جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 17 فروردين 1394     
آنچه باید بدانیم تا مطمئن برانیم

تسنیم: شاید باور کردنی نباشد ولی نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ داده در کشور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان‌ «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است؛ این بدان معنا است که داشتن گواهینامه و آنچه همگان از رانندگی می‌دانند، نمی‌تواند پشتوانه محکمی در برابر حوادث در کمین رانندگان باشد؛ از این رو توجه به آنچه بسیاری از رانندگان، از آن بی اطلاعند و در عین حال نکات کلیدی و مهمی را در بر دارند، به مثابه تجهیز شدن به ابزار کارآمد دانش است؛ ابزاری که در کارآمدی آن قطعاً هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

در قسمت اول و دوم گذشته و دیگر بخش‌های آتی، سعی شده تا با تشریح این نکات کلیدی و مهم، تلاش کنیم تا با ارائه یافته‌هایی علمی، از تاثیر رفتار رانندگان در بروز سوانح جرحی، رفتار و فرهنگ ترافیکی رانندگان کشور را به سمت و سویی سوق دهیم که شاهد کاهش مخاطرات و آسیب برای آنها و سرنشینان خودروی آنها باشیم.

آنچه باید بدانیم تا مطمئن برانیم

1- بررسی سوانح جاده‌ای نشان داده است که بیشترین تصادفات رانندگی هنگام «جابجایی از یک لاین به لاین دیگر»، «گردش به چپ یا راست» و نیز «سبقت به دلیل عدم توجه به نقاط کور» رخ می‌دهد.

2- سرعت سایش تایر خودرو در سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، 40 درصد بیشتر از سرعت سایش همان تایر در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت است.

3- تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد قدرت بینایی در شب، یک ششم توانایی دید در روز است. لذا در شرایط جوی یکسان، سرعت رانندگی مطمئن در شب،‌ باید حدود 16 کیلومتر بر ساعت از سرعت مطمئنه روز، کمتر باشد.

4- میزان سرعت در شرایط جوی بارانی، باید «یک سوم» سرعت نسبت به حالت عادی باشد و این در حالی است که در شرایط «برفی» سرعت تردد باید به نصف سرعت معمول کاهش یابد.

5- رانندگان باید بپذیرند که رانندگی در شرایط جوی بارانی و برفی، با شرایط عادی کاملاً متفاوت است؛ به عنوان مثال در جاده‌های خیس و در شرایط بارانی، مسافت توقف خودرو در هنگام ترمز، تا دو برابر مسافت توقف در شرایط عادی افزایش می‌یابد.

6- کمربند ایمنی در تصادفات رانندگی، تا اندازه زیادی از بروز ضربه مغزی به سرنشینان خودرو جلوگیری می‌کند؛‌ این در حالی است که 70 درصد تلفات جانی تصادفات رانندگی بر اثر ضربه‌های مغزی رخ می‌دهد.

7- باز بودن پنجره خودرو در هنگام حرکت با سرعت‌های بالا، به شدت در مصرف سوخت خودرو، تاثیرگذار است.

8- برخورد با شیشه جلو اتومبیل یا داشبورد پدر سرعت 48 کیلومتر بر ساعت، همانند سقوط از یک ساختمان 3 طبقه است.

9- طبق تحقیقات انجام شده، در مسافت 100 کیلومتری، راننده‌ای که با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت می‌راند، تنها 7 دقیقه زودتر از خودرویی که با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت می‌رود، به مقصد می‌رسد.

10- آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که به ازای هر یک کیلومتر کاهش سرعت، متوسط تعداد تصادفات حدود 2 درصد کاهش می‌یابد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: