جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394     
انتقال تجربیات پایتخت و کلانشهرها در حوزه فرهنگی و اجتماعی

به گزارش گروه اخبار کلان شهر شهرداری نیوز،مدیران فرهنگی شهرداری اصفهان و به همراه بانوان عضو شورای شهر استان خراسان رضوی از شهرهای نیشابور، تایباد، تربت حیدریه و چناران با حضور در پایتخت با حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کردند.

مدیران فرهنگی شهرداری اصفهان و به همراه بانوان عضو شورای شهر استان خراسان رضوی از شهرهای نیشابور، تایباد، تربت حیدریه و چناران با حضور در پایتخت با امرودی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کردند.

دراین نشست حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: فضای شهرها با کلانشهر تهران از لحاظ مسائل حوزه اجتماعی و فضاهای فرهنگی کاملا متفاوت است و باید بر اساس آن سیاستگذاری و برنامه ریزی صورت گیرد. از سوی دیگر محاسنی چون تحکیم بنیان خانواده ها و پایین بود آمار طلاق، افزایش ازدواج، روابط گرم خانوادگی و فامیلی، همسایه داری، حمیت مردمی نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی و مواردی از این دست در شهرستان ها تحسین برانگیز است.

وی با اشاره به تغییر دیدگاه مدیریت شهری تهران در ساختن یک شهر مطلوب برای شهروندان افزود: در گذشته برخی انبوه سازی هایی که در شهر تهران صورت گرفته بود، گویی شهروندان در آن محیط زندگی نمی کردند بلکه شهرنشین بودند و نیازهای افراد کمتر لحاظ شده بود.اما در شهر مطلوب، شهر برای انسان ها ساخته می شود بنابراین باید نیازهای انسان برای تکامل و تعالی فراهم شود.

امرودی، سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری در تمام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، تحقق مدیریت یکپارچه در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی قسمت ها با هماهنگی تمام ارکان داخل شهرداری و تسری آن به سایر ارکان شهرداری، هم افزایی تلاش ها در سیاست ها، برنامه ها و امور اجرایی به منظور کاهش موازی کاری و افزایش بهره وری امور، در اولویت قراردادن محورهای سه گانه سبک زندگی، هویت و مدیریت تغییرات فرهنگی و تعریف آن به عنوان زیربنای تمام فعالیت ها، چابک سازی سازمان با تحقق نظام کارفرمایی و تولی گری و همچنین پرهیز از تصدی گری و تقویت ابعاد اندیشه ها و خلاقیت در نظام تدبیر واداره امور را به عنوان بخشی از الزامات کلان حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای فعالیت ها برشمرد.

وی ادامه داد: از دیگر الزامات اجرایی کلان ما می توان به لحاظ کردن چرخه تولید، توزیع، ترویج و مصرف در تمام برنامه ها و محصولات، تمرکز به کفایت عامل انسانی در انجام فعالیت ها از لحاظ باور، انگیزه، سلامت، دلسوزی و تدبیر داشتن در امور، تمرکز  بر شناسایی وثقل قراردان فعالیت های کم هزینه و پربازده با ترویج مشارکت های مردمی، تداوم و تعمیق فعالیت های جاری سال های گذشته به عنوان تحقق مطالبات مردمی، توجه ویژه به تقویت محتوای فعالیت ها با بهره گیری از ظرفیت های دینی و اعتقادی برای اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه، توجه بیشتر به اثربخشی برنامه ها و سنجش پذیرکردن اهداف، اجماع و توافق نظری مجموعه مدیران و مسئولان بر اهداف و رویکردها و راهبردهای اصلی و حاکم شدن نگاه فرهنگی و اجتماعی در طرز تفکر مدیران شهری و تمام سطوح اجرایی اشاره کرد.

امرودی با تشریح دیدگاه های کلان حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: از حدود سه سال گذشته شعارها و پیام های آموزنده بر دیوارها، پل ها، عرشه های شهر تهران اکران شد و تغییر دیدگاه مدیریت شهری در ساختن یک شهر مطلوب برای شهروندان را به نمایش گذاشت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تصریح کرد: ابتدای دوره مدیریت جدید شهری اگر بنا بود پلی ساخته شود برای آن پیوست اجتماعی تعریف می شد اینکه در ساخت پل چه اتفاقی برای آن محله رخ می دهد. اما اکنون با تغییر رویکرد مدیریت شهری، ابتدا اهداف فرهنگی برای شهر تعریف و سپس پیوست عمرانی برای آن درنظر گرفته می شود. نمونه بارز آن بزرگراه امام علی (ع) است که گسست اجتماعی در آن دیده نمی شود و هویت محله ای حفظ شده است.

وی با تاکید بر اینکه یک شهر مطلوب با همکاری شهروندان، مدیریت شهری و قوانین ساخته می شود،افزود: شهر مطلوب شهری است که مولفه هایی چون تامین نیازهای مردم، اسکان مطلوب آنان، پربارسازی اوقات فراغت، فراهم سازی فضای عبادی و معنوی، وجود زمینه استعداد تعالی و آموزش برای مردم، شکوفایی خلاقیت ها و اعطای امنیت و آرامش به شهروندان در آن لحاظ شده باشد.

امرودی از 4 عنصر منزل، مدرسه، مسجد و محله به عنوان ارکان تاثیرگذار در اجتماع و تربیت افراد یاد کرد وگفت: بحران هایی چون بحران خانواده، بحران هویت، فقر حرکتی مردم، بحران آموزش های ارائه شده به مردم از جمله تهدید های پیش روی جامعه ماست که در این راستا تعیین محورهای سه گانه سبک زندگی، هویت و مدیریت تغییرات فرهنگی از سوی شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته تا با رویکرد محله محوری، مسجد محوری و توجه به هویت ملی، محله ای، دینی و انقلابی در برنامه های اجرایی خود در این حوزه تحول ایجاد کند.

وی با تاکید بر لزوم تعامل بيشتر شهرداري ها و انتقال تجربه تهران و کلانشهرها در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: از این رهگذر می توان تجربیات موفق هر شهر را مورد بهره برداری قرار داد و بر اساس ظرفیت های هر کلانشهر از طریق نیازسنجی و بومی سازی آن را به اجرا درآورد.

در این نشست عادل مزاري رئيس دبيرخانه گزارشي از فعاليتهاي انجام شده در زمينه انتقال تجارب، برگزاري کارگاههاي آموزشي و بازديدهاي تخصصي از پروژه هاي شهرداري تهران بيان کرد و گفت: کارگاه آموزشي مديران فرهنگي شهرداري اصفهان از 14 تا 15 اردیبهشت جاری با هدف تعامل هرچه بيشتر شهرداري ها و انتقال تجربه به همت دبيرخانه کميسيون فرهنگي و اجتماعي کلانشهرها و مراکز استانها برگزار شد.

مدیران شهری اصفهان در این کارگاه آموزشی تاکنون از سرای محله دزاشیب، فرهنگسرای ارسباران، برج میلاد، رصدخانه شهری تهران، موزه صلح و  موزه قصر بازدید کرده و با مدیران شهری تهران نیز دیدار داشته اند.

در ادامه مدیران کل امور بانوان، آموزش های شهروندی و سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز به تشریح رویکردها و برنامه های اجرایی خود برای بانوان و سایر اقشار شهروندی پرداختند و به پرسش های مدیران شهری اصفهان و خراسان رضوی در هر یک از این حوزه ها پاسخ دادند. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: