جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 1 ارديبهشت 1394     
اولویت شهرداری تغییر سبک زندگی و تامین سلامت اجتماعی شهروندان

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: اولویت شهرداری تهران در راستای تغییر سبک زندگی با جهت گیری ارتقای سطح سلامت زندگی افراد است که برنامه ریزی در سلامت اجتماعی، روحی و روانی، معنوی و اخلاقی و همچنین حساس سازی مردم نسبت به سلامت خویش با اجرای برنامه‌های ویژه دنبال می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی در اجلاس بین المللی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت که با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و ۳۵ کشور جهان در هتل پارسیان آزادی برگزار شد؛ اظهار داشت: در جهان امروز تاثیر و تاثر میان شاخص‌های سلامت و سایر مولفه‌های اجتماعی- اقتصادی، تامین سلامت را به یکی از زمینه‌های مهم توسعه بدل ساخته و لزوم مطالعات و سیاست گذاری در این حوزه را دو چندان کرده است. محرومیت در برخورداری از سلامت، منجر به تشدید نابرابری‌های اجتماعی و پیامد‌های روانی نامطلوب آن خواهد شد.

وی افزود: عوامل اجتماعی «اثرات نامطلوب خود را بیشتر بر سلامت طبقات پایین‌تر جامعه نشان داده و از این رو باعث» نابرابری «وضعیت سلامت در جامعه می‌شوند. 

امرودی با اشاره به وجود قشربندی در حوزه سلامت گفت: یکی از آسیب‌هایی که «توزیع عادلانه سلامت» در جامعه را تهدید می‌کند، «قشربندی در سلامت» است.‌‌ همان گونه که در جامعه از نظر دسترسی به منابع تفاوت وجود دارد، در مبحث سلامت نیز ما دارای دو قشر «فقیر از نظر سلامت» و «غنی از نظر سلامت» هستیم. 

مثلث اقشار کم بهره در قشربندی سلامت

وی به مثلث اقشار کم بهره در قشربندی سلامت اشاره کرد و گفت: آمار‌ها نشان می‌دهند که «زنان»، «کودکان»، «سلالمندان» و «محرومین اقتصادی» از جمله اقشار شهری هستندکه آسیب پذیری بیشتری دارند و جامعه مطلوب نیازمند سیاست گذاری‌های حمایتی خاص در قبال این قشر است. 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان ساخت: این اقشار نه تنها در مقابل بیماری‌های جسمانی آسیب پذیری بالایی دارند، بلکه به علت فشارهای روانی ناشی از موقعیت فردی و اجتماعیشان، بیشتر در معرض ابتلا به آسیب‌های روانی هستند. 

سلامتی به معنای برخورداری از رفاه کامل اجتماعی، روانی و اخلاقی و اجتماعی است

وی گام دیگر در مسئله سلامت را شناخت ابعاد متعدد آن دانست و افزود: قبلا مفهوم سلامت به معنای فقدان بیماری بود اما امروز جامعه‌شناسی پزشکی به ما می‌گوید سلامتی علاوه بر مبتلا نبودن به بیماری، برخورداری از» رفاه کامل اجتماعی، روانی و اخلاقی و اجتماعی «است. سلامت، اساس جامعه بسامان است چه در بعد جسمی که معمول‌ترین و قابل ارزیابی‌ترین وجه آن است و چه در بعد روانی و اخلاقی و اجتماعی.

امرودی تاکید کرد: قدرت تطبیق پذیری فرد و مدارا با دیگران، یعنی سلامت اخلاقی، و شادابی و نشاط درونی و بهره‌مندی از نعمات الهی یعنی سلامت روانی، و وجود پیوند‌ها و تعلقات اجتماعی شهروندان، یعنی سلامت اجتماعی، جامعه انسانی همدل را ممکن می‌سازد.

ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق پیشگیری به عنوان رویکرد جدید دنبال می‌شود

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اعلام کرد: تغییر مبنای تعریف سلامت از غیاب بیماری به» رفاه کامل جسمانی، روانی و اخلاقی و اجتماعی «باعث تغییر شناخت، تغییر رویکرد و راهبردهای ما را در این حوزه می‌شود.

وی افزود: در این رویکرد هدف ما» آموزش سلامت «،» حفاظت از سلامت «و» ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق پیشگیری «است.

امرودی تاکید کرد: ما در شهرداری در درجه اول به دنبال تامین سلامت اجتماعی هستیم. چرا که شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تغییر رویکرد داده است و درصد قابل توجهی از عوامل موثر در تحقق سلامت را عوامل اجتماعی تشکیل می‌دهند.

کانون‌های سلامت مصداق مشارکت اجتماعی مردم در اداره شهر

وی تشکیل اداره کل سلامت را در معاونت اجتماعی شهرداری تهران و سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی را در مسیر تحقق سلامت اجتماعی عنوان کرد و افزود: ارتقاء کیفیت زندگی و ارتقاء حقوق شهروندی که هر دو جزء اهداف اصلی شهرداری تهران هستند، منوط به کاهش نابرابری در شهر تهران است و این کاهش نابرابری باید در حوزه سلامت نیز محقق شود. 

امرودی گفت: شهرداری تهران در ۳۷۴ سرای محله خانه سلامت تاسیس کرده است که که هر یک از این خانه‌ها دارای ۱۰ کانون متفاوت مانند کانون سالمندان، کانون جوانان، کانون مادر و کودک، کانون معلولان و... است که هر یک ده‌ها هزار نفر عضو فعال و موثر دارند.

عضویت ۲۰۰ هزار نفر در شبکه اجتماعی سلامت شهر تهران

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اعلام کرد: تاکنون در شبکه اجتماعی سلامت شهر تهران ۲۰۰ هزار نفر عضو شده و به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: کانون‌های سلامت، مصداق مشارکت اجتماعی مردم در اداره شهر و تجلی بارز تلاش آن‌ها برای توسعه سلامت و رفع نابرابری در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

طرح سنجش عدالت در شهر، ابزار سیاستگذاری سلامت

امرودی با اعلام اینکه برای سیاست گذاری‌های تحقق عدالت در شهر و تامین «سلامت برای همه»، باید نقشهٔ دقیقی از توزیع عدالت در شهر داشت، افزود: پروژهٔ عدالت در شهر، نه تنها یک تحقیق علمی در سطح وسیع است، بلکه ابزار دقیقی جهت اعمال مداخلات در سطح محلات شهر تهران را فراهم کرده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما در شهرداری در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ دو دوره طرح سنجش سلامت شهر را اجرا کردیم و برای سومین دوره نیز در حوزه‌های سلامت اجتماعی و روحی و اخلاقی و جسمی در حال برنامه ریزی هستیم.

اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت بر مبنای طرح سنجش

وی با برشمردن اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت بر مبنای طرح سنجش گفت: نخستین گام شهرداری در زمینه سلامت، ارتقای سیاست‌های اجتماعی و برنامه ریزی رفاهی بوده است به طوری که بخشی از افراد آسیب دیده و یا در معرض آسیب را تحت حمایت خود قرار داده است. بنابراین با توجه به رویکردهای شهرداری تهران مبنی بر محله محوری و شهروند مداری، خانه‌های سلامت را در قالب اجرای پروژه محله سالم از ابتدای سال ۱۳۸۵ راه اندازی شدند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اذعان داشت: برای هر خانه سلامت یک شورای سلامت محله تعریف و تشکیل شده که وظیفه آن نیازسنجی مشکلات مردم در سطح محله است وگام دوم نیز بهره گیری از سیاست‌های پیشگیرانه است تا تعداد افراد آسیب دیده در آینده کاهش یابد.

وی گفت: شورای سلامت محله‌ها در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸ هزار مصوبه داشته که بیش از پنج هزار مصوبه آن به اجرا در آمده است.

وی افزود: با توجه به یافته‌های طرح سنجش عدالت در شهر که بر اهمیت و اثرگذاری در بحث سلامت دلالت دارند، برنامه‌های شهرداری تهران بر آگاهی بخشی و توانمندسازی از طریق خانه‌های سلامت در سطح شهر متمرکز شده است.

امرودی، اولویت شهرداری تهران را در راستای تغییر سبک زندگی با جهت گیری ارتقای سطح سلامت زندگی افراد عنوان کرد و برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی و سبک زندگی، مقابله با چاقی و دیابت و همایش‌های موضوعی در خانه‌های سلامت را از اقدامات عملی شهرداری تهران در جهت اصلاح سبک زندگی شهروندان برشمرد.

وی افزود: اولویت دهی و برنامه ریزی در سلامت اجتماعی، روحی و روانی، معنوی و اخلاقی و همچنین حساس سازی مردم نسبت به سلامت خویش از رویکردهای اساسی شهرداری تهران قرار گرفته و برای هر مصداق، برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما معتقدیم ارتقای سطح سلامت حاصل نمی‌شود مگر اینکه مردم خودشان توانمند شوند، سلامتی را به عناون یک حق بپذیرند و دنبال احقاق حق خود باشند.

وی گام سوم مدیریت شهری برای سلامت شهری را ارتقاء و بهبود زیرساخت‌های شهری اعلام کرد و گفت: توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج فرهنگ پیاده روی و ورزش‌های همگانی، افزایش سرانه فضای سبز شهری و فضاهای ورزشی، قطعات مکمل شهرداری تهران در سلامت شهر هستند.

به گفته امرودی، در تمامی موارد اصلاح سبک زندگی و ارتقای کیفیت زندگی، مدیریت شهری از تعامل با سایر دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد و انجیو‌ها استقبال و حمایت کرده و در آینده نیز همکاری و حمایت گسترش خواهد داد.

انتظار همکاری بیشتر از نهادهای بین المللی در حوزه سلامت ایران

وی با بیان اینکه مسئله سلامت در کشور ما از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است، خاطرنشان ساخت: این امر باعث می‌شود ما از نهاد‌ها و مجموعه‌های بین المللی انتظار همکاری بیشتری داشته باشیم. به عنوان نمونه ما امروز در صدر مشکلات برنامه ریزی‌های خود مسئله‌ای به نام اعتیاد را داریم و تعبیری که امروز از اعتیاد به عنوان بیماری می‌شود، هزینه‌های زیادی را بر نظام برنامه ریزی ما تحمیل می‌کند. بنابراین حداقل انتظار ما این است که در زمینه‌های مختلف، کشور و مسئولین ملی ما احساس تنهایی نکنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد:‌‌ همان اندازه که جامعه جهانی از ما انتظار دارد در برخی از شاخص‌ها و حوزه‌ها، جمهوری اسلامی ایران فعالیت چشمگیری داشته باشد، ما نیز انتظار داریم در مسائلی که مربوط به کشورماست کمک بیشتری دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در واقع نمی‌توان عدالت در سلامت را به اصلاح نظام ملی یا منطقه‌ای محدود کرد بلکه باید نظام سلامت را در شکل فراگیر و جهانی آن متصور شد و از این زاویه مسائل ملی و کوچک مقیاس کشور‌ها را با وسواس بیشتری پیگیری کرد.

به گفته این مقام مسئول، اشتراکات کشورهای مدیترانه‌ای در مسئله سلامت باب همکاری بین منطقه‌ای در جهت حل آن را باز نگه می‌دارد.

امرودی با بیان اینکه تاخیر در برنامه‌های سلامت به بهای جان انسان‌ها تمام می‌شود، اظهارامیدواری کرد که همکاری در زمینه سلامت و به اشتراک گذاشتن تجارب فرا‌تر از مرز‌ها و اختلافات سیاسی، مورد توجه همه ما قرار گیرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: