جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 فروردين 1394     
نگرانی مجلس از واردات خودرو و قطعات در شرایط پس از تحریم

به گزارش گروه پارلمانی شهرداری نیوز ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت :  قطعا توافقات هسته ای در کوتاه مدت و همچنین بلند مدت تاثیرات مثبتی را بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواهد گذاشت.

رضا رحمانی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز، با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی استراتژیک و پیش رو محسوب می شود ،افزود : با بهبود تعاملات بین المللی ، داد و ستد زیادی در حوزه قطعات و صادرات خودرو و همکاری های تکنولوژیکی و فنی در صنعت خودرو صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به جمعیت 80 میلیونی بازار ایران تصریح کرد : هم اکنون بازار ایران با جمعیت موجود در شرایط خوب و چشم گیری قرار دارد ضمن اینکه ایران در منطقه ای با بازاری 300 تا 400 میلیونی نیز قرار گرفته است بنابراین نهایی شدن توافقات می تواند در این بازار وسیع تاثیر بگذارد از سویی  استقبال و علاقه مندی که شرکتهای بین المللی برای همکاری خودرویی با ایران اعلام کردند قاعدتا این روابط را گسترده تر خواهد کرد این در حالی است که هم اکنون جوینت ونچر های مختلفی برای همکاری و تولید مشترک در شرف تشکیل است که با این توافقات قطعا رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی با اشاره به نگرانی از واردات خودرو و قطعات در شرایط پس از تحریم گفت : هر چند توافقات آثار مثبتی را به همراه دارد اما در یک سری محدودیت هایی را نیز باید در این راستا ایجاد کرد و مراقبت نمود چرا که یکی از خطراتی که در اثر توافق به لحاظ اقتصادی احساس می شود واردات بی رویه است هر چند امروز نیز چنین شرایطی در حوزه واردات وجود دارد و باید مراقب بود که بیشتر نشود.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : باید دستگاهها پس از نهایی شدن مذاکرات دقت نمایند که واردات بی رویه به کشور صورت نگیرد بلکه در این جریان بیشتر همکاری های مشترک شکل گیرد که قطعا این موضوع نکته کلیدی است که باید مراعات شود.

رحمانی با اشاره به ورود برخی قطعات بی کیفیت وارد کشور گفت : جریان ورود قطعات کم کیفیت قطعا به نفع شرکتهایی که وارد و استفاده می کنند نیز نخواهد بود چون در محصول نهایی تاثیر گذار است بنابراین زمانی که محصول غیر کیفی است طبعا مشتری و مصرف کننده نیز ناراضی خواهد شد و این به ضرر تولیدکننده نیز هست ، به همین جهت باید مراقب واردات محصولات و قطعات بی کیفیت به کشور بود که آثار منفی را بر تولید وارد خواهد کرد.

وی همچنین ثبات در مسائل اقتصادی را یکی از راهکارهایی حتمی رشد و توسعه هر صنعتی دانست و اظهار داشت : از جمله موارد موثر در ثبات اقتصادی ، ثبات در نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است که البته دولت به دنبال آن است که نرخ ارز تثبیت شده و  مسلما شرایطی فراهم شده و کشور نیز به آن سمت خواهد رفت.

وی افزود : قطعا شرایط نرمال این است که ارز تک نرخی شود. منتهی به شرط اینکه جریان کاهش نرخ ارز ، در خدمت تولید و صنعت قرار گیرد و به سمت دلالی و فعالیت های غیر اقتصادی نرود.

وی در ادامه در خصوص تاثیر توافقات بر قیمت خودرو اظهار داشت : پیش بینی می شود نهایی شدن توافقات هسته ای بر جریان قیمت خودرو و تثبیت در این بخش موثر بوده و از سویی موجب کاهش قیمت خودروهای وارداتی شود.

وی همچنین با اشاره به حضور میران دو شرکت بزرگ خودروساز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت : در این جلسه مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا ضمن ارائه برنامه های سال جاری  ، محصولات و تولیدات جدید را معرفی کردند و به ارائه برنامه هایشان در حوزه کیفیت و همکاری های مشترک با خودروسازان خارجی و تولیدات مشترک و همچنین صادرات در این حوزه پرداختند.

وی گفت : در این نشست مدیران این دو شرکت در خصوص توسعه محصول در ایران خودرو و سایپا  توضیحاتی را ارائه کردند هر چند در این راستا باید برنامه های حمایتی نیز از خودروسازان وجود داشته باشد زیرا در صورتی که  این برنامه ها محقق شود بخش زیادی از مشکلات صنعت خودرو نیز حل خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: