جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394     
استقرار استاندارد بین المللی ISO14001:2004 در ناوگان اتوبوسرانی

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از استقرار استاندارد بین المللی ISO14001:2004 در ناوگان اتوبوسرانی خبر داد.

پیمان سنندجی افزود: اعتلای بینش زیست محیطی و برداشتن گام به سمت شرکت دوستدار طبیعت و محیط زیست( اکو محور به‌جای انسان محور)  از مهمترین سرفصل‌های این  استاندارد‌های بین المللی است و امیدواریم با شناخت و کنترل جنبه های آلاینده محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار بتوانیم در حفظ و ارتقاء اکوسیستم شهری تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به عناصر موثر در نظام مدیریت استراتژیک در ساز‌ما‌ن‌ها ادامه داد:ارتقا و بهبود مستمر سيستم مديريت و عملكرد زيست محيطي، برنامه‌ريزي، اجرا و راهبري امور مبتني بر شناسايي، ارزيابي واصلاح جنبه‌هاي زيست محيطي و نيز تحقق اهداف توسعه پايدار به عنوان يك عنصر مؤثر و فعال در نظام مديريت استراتژيك هر سازمان حائز اهميت است.

سنندجی بیان کرد: در همين راستا شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پس از انجام مميزي نهايي توسط شركت SGS سوئيس، در تاريخ 22/02/94 موفق به اخذ گواهينامه بين المللي استاندارد ISO14001:2004 شد.

سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) و استاندارد 14001

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به ویژگی‌های سیستم مدیریت محیط زیستی و استاندارد14001 یادآور شد: به‌طور خلاصه سيستم مديريت زيست محيطي (EMS) با ايجاد خط مشي زيست‌محيطي، تدوين و برقراري اهداف بلند مدت و كوتاه مدت، اجراي برنامه‌هاي زيست محيطي براي تحقق اهداف، نظارت و اندازه گيري عملكرد، اقدامات پيشگيرانه و بازنگري منظم در سيستم مديريت زيست محيطي براي بهبود عملكرد آن چاره انديشي مي‌كند.

به گفته وی؛ سيستم مديريت زيست محيطي در سازماندهي، اندازه گيري و بهبود جنبه‌هاي زيست محيطي حوزه تحت تأثير شركت، به انطباق كارآمدتر و مؤثرتر با خواسته هاي زيست محيطي نقش بسزائي ايفا مي‌كند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تاکید کرد: استاندارد جهاني ايزو 14001 نيازمندي‌هاي اساسي يك سيستم مديريت زيست محيطي EMS را توضيح مي‌دهد. سازمان‌هاي داوطلب، نيازمندي‌هاي اين استاندارد را درك و اجراء کرده و انطباق خود را از طريق ممیزی شخص ثالث به اثبات مي‌رسانند. اين استاندارد خواسته‌هاي عملكرد کلي را براي كاركرد زيست محيطي وراي تعهدات خط مشي و اهداف، براي انطباق با مقررات و قوانين قابل كاربرد و بهبود مستمر برقرار مي‌كند.

پیمان سنندجی در ادامه صحبت‌های خود درباره چگونگی اجرای فرایند این استاندارد در شرکت واحد اتوبوسرانی توضیح داد: با توجه به استقرار سیستم مدیریت HSE در شرکت و مشترکات فراوان این سیستم با الزامات استاندارد ISO14001:2004  و با هدف کاهش حجم مستندات و جلوگیری از ایجاد سردرگمی مدیران و مسئولان اجرایی وکارکنان و همچنین کسب آمادگی و حرکت به سمت استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS در فاز طراحی سیستم EMS به جای تدوین مستندات جدید و افزایش حجم مستندات،  نسبت به ویرایش و لحاظ الزامات ISO14001 در مستندات موجود HSE-MS اقدام شد.

به گفته وی؛ در مرحله شناسایی جنبه ها، در سطح اتوبوسرانی تهران و حومه، شناسایی جنبه‌ها و پیامدهای زیست‌محیطی متناسب با تجارب بدست آمده، مشارکت با کارشناسان و مسئولین واحدها، مشاوره و دسترسی به قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت های اتوبوسرانی و بعضاً نقطه نظرات سایر ذینفعان تعیین شد.

سنندجی یادآور شد: براي اين موضوع تیم شناسایی و ارزیابی جنبه‌های زیست محیطی، متناسب با نوع فعالیت‌ها نسبت به بررسی و آنالیز فعالیت و تجهیزات مورد استفاده در ایستگاه‌های کاری کلیه سامانه‌‌ها اقدام کرده و نتایج در فرم شناسايي و ارزيابي ریسک ثبت شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بیان کرد: در مرحله آموزش و فرهنگ سازی طبق سرفصل‌ها و الزامات، دوره‌هاي آموزشی متناسب با نیازمندی‌های موجود و برنامه‌ريزي قبلي صورت گرفته توسط مدرسان شرکت مشاور، برگزار و همچنين جزوات آموزشی تهیه و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به اقداماتی که برای استقرار استاندارد ISO14001  وی ادامه داد: بررسی مجدد روش‌های اجرایی(همچون ارزیابی ریسک و مدیریت بحران)، دستورالعمل‌ها(همچون کارواش)، بررسی نتایج اندازه گیری پارامتر‌های زیست‌محیطی و برگزاری دوره‌های آموزشی ممیزی برای گروه‌ها و لایه‌های مختلف کارکنان، برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت انجام مانورهای  زیست‌محیطی و نهایی سازی مستندات سیستم مدیریت محیط زیست (ISO14001:2004) و انجام ممیزی داخلی سیستم مدیریت محیط زیست ISO14001  و پیگیری عدم انطباق های صادره با همکاری شرکت مشاور، انجام ارزیابی ریسک زیست محیطی ( ایزو  14001 ) در کلیه سامانه ها، برگزاری جلسه بازنگری مدیریت  ISO14001 و ... ، همه و همه اقداماتی بود که طی این پروژه با هدف تقویت بینش زیست محیطی شرکت و برداشتن گام به سمت حرکت سیستماتیک و هماهنگ مطابق الگوهای مدیریتی جهانی صورت پذیرفته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: