جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 8 فروردين 1394     
آب‌رودخانه و چشمه را ننوشید!

کارشناس مسئول بهداشت‌ محیط شهرستان ‌کرمانشاه در خصوص استفاده از آب ‌چشمه و رودخانه هشدار داد و اظهارکرد: این منبع‌های آب می‌توانند عاملی برای ابتلا به بیماری‌های ‌انگلی باشد.

 تهیه آب‌ سالم را یکی از نکات اصلی بهداشت ‌سفر عنوان کرد و افزود: افراد باید حتی‎‌المقدور در طول ‌سفر از بطری‌های آب ‌لوله‌کشی که همراه داشته استفاده کرده و آب‌معدنی بهداشتی خریداری کنند.

خدادادیان با هشدار در خصوص استفاده از آب رودخانه‌ها و برکه‌ها در طول مسیر سفر، اظهارکرد: شاید آب رودخانه یا چشمه در ظاهر شفاف باشد، اما امکان دارد در بالادست آن منبع آلودگی وجود داشته باشد که موجب بیماری انگلی شده و افراد از آن بی‌اطلاع باشند.

وی در همین راستا توصیه کرد: افراد در صورت امکان از آب لوله‌کشی که از قبل همراه دارند یا آب ‌معدنی استفاده کنند و در غیر اینصورت باید آب‌چشمه و رودخانه را از زمان رسیدن به دمای‌ جوش به مدت 10 دقیقه جوشانده و سپس استفاده کنند.

این کارشناس‌ بهداشت همچنین در خصوص تهیه ‌یخ از یخ‌فروشان کنار جاده هشدار داد و اظهارکرد: افرادی که به مناطق جنوبی و گرمسیر سفر می‌کنند باید یخ خود را از اماکن‌ معتبر تهیه کرده و یخ خریداری شده باید روکش‌نایلونی داشته باشد و قبل از استفاده از یخ نیز باید آن را با آب‌ سالم شسته تا آلودگی‌های ثانویه روی آن پاک شود.

خدادادیان در خصوص استفاده از موادغذایی در طول سفر نیز توصیه کرد افراد تنها برای یک ‌وعده غذا تهیه کرده و با خود همراه ببرند و از نگهداری طولانی‌مدت غذا در خودرو خودداری کنند.

وی افزود: برای گرم‌کردن مواد‌غذایی نیز باید دمای مورد استفاده به 70 درجه سانتی‌گراد برسد و افراد باید حتما از گرم‌شدن کامل نقاط موادغذایی اطمینان پیدا کنند.

این کارشناس‌ بهداشت تصریح‌کرد: چنانچه درجه ‌حرارت موادغذایی کم بوده یا نقاط ‌مختلف آن بخوبی گرم نشود، میکروارگانیسم‌هایی که در سردی غذا روی آن فعالیت کرده از بین نرفته و می‌توانند ایجاد مسمومیت یا بیماری کنند.

خدادادیان درباره استفاده از موادغذایی بسته‌بندی و کنسروی نیز با تاکید بر توجه به تاریخ انقضاء این‌مواد، گفت: در خصوص خرید مواد کنسروی باید به ظاهر قوطی آنها نیز توجه کرد.

وی افزود: قوطی‌هایی که بادکرده یا حاشیه و در آنها دچار زنگ‌زدگی شده قطعا میکروارگانیسم داخل ‌آنها فعالیت کرده و مصرف آنها می‌تواند سلامت‌ افراد را به خطر اندازد.

این کارشناس ‌بهداشت توصیه‌کرد: افراد حتما قبل از مصرف موادکنسروی آن را به مدت 20 دقیقه در آبی که از قبل جوش آمده قرار دهند تا احیانا در صورت وجود سم ‌بوتولیسم در آن، این ‌سم در اثر حرارت تجزیه شود.

خدادادیان با توصیه اکید به شستن دست‌ها با آب و صابون پیش از صرف غذا در سفر، اظهارکرد: افراد حتما از آب جوشیده شده برای شستن دست‌ها یا ظروف غذاخوری استفاده کنند.

وی همچنین توصیه‌کرد: افراد برای تهیه موادغذایی از خرید هر نوع گوشت از کنار جاده یا مراکز غیرمعتبر خوددار کنند.

خدادادیان گفت: افراد نباید فریب ظاهرگوشت را بخورند، زیرا همین گوشت‌های به ظاهر مرغوب می‌تواند حاوی کیست هیدراتیک بوده یا موجب بیماری تب ‌مالت در افراد شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: