي عمومي و المانهاي شهري نيز بايد از طريق انرژي هاي نو تامين شود

شاعري با اشاره به ممنوعيت استفاده از شومينه در بناهاي ساختماني و استفاده از منابع آب و فاضلاب و پسماند براي تامين انرژيتجدید پذیر گفت: طبق اين لايحه، مقرر شد حداقل 70 درصد روشنایی و 100درصد آب گرم مصرفی پارکها و بوستان های عمومی تازه تاسیس از طریق انرژی های نو تامین شود .

شاعري تاكيد كرد: پیش از مواجه با بحران انرژی در کشور باید با استفاده بهینه از انرژی‌های نو و تجدید شونده در مسیر توسعه پایدار گام برداریم.

رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران خاطرنشان كرد: شهرداري تهران با رويكردي علمي و با بهره گیری از منابع زیستی و تجدید پذیر به سمت توسعه پایدار در حرکت است بي شك تصويب لايحه توسعه انرژی های نو و تجدید پذیر افتخاري ارزنده براي شهرداري و شوراي اسلامی شهر تهران بشمار می رود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: