جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 31 فروردين 1394     
گزارش تازه نفتی‌ها به جهانگیری

مهر: معاون اول رئیس جمهور صبح امروز از مراحل مختلف اجرایی طرح توسعه آذر به عنوان یکی از استراتژیک ترین میادین مشترک نفتی ایران با عراق بازدید کرد.

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مسیر پایانه مرزی مهران به شهرستان دهلران در یک بازدید هوایی از میدان نفتی آذر، از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه های توسعه این میدان نفتی مطلع شد.

جهانگیری در حاشیه این بازدید در جریان گزارش مجریان توسعه این میدان نفتی و نحوه استقرار دکل های حفاری، عمق چاه‌های حفاری شده و ارزیابی‌های انجام گرفته از میزان نفت موجود و نیز میزان نفت قابل استحصال از این میدان مشترک نفتی قرار گرفت.

در جریان این بازدید همچنین گزارشی از پیشرفت ها و مشکلات پروژه های سطح الارضی و تحت الارضی میدان آذر به معاون اول رییس جمهور ارایه و برنامه زمان بندی برای تولید از این میدان نفتی تشریح شد.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری همچنین امروز در بدو ورود به استان ایلام با بیان اینکه هم اکنون طرح های متعددی در بخش آب و نفت و گاز در استان ایلام در دست اجرا است، گفت: ایلام از ظرفیت بزرگی برای صادرات کالا برخوردار بوده و بخش زیادی از میزان صادرات از پایانه‌های مرزی این استان انجام گرفته است.

این عضو کابینه دولت همچنین تاکید کرد: استان‌هایی که همچون ایلام با کشورهای همسایه مرز مشترک دارند نقش پراهمیتی در سیاست دولت برای توسعه صادرات و ورود به دوره رونق اقتصادی دارند و دولت برای پایانه مرزی مهران در استان ایلام در حال تنظیم لایحه‌ای است که منطقه مهران را به منطقه آزاد تبدیل کند.

تاریخچه توسعه میدان مشترک نفتی آذر

به گزارش مهر، پس از اخراج شرکت‌های گازپروم و لوک اویل روسیه از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر توسط شرکت ملی نفت ایران، تعداد دکل‌های حفاری ایران برای پیشی گرفتن از عراق در توسعه این میدان مرزی افزایش یافت.

در حال حاضر توسعه میدان نفتی بدری که مشترک با میدان نفتی آذر در ایران است، با مشارکت ۴ شرکت گازپروم روسیه، کوگاز کره جنوبی، پتروناس مالزی و تی. پی. ای. او ترکیه مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و پیش بینی می شود تولید نفت تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی از این میدان مشترک در خاک عراق آغاز شود.

با این وجود، همزمان با شتاب کنسرسیوم خارجی شاغل در توسعه این میدان نفتی عراق با سرگروهی روسها، ایران هم تعداد دکل های حفاری در این میدان مشترک نفتی را افزایش داده است.

پس از وقت کشی گازپروم روسیه در توسعه این میدان مشترک در خاک ایران، هم اکنون غول گازی روس‌ها توسعه این میدان مشترک نفتی در خاک عراق را مطابق با برنامه زمان بندی و بدون تاخیر جلو می‌برد.

براساس برنامه زمان‌بندی و طرح توسعه تدوین شده در شرکت ملی نفت ایران، تولید زودهنگام نفت از میدان آذر به میزان ۳۰ هزار بشكه در روز و توليد نهايي نفت به میزان ۶۵ هزار بشكه نفت به ترتيب ۳۶ و ۵۵ ماه باید عملیاتی شود.

براساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت، تولید زودهنگام از این میدان مشترک تا دی ماه سال ٩٣ آغاز خواهد شد و این پروژه قرار است تا مرداد ماه سال ۱۳۹۵ به بهره برداری نهایی برسد.

در همین حال، وحید علی اکبروف رئیس شرکت نفتی روسی لوک اویل اخیرا برای بازگشت این شرکت به بازار ایران اعلام آمادگی کرده است.

شرکت نفت لوک اویل از سال ۲۰۰۳ در چارچوب کنسرسیومی به همراه شرکت نروژی استات اویل درمیدان نفتی اناران کارهای اکتشافی انجام می داد اما حدود سه سال پیش به دلیل تحریم اقتصادی کشورمان فعالیت خود در این میدان نفتی را متوقف کرد.

میدان نفتی مشترک آذر دربلوک نفتی اناران در استان ایلام و درمرز ایران و عراق قرار گرفته که حجم نفت خام قابل استحصال این میدان مشترک با بدرای عراق حدود ۴۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

پیش بینی می شود با توسعه کامل و بهره برداری نهایی از این میدان روزانه ۵۰ تا ۶۵ هزار بشکه نفت خام سبک با درجه "ای پی آی" ۳۲ در مدت ۲۵ سال استحصال شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: