جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394     
شهرداری تهران آمادگی دارد سال آینده نمایشگاه کتاب را در تپه های عباس آباد برگزار کند

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران عصر شنبه در اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب که با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از مدیران ارشد این وزارت خانه برگزار شد، با تاکید براینکه پیشرفت در کشور در گروی دانایی محوری است،گفت: وقتی عمیق به موضوع کتاب و کتابخوانی نگاه می کنیم و می اندیشیم،  متوجه می شویم که آگاهی بخشی و آگاهی بخشیدن به جامعه مهمترین وظیفه و رسالت کسانی است که در مسیر قرآن و اهل بیت حرکت می کنند. 

محمد باقر قالیباف در این مراسم با بیان اینکه این ایام و این روز بزرگ را به یکایک ناشران ، اهالی قلم ، نویسندگان ، خوانندگان کتاب و مردم خوبمان تبریک می گویم، گفت: همچنین یک خسته نباشید و خداقوت هم به همه عزیزانی می گویم که توانسته اند چنین اتفاق بزرگی را خلق کنند.

شهردار تهران افزود: در حقیقت باید تقارن برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب با ایام ماه رجب و اختتامیه آن را با روز مبعث حضرت رسول اکرم (ص) که به نوعی امروز، روز بعثت فکر، نوشتن و اندیشیدن است، به فال نیک بگیریم.

وی تاکید کرد: وقتی عمیق به موضوع کتاب و کتابخوانی نگاه می کنیم و می اندیشیم،  متوجه می شویم که آگاهی بخشی و آگاهی بخشیدن به جامعه مهمترین وظیفه و رسالت کسانی است که در مسیر قرآن و اهل بیت حرکت می کنند .

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید تفکر کنیم چرا معجزه پیامبر (ص) کتاب قرآن بود و مثل سایر پیامبران معجزات دیگری نداشت، خاطرنشان کرد: دلیل این است که کتاب و خواندن مهمترین اثری است که  در زندگی انسان ها وتاریخ بشریت ، جاودانه باقی می ماند. کتاب و خواندن است که انسان را تبدیل می کند به اشرف مخلوقات می کند و انسان را به رستگاری می رساند.

قالیباف با بیان اینکه کتابخوانی عمیق ترین تحولات فرهنگی را می تواند ایجاد کند، گفت: قرآن و عترت دو یادگار حضرت محمد(ص) برای جامعه ماست  و هر کتابی که در این مسیر حرکت کند قطعا ماندگار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این شرایط حساس امروز که گروه های تکفیری هر لحظه در حال ضربه زدن به اسلام هستند؛ این تکلیف را به ما مضاعف می کند که برای آگاهی بخشیدن به جامعه گام برداریم .

قالیباف با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور درگروی دانایی محوری است، ادامه داد: در همین راستا نمایشگاه بین المللی کتاب می تواند هرسال به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند.

شهردار پایتخت افزود: البته بنده در این 10 سال اخیر با تعداد زیادی از دوستان ناشر و فعالان حوزه نشر در کشور جلسات بسیار داشتم و با مشکلات آنان آشنایی نزدیک دارم .

وی با بیان اینکه بنده تاسف می خورم که چرا سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، اظهار کرد: ما به این موضوع بسیار کم توجه کرده ایم . کتابخوانی یک رفتار آموختنی است که باید آن را درون سازی کنیم.

قالیباف افزود: باید تلاش کنیم این رفتار را در میان جوانان  ونوجوان جامعه رواج دهیم که این امر نیز با کمک خانواده ها و سیاست گذاری های کلان میسر خواهد بود.

شهردار تهران همچنین گفت: متاسفانه وقتی بنده آمار را نگاه می کنم می بینم در حوزه تالیفات کودکان  ونوجوانان در سال گذشته نه تنها رشد نداشته ایم بلکه سیر نزولی نیز در این حوزه داشته ایم .

وی تصریح کرد: همچنین باید تاکید کنم که اکثر تالیفات در این حوزه نیز بیشتر خارجی است تا داخلی و این یعنی فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی .

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر آمار ناشران بیش از سه برابر کتاب فروشی های موجود است، گفت: این نشان دهنده آن است که دراین حوزه تولید بسیار، اما مصرف پایین است. برعکس؛ در کشور ما درحوزه اقتصاد مصرف بیش از اندازه است و تولید بسیار کم است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست های کتابخوانی درکشور باید اصلاح شود، افزود: هم اکنون در برخی از شهرها ما شاهد وضعیت اسفبار سرانه مطالعه کتاب هستیم.

 

شهردار تهران ادامه داد: در چنین شرایطی ما در پایتخت نیز 1200 کتابفروشی داریم. در حالی که تعداد فروشگاه های لوازم آرایش فروشی به بیش از 5 هزار فروشگاه می رسد .

قالیباف با تاکید بر اینکه گردش مالی در حوزه کتاب 800 میلیاردتومان دریک سال است ، ادامه داد: اما این میزان در حوزه لوازم آرایش به 20هزار میلیاردتومان می رسد. به نظر می رسد که ما واقعا با چالشی جدی روبرو هستیم و این با فلسفه انقلاب اسلامی سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید نوع نگاهمان را در حوزه فرهنگ تغییر بدهیم، تاکید کرد: از دید بنده علت اینکه در کارها و فعالیت های فرهنگی دچار اشکال هستیم این است که به 4 مولفه قدرت، ثروت، معرفت و منزلت و رابطه بین آنها به طور یکجا نگاه نکرده و توجه نمی کنیم. ما رابطه بین قدرت و ثروت را داریم اما رابطه بین معرفت و منزلت را نداریم .

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در 10 سال گذشته قدم های جدی و بسیار تاثیرگذاری را در حوزه فرهنگ و بخصوص حوزه کتاب و کتابخوانی برداشته است، گفت: ما بحث یاد یارمهربان را با اولویت تجهیز کتابخانه های مدارس هرساله با جدیت پیگیری کرده ایم و در همین راستا بیش از 8 میلیون کتاب را به مدارس اهدا کرده ایم، به طوری که در حال حاضر سرانه کتاب در مدارس به ازای هر دانش آموز 6.5 کتاب شده است.

قالیباف با بیان اینکه تعداد کتابخانه های تهران در چند سال گذشته از حدود 70 کتابخانه به 380 کتابخانه افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد:  در حال حاضر ما کتابخانه های شبانه روزی بسیاری در پایتخت داریم  و حتی بعضی خانواده ها اجازه می دهند که فرزندانشان شب را در کتابخانه ها بمانند و به مطالعه کتاب بپردازند .

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب را با جدیت در دستور کار قرار داده ایم، گفت: این نمایشگاه بین المللی ظرفیت برگزاری تمامی نمایشگاه ها را در خود دارد. تاکنون برای نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب بیش از 700 میلیاردتومان سرمایه گذاری کرده ایم که اگر کامل شود هزینه ای حدود یک هزار میلیارد تومان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه مهم تر از نمایشگاه شهر آفتاب برگزاری دائمی نمایشگاه کتاب در تپه های عباس آباد در فضایی بیش از 60 هزار مترمربع است، گفت: می توانیم این فضا را تا 130 هزار مترمربع هم ارتقا دهیم و مکانی در شان اهل قلم و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

قالیباف در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران می تواند قول دهد که سال آینده نمایشگاه کتاب را در تپه های عباس آباد و در فضای 130 هزار مترمربعی، کاملا استاندارد و بسیار مطلوب برگزار کند .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: