جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 8 ارديبهشت 1394     
وجود ناخنک در چشم

باشگاه خبرنگاران: دکتر کی‌پور ناخنک را زاییده‌ای غیرطبیعی دانست.

دکتر محمد کی‌پور اپتومتریست گفت: ناخنک زایده غیرطبیعی است که به رنگ ارغوانی است که در سطح چشم رشد می‌کند و ممکن است حالت پیش رونده داشته باشد. علاوه بر آن ناخنک در افراد میانسال که مدت زمان زیادی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، شایع‌تر می‌باشد.

وی افزود: در کودکان و نوجوانان نیز این امر مشاهده می‌گردد به خصوص در افرادی که در مدت‌های طولانی در محیط‌های خارج از منزل و در معرض نور خورشید از عینک آفتابی استاندارد استفاده نمی‌کنند.

کی‌پور گفت: اشعه فرابنفش خورشید از عوامل ایجاد ناخنک به شمار می‌رود، لذا استفاده از عینک آفتابی استاندارد و کلا‌های لبه‌دار، چشم را تا حد زیادی در برابر اشعه فرابنفش محافظت نموده و امکان ابتلا به ناخنک را کاهش می‌دهد، همچنین ناخنک در مواردی همراه با احساس جسم خارجی در بیمار است و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا گرد و غبار ممکن است ناخنک به وضعیت متورم و ملتهب متمایل شده و به تحریک و قرمزی چشم منجر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً راهبرد درمانی ناخنک بر اساس وضعیت ضایعه و میزان شدت و علائم بارز در مبتلایان اتخاذ می‌شود، استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد در پیش‌گیری و کاهش علائم ناخنک توصیه می‌شود و تجویز اشک مصنوعی برای کاهش احساس جسم خارجی در چشم صورت می‌پذیرد و کاربرد قطره‌های ضدالتهابی نیز برای کاستن از التهاب و تورم احتمالی در ناخنک رایج می‌باشد و در مواردی که ناخنک به ایجاد اختلال در دید فرد منجر شود و یا پلک زدن و استفاده از لنزهای تماسی را در فرد دشوار سازد، به جراحی مبادرت می‌شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه امکان ایجاد مجدد ناخنک بعد از جراحی وجود دارد و برای اجتناب از این وضعیت، تدابیر ویژه‌ای در حین جراحی لحاظ می‌گردد و قسمتی از بافت سطح چشم به محل ضایعه پیوند داده می‌شود، ممکن است برداشتن ناخنک به ایجاد آستیگماتیسم در افراد منجر گردد، بنابراین در تصمیم برای جراحی باید محتاطانه و با شواهد کافی اقدام کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: