جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 20 فروردين 1394     
اشک "مو"بهترین نوشیدنی فروردین

 

ایسنا:عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شیروان گفت: اشک درخت مو بهترین نوشیدنی فروردین ماه برای انسان‌ها‌ست.

علی دادار  با اشاره به اینکه استان یکی از استان‌های برجسته در زمینه تولید انگور به خصوص از نوع کلاهداری است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در برخی مناطق، درختان انگور از خواب زمستانی بیدار شده و شروع به جوانه زدن کرده‌اند. با بیدار شدن درخت، شاهد ریزش آب از این درخت می‌شویم که به آن اشک مو گفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آشنا نبودن با شیوه تولید انگور، مهمترین معضل باغداران استان است، ادامه داد: به عنوان مثال اگر باغداران بدانند که در چه زمانی درختان انگور را باید هرس کنند، میزان تولید این محصول 2 برابر خواهد شد. بیشتر درختان انگور در زمان مناسب هرس نمی‌شود. اگر باغداران شاهد ریزش اشک مو بودند از هرس درختان خودداری کنند. هرس باید یک هفته بعد از ریزش اشک مو انجام شود.

این دکترای باغبانی بیان کرد: زمان هرس درختان انگور بعد از رشد سه جوانه بر روی هر شاخه است، یا باید در زمان رشد 30 گره بر بوته ها در اراضی دیم و 70گره بر روی بوته‌های موجود در اراضی آبی انجام شود. زمانی که درخت انگور هرس می‌شود، از شاخه‌های درخت مایعی خارج می‌شود که اشک مو نامیده می‌شود. این مایع دارای خواص فراوانی برای بدن است. زمانی که شاخه درخت انگور هرس می‌شود، می‌توان بعد از گذشت سه ساعت حدود ‌1.5 لیتر اشک انگور جمع آوری کرد. خارج شدن اشک مو از درخت نشان از آن دارد که درخت به درستی هرس نشده است و این امر سبب می‌شود تا بوته ضعیف شود.

وی ادامه داد: اشک مو از بین برنده جوش‌های صورت و ضد لک است و برای انعطاف و لطافت پوست استفاده می‌شود. این مایع، سنگ کلیه را از بین می‌برد، ضد چربی خون و فشار خون است. اشک ‌مو سرشار از فسفر و پتاسیم است.

23هزار هکتار باغ انگور در خراسان‌شمالی وجود دارد که از این سطح هفت هکتار انگور کلاهداری و مابقی از نوع کشمشی وجود دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: