جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 2 خرداد 1394     
مصائب خودروسازی در ایران

خبرخودرو: پس از انتشار اخبار تفاهمنامه‌ سوئیس، خوشبختانه ارتباطات خودروسازان کشور با شرکت‌های اروپایی برقرار شد که این ارتباطات صرفا محدود به کشور فرانسه و خودروسازان آن نبود. حتی قبل از آن توافق اولیه، در سمیناری که در آذرماه سال گذشته برگزار کردیم، نمایندگان بسیاری از شرکت‌های خودروساز برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند.

 اما در آن تاریخ اغلب این کمپانی‌ها آمدن بر سر میز امضای قرارداد را منوط به انجام توافق نهایی هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 دانستند و به پس از این توافق موکول کردند. به این دلیل که اصولا ما در حوزه خودرو 20میلیون ظرفیت مازاد عرضه در جهان داریم، تمام شرکت‌های خودروسازی به دنبال بازار هستند. به‌ویژه اینکه سرانه بهره‌مندی ایرانیان از خودرو به نسبت کشورهای  
توسعه یافته پایین‌تر است و این مساله شرایطی را ایجاد کرده‌ است که اغلب خودروسازان مطرح جهان و حتی برخی شرکت‌های آمریکایی نیز تمایل یابند که با ایران در زمینه‌ تولید و تجارت در عرصه خودرو همکاری کنند. اگر توافق اتمی هم صورت نگیرد، ما از برخی شرکت‌های فرانسوی خودروساز مثل پژو قول همکاری قطعی را گرفته‌ایم.

 چراکه فرانسوی‌ها به‌خوبی می‌دانند که این توافق دیپلماتیک درنهایت رخ خواهد داد. البته اگر باز هم توافق به احتمال بسیار ضعیف انجام نشود، ما غیر از پژو، با شرکت‌های چینی همکاری خواهیم داشت. امروز هزینه‌های تولید خودرو در کشور بالا رفته‌است. در سال گذشته ارز مورد استفاده‌ شرکت‌های خودروساز، ارز 2500تومانی مبادله‌ای بود که اکنون به رقم 2850تومان افزایش یافته‌است. همچنین مواد اولیه وارداتی ما تعرفه‌ 10درصد دارد و با ارز آزاد وارد می‌شود. این درحالی است که سال گذشته همین مواد اولیه مثل ورق آهن و... با ارز مبادله‌ای و با تعرفه 4درصد وارد می‌شد. دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان خودروساز نیز حدود 23درصد افزایش داشته‌است. ضمن اینکه حامل‌های انرژی و آب و برق نیز به دستور مجلس در طی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گران شده‌است.

لذا صنعت خودرو در این شرایط خطیر راهی جز افزایش قیمت پیش‌روی خود نداشت و با همه‌ این احوال برخلاف اغلب محصولات صنعتی کشور، تنها 3درصد افزایش قیمت‌ داشت! این درحالی است که حتی بسیاری از محصولات کشاورزی ما نیز که وابسته به کالای واسطه‌ای و مواد اولیه خارجی نیست و شرایط آن ربطی به تحریم‌ها هم ندارد، طی یکسال و نیم دوبرابر افزایش قیمت داشته‌است. محصولات لبنیاتی در ایران طی دو سال اخیر افزایش قیمت داشتند.

 اما چندان مورد انتقاد و اعتراض قرار نمی‌گیرد و بیشتر این تولیدکنندگان خودرو هستند که هدف اعتراض برخی ارگان‌ها و رسانه‌ها قرار می‌گیرند. عده‌ای به دروغ می‌گویند که مصرف یورو در صنایع خودروسازی ایران بیش از دلار است و ما با کاهش قیمت یورو نیز مواجه بودیم. اما اسناد ما و آمارهای هزینه‌ای اغلب شرکت‌های خودروساز ایرانی بزرگ نشان می‌دهد که این ادعا خلاف واقع است و هنوز هم بخش عمده‌ای از خریدهای خودروسازان با دلار آمریکایی انجام می‌شود. در این میان کارشناسان این ارگان‌ها به واقعیت‌های آماری موجود در شرکت‌های خودروسازی توجه نمی‌کنند و برخی نظرات مغرضانه اعلام می‌شود که نه به نفع صنعت کشور است و نه به نفع بازار و مصرف‌کنندگان ماست.
* رئیس اتحادیه خودروسازان کشور



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: