جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 اسفند 1393     
بهترین زمان برای مقابله با ریزگردها اواخر بهمن تا ۲۰ اردیبهشت است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با بیان اینکه راهکار‌های مقابله با پدیده ریزگرد‌ها مشخص است و مطالعات کافی در این زمینه انجام شده است،‌ گفت: بهترین زمان برای مقابله با ریزگردها اواخر بهمن تا ۲۰ اردیبهشت است.

محمدباقر قالیباف در یکصد و سی نهمین جلسه شورا قبل از بررسی لایحه اصلاح بودجه سال 94 و در جریان بررسی طرح دو فوریت بررسی راه‌های پیشگیری و مقابله با ریزگرد‌ها اظهار کرد: این موضوع امروزه دغدغه کشور و شهر تهران محسوب و باید برای رفع آن یک تصمیم جدی گرفته شود.

قالیباف با بیان اینکه پدیده ریز گرد‌ها در شهر تهران به سه بخش تقسیم شده است، یادآور شد: دربخش نخست ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون می‌توان نام برد که تهدید اصلی شهر هستند که ترکیبات آن ازعناصر شیمیایی خطرناک است و این در حالیست که 82 درصد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از وسایل نقلیه متحرک ناشی می‌شوند و تنها 18 درصد از وسایل گرمایشی و کارخانجات است.

شهردار تهران با بیان اینکه مطالعاتی در زمینه ریزگردهای شهر تهران انجام شده است، تصریح کرد: مطالعات و بررسی‌های دقیقی انجام شده و باید هر چه سریعتر تصمیمی در خصوص کاهش ریزگردها در شهر تهران انجام و همچنین اقدامات عملی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در وهله دوم ریز گرد‌های بیش از 2.5 میکرون تا 10 میکرون مطرح است که بیشتر منشاء طبیعی دارند و این ریزگرد‌‌ها دو منبع خارجی و داخلی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهند به گونه‌ای که ریزگرد‌های منابع خارجی از شمال غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و تا  تهران هم می‌‌رسند و متاسفانه امروزه رشته کو‌ه‌های زاگرس و جنگل‌های آن را دچار لطمات جدی کرده است.

قالیباف با تاکید بر اینکه تعدادی از ریز گرد‌ها محیطی هستند و از باد‌های موسمی محلی که عمدتاً از جنوب غرب تهران می‌وزند نشأت می‌گیرند، گفت: برای مقابله با این ریزگردها اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز است که در اقدامات کوتاه مدت می‌توان به مواردی نظیر مالش پاشی مبادرت کرد و در اقدامات دراز مدت با کاشت درخت ها و درختچه‌ها جلوی این پدیده را گرفت.

وی در پایان افزود: بنابراین باید هر چه سریعتر با همکاری سازمان هایی نظیر مجموعه منابع طبیعی وارد عمل شد و برای بادهای موسمی جنوب غرب تهران اقداماتی تنظیر مالش پاشی را مد نظر قرار داد و امروزه مطالعات کافی در این زمینه انجام شده و دیگر وقت برای مطالعه پیشگری از پدیده ریز گرد‌ها وجود ندارد حال آنکه راهکا‌رهای مقابله با این پدیده مشخص است و همچنین بهترین زمان برای مقابله با این پدیده نیز از اواخر بهمن تا 20 اردیبهشت است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: