جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 13 ارديبهشت 1394     
کاهش سود تسهیلات همچنان شرایط واقع بینانه ای را برای تولید فراهم نمی کند

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : هر چند اقدام شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود تسهیلات برای بخش تولید و صنعت کشور حرکت مثبتی تلقی می‌شود اما این رقم کاهش همچنان شرایط واقع بینانه ای را برای تولید فراهم نخواهد کرد.

روح الله عباسپور در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، افزود :  براساس آنچه که صاحب نظران اقتصادی مطرح می کنند باید سود تهسیلات بانکی متناسب با نرخ تورم باشد و اگر نرخ تورم کاهشی باشد باید نرخ سود نیز متناسب با نرخ تورم تغییر کند.

وی تصریح کرد : با توجه به آنکه دولت اعلام کرده که نرخ تورم به حدود 15 درصد رسیده بنابراین باید سود تسهیلات نیز به میزان نرخ تورم کاهش یابد.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تاثیر قابل توجهی در هزینه تولید در بخش های مختلف خصوصا صنعت خودرو دارد اما از آنجا که سود تسهیلات رقم بسیار بالایی است تبعا این میزان کاهش سود تسهیلات که شورای پول و اعتبار مصوب کرده باز شرایط واقع بینانه و خوبی برای تولید فراهم نخواهد نمود.

وی گفت : کاهش 2 درصدی نرخ سپرده های بانکی و رقم اختصاص یافته برای سود تسهیلات ، رقمی نیست که مشکل نقدینگی خودروسازان را حل نماید و گرایش شرکتها را برای دریافت تسهیلات بیشتر کند متاسفانه یکی از مشکلات جدی بخش صنعت و خودروسازی کشور سیستم و نظام بانکی و مهمتر از آن نرخ سود و تسهیلات بانکی است.

وی تصریح کرد : در حال حاضر 77 درصد از مشکلات صنعت کشور مربوط به حوزه نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است به طوری که  اخیرا وزارت صنعت و معدن اعلام  کرده که نزدیک به 6 هزار و 495 تا 500 واحد صنعتی متوسط و کوچک به طور کامل تعطیل شده که عمدتا مشکل آنها نقدینگی بوده است.

وی تاکید کرد : در صورتی که بر اساس مصوبه لایحه بودجه سال 93 مجلس شورای اسلامی 10 درصد از سرمایه صندوق توسعه ملی برای صنعت و حمل و نقل اختصاص می یافت بسیاری از مشکلات در این بخش حل می گردید چنانچه امسال نیز 20 درصد از ورودی صندوق توسعه ملی باید برای تولیدات داخلی اختصاص یابد در سالهای 93 نیز قرار بود 3 هزار میلیارد تومان از محل آزادسازی یارانه ها و امسال نیز باید 5 هزار میلیارد تومان از این محل در اختیار صنعت و تولید قرار گیرد.

وی اظهار داشت : قطعا نرخ بالای سود تسهیلات بانکی می تواند مشکلات زیادی را در بخش های تولیدی ایجاد نماید البته بحثی که وجود دارد این است که چنانچه شرکتها سررسید تسهیلات را به موقع پرداخت کنند موجب می شود که گردش مالی نیز در سیستم و نظام بانکی فعال تر شود افزایش تعداد گردش مالی می تواند در کاهش سود تسهیلات هم تاثیر بگذارد که این هم اثر مثبتی برای نظام بانکی داشته و هم برای تولید کنندگان بسیار خوب خواهد بود.

نماینده بویین زهرا در خانه ملت گفت : هم اکنون در برخی از کشورهای توسعه یافته اعلام می کنند که سالی 45 و یا 60 بار گردش مالی دارد که با یک درصد سود تسهیلات قطعا رقم خوبی بوده و تاثیرات مثبتی در کسب سود بانک ها دارد بنابراین باید نرخ سود تسهیلات واقع بینانه کاهش یابد و متناسب با نرخ تورم شود قطعا این اتفاق می تواند تاثیرات مثبتی در تولیدات داخلی کشور داشته باشد.

عباسپور همچنین با تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات توسط بانک ها به بخش های تولیدی کشور اظهار داشت : : باید بانک ها برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان تسهیلات لازم را به این بخش اختصاص دهند به خصوص بانک های خصوصی ، در حالی که متاسفانه تا این لحظه این دسته ها از  بانک ها نقش مثبتی در بخش های تولیدی و اقتصاد کشور ایفا نکرده اند.

وی گفت :هم اکنون بانک های خصوصی در کشور به مانند زالویی هستند که به جان واحدهای تولیدی افتادند و شیره جان آنها را می گیرند به طوری که این مساله باعث از پا در آمدن بسیاری از شرکتهای تولیدی شده است.

وی همچنین یکی از راههای  تامین مالی خودروسازان را سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت : باید بخشی از درآمدهای حاصل از سود سهام شرکتها در بخش تولید سرمایه گذاری شود همچنین می توان با اقداماتی چون پیش فروش خودروها در جهت تامین منابع مالی شرکتها اقدام شود این در حالی است که برخی از خودروسازان در تامین هزینه مالی خود به خوبی عمل نمی کنند .

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: