جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 28 ارديبهشت 1394     
مهمترین سرکردگان داعش/ تصاویر

مهر: رسانه های عراقی به معرفی مهمترین سرکردگان گروه تروریستی داعش پرداخته اند، تروریست هایی که تحت پیگرد دولت عراق و آمریکا هستند و چه بسا برای ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره آنها پاداش در نظر گرفته شده است.

۱- ابوبکر البغدادی

اسم کامل وی «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرائی» است. وی سرکرده اصلی گروه داعش محسوب می شود که در سال گذشته میلادی خود را امیر این گروه نامید و خواستار بیعت تمامی گروه های تروریستی افراطی با خود شد.

ابوبکر البغدادی

ابوبکر البغدادی متولد عراق است و در سال ۱۹۷۱ در منطقه ای نزدیک به شهر سامراء به دنیا آمده است. آمریکا در سال ۲۰۱۱ وی را یک تروریست معرفی کرد و برای هر کس که اطلاعاتی درباره پیدا کردن وی ارائه می کرد مبلغی به ارزش ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

با وجود آنکه برادر وی در دوران دیکتاتوری صدام در ارتش عراق فعالیت می کرد و در طول خدمت در ارتش جان خود را از دست داده بود اما به دلیل کاهش دید ابوبکر البغدادی با جذب وی در ارتش عراق موافقت نشد لذا وی وارد دانشگاه بغداد شد و در رشته مطالعات قرآن تا مقطع فوق لیسانس تحصیل کرد.

البغدادی مسئول تمامی اقدامات نظامی القاعده در عراق بود و مغز متفکر بسیاری از عملیات های تروریستی بزرگ این گروه محسوب می شد، معروفترین این عملیات ها حمله به مسجد ام القری در سال ۲۰۱۱ بود که به ترور «خالد الفهداوی» نماینده پارلمان عراق منجر شد.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس چندی پیش از جراحت ابوبکر البغدادی در حمله هوایی ائتلاف مقابله با داعش در عراق خبر داده و اعلام کرده بود وی در این حملات از ناحیه ستون فقرات زخمی و فلج شده است.

۲- ابوعلاء العفری

وی یکی دیگر از سرکردگان خطرناک داعش است. اسم واقعی وی «عبدالرحمان مصطفی» است و معاون ابوبکر البغدادی اما پس از زخمی شدن سرکرده اصلی داعش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ابوعلاء العفری جایگزین ابوبکر البغدادی شده است.

ابوعلاء العفری

وی در منطقه «الحضر» در ۸۰ کیلومتری شهر موصل به دنیا آمده است و مدتی به عنوان معلم فیزیک مشغول تدریس بوده است. العفری در سال ۱۹۹۸ به افغانستان سفر و پس از بیعت با «ابومصعب الزرقاوی» در سال ۲۰۰۴ مسئولیت سرکردگی القاعده در موصل به وی واگذار شد.

در پی هلاکت «ابوعمر البغدادی» از سوی القاعده نامزد فرماندهی این گروه تروریستی در عراق شد اما در نهایت ابوبکر البغدادی انتخاب شد.

۳- ابوعلی الانباری

وی از جمله سرکردگان داعش در سوریه به شمار می رود و فرماندهی عملیات نظامی علیه ارتش سوریه و نیز مخالفان مسلح سوری موسوم به ارتش آزاد و گروه تروریستی جبهه النصره را برعهده دارد. الانباری در دوره رژیم دیکتاتوری صدام از فرماندهان ارتش عراق بود. وی در پی متهم شدن به فساد مالی از گروه «جیش الاسلام» در عراق اخراج شد و به شاخه القاعده در این کشور پیوست.

۴- ابوسلیمان الناصر

وی رئیس کنونی شورای جنگ و فرمانده نظامی گروه داعش است که در پی هلاکت «ابوایمن العراقی» در حملات هوایی آمریکا به عراق در سال ۲۰۱۴ به این سمت منصوب شده است. وزیر جنگ داعش از جمله سمت های ابوسلیمان الناصر بوده است. وی پس از هلاکت «ابوایوب المصری» و «ابوعمر البغدادی» در حمله مشترک آمریکا و عراق به شهر تکریت در سال ۲۰۱۰ سمت وزیر جنگ داعش را از آن خود کرد.

اسم واقعی وی «نعمان سلمان منصور الزیدی» است که مدتی را در پایگاه نظامی بوکا در بصره بازداشت بوده است. در سال ۲۰۱۱ اعلام شد که نیروهای امنیتی عراق وی را در شهر «هیت» به هلاکت رساندند اما این خبر تکذیب شد.

۵- ابومحمد العدنانی

وی سخنگوی رسمی گروه تروریستی داعش است، اسم کامل وی «طه صبحی فلاحه» متولد سال ۱۹۷۷ در شهرک «بنش» در استان ادلب سوریه است. در ۳۱ می ۲۰۰۵ توسط نیروهای ائتلاف حمله به عراق بازداشت و پس از مدتی آزاد شد.

العدنانی در سال ۲۰۱۴ در یک نوار ویدئویی ظاهر شد و با ابوبکر البغدادی بیعت کرد. وی نخستین کسی بود که بیعت گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه با ابوبکر البغدادی را اعلام کرد و خواستار پیوستن گروه های تروریستی غرب آفریقا به داعش شد.

۶- ابوعمر الشیشانی

وی متولد گرجستان است و از جنگجویان قدیمی در جنگ روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ به شمار می رود. وی پس از خروج از ارتش گرجستان به گروه های تروریستی در سوریه پیوست و در گذشته فرماندهی گروه های شورشی همچون «کتیبه المهاجرین»، «جیش المهاجرین» و «الانصار» را در کارنامه خود دارد.

در سال ۲۰۱۳ فرماندهی نظامی داعش در شمال سوریه به ویژه در حلب، الرقه، لاذقیه و ادلب را برعهده گرفت و در اواخر سال ۲۰۱۳ به عنوان امیر داعش در شمال سوریه منصوب شد. وی به یکی از معروفترین فرماندهان گروه های مسلح در سوریه مشهور است.

رهبران داعش

در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ وزارت خارجه آمریکا نام وی را در فهرست تروریست ها قرار داد و مبلغ ۵ میلیون دلار به عنوان جایزه برای ارائه اطلاعات درباره وی تعیین کرد. خبر کشته شدن الشیشانی بارها اعلام شد اما صحت و سقم آن تا به امروز تایید نشده است.

۷- ابو وهیب

وی سرکرده داعش در استان الانبار عراق است و نام کامل وی شاکر وهیب الفهداوی الدلیمی است که در سال ۱۹۸۶ به دنیا آمده است. وی مسئول ذبح شماری از رانندگان کامیون سوری در تابستان سال ۲۰۱۳ است. ابو وهیب یکی از ۱۱۰ زندانی است که در پی حمله القاعده به زندان های عراق در سال ۲۰۱۲ موفق به فرار از زندان شد. مسئولان استان الانبار جایزه ۵۰ هزار دلاری برای ارائه اطلاعات درباره وی تعیین کرده اند.

۸- حسین بلال بوسنیچ

وی یکی از اعضای جنبش سلفی در بوسنی و هرزه گوین و از سرکردگان برجسته داعش محسوب می شود. بوسنیچ در سال ۱۹۷۲ در شمال بوسنی و هرزه گوین به دنیا آمده است و به عضوگیری برای گروه داعش در قاره اروپا معروف است.

وی در زمان کودکی به همراه خانواده خود به آلمان مهاجرت کرد و در آنجا به عضویت در جنبش سلفی درآمد و در سال ۱۹۹۲ در جریان جنگ بوسنی و هرزه گوین به کشورش بازگشت و به یکی از گردان های ارتش بوسنی پیوست.

۹- طارق بن الطاهر بن الفالح العونی الحرزی

وی تبعه تونس و یکی از قدیمی ترین عناصر داعش در عراق محسوب می شود. طارق الحرزی به امیر انتحاریون معروف است زیرا مغز متفکر صدها حملات انتحاری در مناطق مختلف جهان بوده است. آموزش تروریست ها و اعزام آنها به سوریه از دیگر ماموریت های وی است. دولت آمریکا مبلغ سه میلیون دلار برای جایزه به کسی که اطلاعاتی درباره طارق الحرزی بدهد تعیین کرده است.

۱۰- فرماندهان شاخه های خارج

برخی سرکردگان داعش نیز متعلق به دیگر گروه های تروریستی در کشورهای مختلف جهان هستند که با ابوبکر البغدادی بیعت کرده اند. برخی از این افراد عبارتند از:

- ابوبکر شیخو

وی سرکرده گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه و فرمانده داعش در غرب آفریقا است. شیخو از سال ۲۰۰۹ ریاست گروه بوکوحرام را برعهده داشت.

- عبدالرحمن مسلم دوست

وی روزنامه نگار تبعه افغان است و مدتی را در زندان گوانتانامو بسر برده است. در اواخر سال ۲۰۱۴ به عنوان سرکرده داعش در افغانستان و پاکستان منصوب شده است.

- ابوالبراءالازدی

وی تبعه یمن و یکی از اعضای داعش است. الازدی در پی سیطره داعش بر شهر «درنه» لیبی به عنوان امیر این شهر از سوی ابوبکر البغدادی تعیین شد. وی در حال حاضر قاضی القضات شهر درنه به شمار می رود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: