جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 فروردين 1394     
اتفاقات فوتبالی در سال گوسفند

سال 1310 اولین سال گوسفند بود. سالهای 1322،1334، 1346، 1358، 1370،1382، هم جزو سالهای گوسفند بودند.

سال 94 هم سال گوسفند است.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا اتفاقات فوتبال در سال گوسفند بررسی کنیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

سالی که برای فوتبالیها خوش یمن نبود

فوتبال ایران اولین سال گوسفند یعنی 1310 برایش زیاد خوش یمن نبود.

در این سال فوتبال ما هنوز تحت تاثیر شکست 10 بر صفر تیم منتخب فوتبال تهران برابر تیم فوتبال منتخب بادکوبه اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.در این دیدار فوتبال ما تحقیر شده و به حالت نیمه تعطیل درآمده بود همچنین در این سال فوتبال تهران به درستی نتوانست قهرمان خود را معرفی کند.

فوت اولین ملی پوش

ساختار فوتبال در دومین سال گوسفند یعنی 1322 شلوغ و پر التهاب بود.

در این سال کشور درگیر حضور نیروی نظامی نیروهای متفقین بود و فوتبال ما منحصر به بازیهای می‌شد که طی آن یک تیم منتخب از روس ها، انگلیسها و لهستانی ها و . . . برابر ایران یا برابر همدیگر قرار می‌گرفتند.

یک اتفاق تلخ در فوتبال ما در سال 1322 رخ داد و احمد خطیبی در گذشت بر این اساس خطیبی اولین ملی پوش فوت شده در تاریخ فوتبال ملی ایران شد.

بازی با ترکیه مهم ترین رویداد در این سال بود

فوتبال کشورمان در سومین سال گذشته یعنی 1334 یک مقدار وضعیتش بهتر شد.

مرحوم علی کنی برای دومین بار در تشکیلات فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس فدراسیون حضور پیدا کرد و مثل همیشه اسباب خیر و برکت در تشکیلات فوتبال بود.

همچنین بازی برابر تیم ترکیه در آبان 34 به ایران آمده بود مهم‌ترین رویدادهای فوتبال در سال 1334 بود.

برگزاری مسابقات باشگاه‌های تهران

فوتبال ایران در سال 1346 مسابقات باشگاه‌های تهران را به عنوان مهم ترین رویدادهای خود تجربه می‌کرد.

حادثه بروز اختلافات در مجموعه مدیریت تیم شاهین با مسئولان فدراسیون فوتبال که باعث لغو پروانه این باشگاه از سوی سازمان وقت تربیت بدنی شد مهم‌ترین رویداد فوتبال در این سال بود.حضور مرحوم مصطفی مکری در ریاست فدراسیون فوتبال جزو وقایع مهم فوتبال در سال 1346 بود وی جای مرحوم حسین سرودی را گرفت.

مرگ غلامرضا تختی جهان پهلوان کشتی ایران در روز 17 دی ماه سال 1346 و در سن 37 سالگی مهم‌ترین اتفاق ورزشی ایران در این سال بود که همه را در بهت و حسرت ناشی از این واقعه تلخ فر برد.

ظهور اولین نسل فوتبال در سال 58

فوتبال ایران در سال 1358 اولین نسل خود را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرد.

مسابقات جام شهید مهدی اسپندی به عنوان اولین دوره مسابقات جدید فوتبال بعد از انقلاب در سال 1358 برگزار شد و تیم پرسپولیس قهرمانی این بازیها را بدست آورد و تیمهای پاس و شاهین دوم و سوم شدند.

دراین سال تیم ملی باید خود را برای مسابقات مقدماتی المپیک 1980 مسکو آماده‌ کرد که وقتی از بازگشت مهاجرانی ناامید شد از حسن حبیبی به عنوان سرمربی بهره برد.

کازرانی و عادل خانی از فوتبال کنار رفته بودند و قاسم پور، حسن روشن، حسن نظری، آندرانیک اسکندریان و غیره به علت بازی در تیم‌های خارجی به حکم قانون آن دوران از حضور در تیم ملی محروم شده بودند. دراین مسابقات که در اسفند 58 انجام شد تیم ملی ایران برابر حریفان خود برنده و در گروه خود قهرمان شد اما ایران که دراسفند 1358 برای آخرین بار از علی پروین بهره می برد بعدها به خاطر تحریم سیاسی بازیهای المپیک 1980 مسکو در این دیدار ما شرکت نکرد.

به نظر می‌رسد عدم شرکت ایران در این بازیها باعث شد تا فوتبال ایران در بازیهای المپیک نفرین شود و دیگر هیچگاه به این مسابقات صعود نکند.

کسب قهرمانی دردو جام باشگاهی

فوتبال ایران در سال 1370 هر دو جام باشگاهی را در آسیا کسب کرد. پرسپولیس و استقلال که نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و جام در جام آسیا بودند کارشان دراین مسابقات ازسال 1369 شروع کردند اما شروع جنگ نفت درخلیج فارس باعث شد.

مسابقات تا تابستان سال70 به تعویق بیافتد.

به هر حال هر 2 تیم ایرانی درمسابقات جام های باشگاهی در آسیا قهرمان شدند، اتفاقی که هیچ وقت در تاریخ فوتبال ما تکرار نشد.

تیم ملی درسال 1370 به عنوان قهرمان قاره آسیا به مصاف تیم ملی الجزایر رفت که قهرمان قاره آفریقا بود در بازی رفت که روز 5مهر ماه70 انجام شد، ایران درتهران 2 بر 1 الجزایر قدرتمندی را برد که ریاح ماجر معروف را در جمع یاران خود داشت در بازی برگشت هم ایران 1 بر صفر باخت و جام بین قاره‌ای را از دست داد.

نکته جالب خداحافظی محمد پنجعلی کاپیتان باوقار تیم ملی در بازی رفت از بازیهای ملی بود.

در سال 1370 اولین دوره مسابقات لیگ کشور با عنوان لیگ آزادگان برگزار شد و در مسابقاتی که از تیرماه سال 70 شروع شده بود با قهرمانی تیم یاس تمام شد.

آخرین دوره مسابقات فوتبال دوره مسابقات فوتبال تهران در سال 1370 برگزار شد و در این مسابقات تیم فوتبال استقلال قهرمان مسابقات شد همچنین پرسپولیس هم در مسابقات فوتبال جام حذفی کشوردر سال70 قهرمان شد.

پرتاب نارنجک به زمین مسابقه

اتفاقات فوتبالی زیادی در سال 1382 رخ داد.

تیم ملی تحت هدایت همایون شاهرخی در بهار سال 82‌، در جام ال جی ابوجا پایتخت نیجریه به کامرون باخت و حذف شد.

سپس تیم ملی در تابستان 82 در جام ال جی تهران برابر عراق باخت و قهرمانی را از دست داد بعد از آن با تیم ملی بلاروس یک بازی دوستانه در شهر؟؟ انجام داده و 2 بر 1 باخت برابر تیم ملی اردن در تهران 4 بر یک برنده شده اما تیم ملی دربازی برگشت خوددر این بازیها 3 بر 2 به اردن باخت. بعد از این باخت، شاهرخی که مدتها مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار داشت از کار کنار رفت و برانکو از خرداد ماه همان سال مذاکره دوباره با او برای بازگشت به تیم ملی شروع شده بود به عنوان سرمربی به تیم ملی برگشت و همایون شاهرخی سرپرست تیم ملی شد.

بعد از آن تیم ملی با هدایت برانکو برابر تیم ملی نیوزلند قهرمان قاره اقیانوسیه 3 بر صفر برنده شد و قهرمان جام بین قاره‌ای شد. سپس کار تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام ملتهای 2004 ادامه یافت و همه حریفان را با قدرت تمام بردیم.

در بازی ایران با کره شمالی یکی از تماشاگران یک نارنجک دستی کوچک داخل زمین انداخت، نارنجک به کنار پای یار حریف خورد و با آنکه آسیبی به او نرسانداما یار حریف خود را به زمین زد و تیمش از زمین بیرون آمد.

البته تیم حریف که 1 بر صفرعقب بود و در بازی رفت در خاک خودش از ما 3 بر یک باخته بود و 3 بر صفر بازنده انضباطی شد اما ما هم از اولین بازی خانگی رسمی با تماشاگر محروم شدیم.

بازی با قطر در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2006 هم با پیروزی 3 بر یک به نفع ما تمام شد.

انتخاب مهدوی کیا به عنوان مرد سال فوتبال آسیا

یک اتفاق خوب در سال 1382 برای فوتبال ما رخ داد و مهدی مهدوی کیا به عنوان مرد سال فوتبال قاره معرفی شد.

همچنین سپاهان دراین سال قهرمان لیگ فوتبال شد البته منظور لیگی است که در خرداد 82 شد و ادامه لیگ دوم حرفه‌ای بود.

لیگ سوم هم که از شهریور 82 شروع شده بود در پایان سال 82 شاهد رقابت شدید برای کسب عنوان قهرمانی این تیم‌های فوتبال یاس، استقلال و ذوب آهن بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: