جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 29 ارديبهشت 1394     
تسریع در بازگشت افاغنه به کشورشان

مهر: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشورمان با سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین افغانستان عصر امروز در محل وزارت کشور دیدار و گفتگو کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اجلاس چهارجانبه ایران، افغانستان، پاکستان و نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در روز سه شنبه در تهران گفت: در این اجلاس به دنبال آن هستیم که با کمک یکدیگر، پناهندگان در ایران و پاکستان را به نوعی ساماندهی کنیم که اتباع غیرقانونی، تعیین تکلیف شوند و همچنین بستری برای بازگشت اتباع قانونی فراهم شود.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که با ایجاد بستر و شرایط مناسب، زمینه‌‌ای فراهم شود که در یک بازه زمانی مناسب، پناهندگان افغانی به کشور خود بازگردند تا در توسعه عمران و آبادانی کشور خود نقش ایفا کنند.

وزیر کشور همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران، گفت: در آن سفر قرار شد در حوزه‌های قضایی، مبارزه با مواد مخدر، امنیتی، مرزی و امور مهاجرین کمیته‌هایی تشکیل شود که این کمیته‌ها باید ظرف دو ماه فعال و راهکارهای مناسب را برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه مذکور را فراهم کنند تا بتوانیم سطح همکاری‌هایمان را با کشور دوست و همسایه ارتقا دهیم.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: اراده دو کشور بر تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها، زندگی در کنار هم با صلح، امنیت و توسعه است.

همچنین سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین افغانستان ضمن تشکر از دولت و ملت ایران به خاطر سه دهه مهمان نوازی از مهاجرین افغانی، گفت: در سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ایران توافق کردیم که کمیته‌های مشترک اقتصادی، امنیتی، مرزی، قضایی و امور مهاجرت فعال شود و در مجموع تصمیم‌گیری‌های این کمیته‌ها تا دو ماه دیگر باید نهایی شود تا بتوانیم شاهد گسترش و همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه در عرصه‌های مختلف باشیم.

وی همچنین با اشاره به کارویژه کمیته امور مهاجرت، گفت: ابتدا باید کسانی که در ایران به صورت غیرقانونی حضور دارند، شناسایی و قانونمند شوند تا بدانیم چه تعداد تبعه افغانی در ایران حضور دارند و بعد از قانونمند شدن و شناسایی، برای بازگشت آنان به کشورمان برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر امور مهاجرین افغانستان اولویت اصلی دولت وحدت ملی افغانستان را بازگرداندن مهاجرین نام برد و گفت: طرح‌های مختلف و همچنین مشوق‌هایی از جمله اسکان و اشتغال برای بازگرداندن مهاجرین افغانی در نظر گرفته‌ایم تا همه مردم ما در کشورشان باشند.

عالمی بلخی مساله حضور مهاجرین در ایران را مشکل مشترک میان دو کشور دانست و گفت: راه‌حل این مشکل باید با تفاهم میان دو کشور اتخاذ شود و یک راه‌حل مشترک برای آن پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه حضور مهاجرین افغانی در ایران خیلی طولانی نخواهد بود، گفت: حضور مهاجرین افغانی در ایران در سال‌های پایانی قرار دارد و امیدواریم همانگونه که ایرانی‌ها در این سه دهه مهمان نوازی‌ کرده‌اند، در این سال‌های آخر هم مهمان نوازی خود را کامل کنند و به زودی شاهد حضور اتباع افغانی در سرزمین خود خواهیم بود.

همچنین رحمانی فضلی در مورد کنترل مرزها نیز گفت: یک طرح ساماندهی مرزها و تردد اتباع بیگانه داریم که ظرف یک سال آن را عملیاتی می‌کنیم، اما این طرح مربوط به داخل است؛ بنابراین در حوزه تردد مرزی و تعیین تکلیف مهاجرینی که مجاز نیستند، باید هر سه کشور ایران، ‌افغانستان و پاکستان با یکدیگر همکاری کنند که این موضوع در اجلاس فردا مطرح می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه میان سه کشور برای حل این مشکل اراده وجود دارد، گفت: امیدواریم به زودی به توافق‌های خوبی جهت ساماندهی افاغنه برسیم؛ البته اولویت اول ما تعیین تکلیف غیرمجازها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مهاجرین افاغنه به سرزمین مادری و اصلی خود بازگردند تا به دولت افغانستان کمک کنند و اگر رفت و آمدی هم باشد در چارچوب قوانین و ویزا صورت گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: