جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1393     
چه کسانی در خواب می میرند؟

 

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات شغلی، یکی از بیماری های مهم و شایع خواب را اختلالات تنفسی حین خواب یا آپنه خواب اعلام کرد.
شفا آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات اختلالات شغلی، یکی از بیماری های مهم و شایع خواب را اختلالات تنفسی حین خواب یا آپنه خواب اعلام کرد.

دکتر خسرو صادق نیت ضمن اعلام این مطلب هشدار داد: این وقفه های تنفسی حین خواب موجب بروز خطرات زیادی می شوند وعوارض جدی،خطرناک و مرگباری را به همراه دارند.

وی خروپف را مهمترین علامت این بیماری دانست و گفت: حتی اگر فردی بیمار را در این حالت از خواب بیدار کند خروپف متوقف می شود اما پس از خوابیدن دوباره شروع می شود.

رئیس بیمارستان بهارلو در خصوص دیگر علامت آپنه خواب گفت: گاهی میان خواب، خروپف ها قطع می شود که به معنی قطع تنفس به مدت 20 تا 30 ثانیه است. سپس با یک خرناس راه تنفسی باز می شود و فرد دوباره شروع به تنفس همراه با خروپف می کند.

وی بر خلاف عموم خروپف را علامت یک خواب خوب و با کیفیت ندانست و گفت: زیرا خروپف احتمالأ علامت ابتلا به یک بیماری خطرناک در خواب است.

دکتر صادق نیت هشدار داد: زیرا کسانی که به اختلال خروپف همراه با وقفه های تنفسی دچار اند احتمال ابتلا به بیماری های مرگباری مانند سکته قلبی و مغزی نیزدر آنان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در این افراد به احتمال زیاد سکته قلبی افزایش پیدا می کند- خواب آلودگی طی روز خیلی بیشتر از افراد دیگر دیده می شود و در نتیجه خطر وقوع تصادفات مرگبارهم در این افراد بیشتر به چشم می خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همچنین به دلیل خستگی و خواب آلودگی افراد مبتلا به این بیماری و به دنبال عدم تمرکز درآنها خطاهای شغلی؛بروز حادثه و اشتباه نیز بیشتر می شود. محصلین مبتلا به آپنه های خواب نیز در یادگیری دچار مشکل می شوند و معمولأ به علت عدم برخورداری از تمرکز خوب، نمی توانند دروس را به خوبی یاد بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی یکی از راه های تشخیص این بیماری را شناخت افرادی که احتمال بروز آپنه های خواب در آنان بیشتر است دانست و گفت: در افراد چاق بروز و شیوع این بیماری بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: معمولأ بیشتر مبتلایان آپنه خواب مردان هستند البته در خانم ها هم بعد از سن 50سالگی یا یائسگی این بیماری بسیار شایع می شود.

دکتر صادق نیت داشتن علائمی نظیر خواب آلودگی،خستگی و خروپف را موثر در شناخت این بیماری اعلام کرد و گفت: بالا بودن فشار خون برخی افراد می تواند ناشی از آپنه های خواب باشد. به طور کلی اگر فردی خروپف شبانه کند و یکی از علائم مذکور را دارا باشد خطر ابتلا به این بیماری هم برایش افزایش می یابد.

رئیس بیمارستان بهارلو یادآور شد: فردی که خروپف می کند و طی روز هم به خواب آلودگی دچار است در موقعیت های نا مناسب امکان دارد به خواب فرو رود. این بیماران در موقعیت های نا مناسب همچون سر کلاس درس- سالن های سخنرانی و پشت چراغ قرمز ممکن است به خواب بروند.

وی با اشاره به حائز اهمیت دانستن و خطرساز بودن آپنه های خواب به خبرنگار شفا آنلاین گفت: اگر قبل از آن که این بیماری خطرناک زمینه ساز عوارض برگشت ناپذیری شود؛ با تشخیص به موقع، درمان آن به راحتی امکان پذیر است.

دکتر صادق نیت با بیان این که این بیماری در کشورمان امکان درمان کامل دارد خاطرنشان کرد: در صورت مراجعه به کلینیک های خواب برای تشخیص قطعی بیماری و تعیین نوع درمان اقدامات لازم انجام می شود.

وی توصیه کرد: یکی از بهترین روش های تشخیص دقیق نوع و شدت اختلالات خواب انجام پلی سومنوگرافی یا همان تست خواب است. به طور کلی با انجام تست خواب تمامی اختلالات خواب فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. آپنه یا همان وقفه های تنفسی حین خواب مشکل پرعارضه ای است. به دلیل واقف نبودن بیش از 80درصد از بیماران به بیماری شان متأسفانه این بیماری بسیار دیر تشخیص داده می شود.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب شغلی توصیه کرد: از این رو مهم ترین وظیفه اطرافیان بیمار مطلع کردن آنها از خروپف و سایر اختلالات حین خواب و توصیه به آنان برای پیگیری بیماری تا درمان کامل است.

 



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: