جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 23 ارديبهشت 1394     
آتش بس موقت در یمن آغاز شد

فارس:آتش‌بس موقت در یمن سه‌شنبه شب (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) اجرایی شده است.

احمد العسیری سخنگوی سعودی ائتلاف متجاوز به یمن این خبر را اعلام کرد و وعده داد که ریاض به این «آتش‌بس انسان‌دوستانه» پایبند بماند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه العربیه، عسیری که در نشست خبری صحبت می‌کرد، همچنین گفت نیروهای سعودی برای «پاسخ» به هر حمله‌ای آماده هستند.

وعده پایبندی به آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی دو هفته قبل نیز اعلام کرد به حملات در یمن پایان می‌دهد، اما همچنان تجاوز به یمن را ادامه داده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هفته گذشته در نشست خبری مشترک با جان کری همتای آمریکایی خود در پاریس گفته بود که از سه‌شنبه شب آتش‌بس 5 روزه‌ای در یمن برقرار می‌شود.

عملیات عربستان و چند کشور عربی دیگر در یمن از یک ماه و نیم قبل و به بهانه بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به این کشور آغاز شد. هرچند یک ماه بعد ریاض اعلام کرد عملیات پایان یافته، اما همچنان با تغییر نام عملیات به «احیای امید»، حملات خود را ادامه داده است.

در جریان این حملات بیش از 1200 یمنی کشته و ده‌ها هزار نفر نیز زخمی و آواره شده‌اند. سازمان ملل این هفته ریاض را به نقض قوانین جنگی و بمباران بی‌هدف مناطق مسکونی یمن متهم کرد.

عسیری سه‌شنبه شب همچنین به ارسال کشتی ایرانی حامل اقلام امدادی و غذایی به یمن نیز اشاره کرد و گفت در صورتی که تهران اجازه بازرسی از این کشتی را ندهد، امکان پهلو گرفتن آن در یمن وجود نخواهد داشت.

عربستان پیش از این هم با بمباران فرودگاه‌های یمن، از انتقال محموله‌های امدادی به یمن جلوگیری کرده بود؛ اقدامی که با انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری مواجه شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: