جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 آذر 1392     
مشوق جدید برای بچه‌دار شدن رسید

مجله مهر: هزینه های درمان ناباروری گاهی تا 10 میلیون تومان هم می رسد و بسیاری از خانواده های ایرانی نمی توانند این رقم را پرداخت کنند. از طرفی آمار ناباروری در ایران رو به افزایش است و حدود یک پنجم از خانوارهای ایرانی را گرفتار کرده است. به این ها باید بالا رفتن سن ازدواج و طولانی شدن فاصله ازدواج تا فرزندآوری را هم اضافه کنید تا چشم انداز روشن تری از مشکلات باروری و تولید نسل پیدا کنید. براساس نمونه گیری های انجام شده 20/2 درصد زوج ها ایرانی دچار این مشکل هستند و این رقم از میانگین جهانی اش بالاتر استبیمه ها اما درمان ناباروری را در ردیف هزینه های جراحی زیبایی به حساب می آورند و تعهدی برای پرداخت آن ندارند. محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، می گوید با وجود تمام تلاش‌ها ، درمان ناباروری اصلا پوشش بیمه‌ای ندارد  و حمایت‌های بیمه بسیار محدود و در حد نسخه یا آزمایش است. 

شهلا میرگلوی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از این مسله انتقاد کرده و گفته است: «هزینه درمان ناباروری گاهی تا 10 میلیون تومان هم می رسد که در این شرایط لازم است با تعامل بین وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پوشش بیمه ناباروی انجام گیرد. به طور حتم برای اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و درنهایت افزوده شدن به جمعیت کشور لازم است تا از زوجین نابارور حمایت شود.»

به گفته این نماینده مجلس به دلیل نبودن مراکز تخصصی در برخی شهرستان ها، زوجین نابارور به ناچارمجبور هستند به تهران کنند و به این دلیل علاوه بر هزینه‌های درمان یا اعمال جراحی، هزینه‌های رفت و آمد هم خانواده ها را درگیر می کند. 

 

 

گویا اعضای این کمیسیون، جلسه ای هم حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کرده اند و  حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، پیشنهاد کرده مسئولان هفته آینده و همزمان با بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، طرحی برای تامین هزینه های این درمان به مجلس بفرستند تا بررسی شده و برایش بودجه در نظر گرفته شود. 

بیمه های خصوصی برای زوج های جوان

بیمه های دولتی در حالی درباره بیمه ناباروری سکوت کرده اند که برخی شرکت های خصوصی، با دریافت حق بیمه های سنگین زوج های جوان را تحت شرایط خاصی بیمه ناباروری می کنند. حق بیمه ای که پرداخت آن برای عده زیادی از مردم و زوج های جوان دشوار و غیرممکن است. برای بهره مندی از این بیمه، زوج هایی که یک سال از تاریخ ثبت ازدواج شان می گذرد می توانند در دوره ای 10 ساله بیمه شوند و با تولد اولین فرزندشان قرارداد بیمه خود را به پایان برسانند.

بیمه شدگان، در ازای پرداخت ماهانه 200 تا 250 هزار تومان می توانند تا سقف 4میلیون تومان از هزینه های درمان سرپایی یا بستری و 2میلیون تومان هزینه های درمانی بهره‌مند شوند. هزینه های مربوط به رحم جایگزین هم برای یک بار در طول مدت بیمه به مبلغ 4میلیون تومان توسط شرکت بیمه کننده پرداخت می شود.

البته این بیمه، شامل زوج هایی که به دلیل سوء‌استفاده از مواد يا تاثير عوامل فيزيكي و شيميايي و فعل و انفعالات ناشي از جنگ توان باروری شان را از دست داده باشند، نمی شود.

بیمه های خصوصی برای زوج های جوان

این در حالی است که برخی بیمه های خصوصی، با دریافت حق بیمه های سنگین زوج های جوان را تحت شرایط خاصی بیمه ناباروری می کنند. برای بهره مندی از این بیمه، زوج هایی که یک سال از تاریخ ثبت ازدواج شان می گذرد می توانند در دوره ای 10 ساله بیمه شوند و با تولد اولین فرزندشان قرارداد بیمه خود را به پایان برسانند.

بیمه شدگان، در ازای پرداخت ماهانه 200 تا 250 هزار تومان می توانند تا سقف 4میلیون تومان از هزینه های درمان سرپایی یا بستری و 2میلیون تومان هزینه های درمانی بهره مند شوند. هزینه های مربوط به رحم جایگزین هم برای یک بار در طول مدت بیمه به مبلغ 4میلیون تومان توسط شرکت بیمه کننده پرداخت می شود.

البته این بیمه، شامل زوج هایی که به دلیل سوء‌استفاده از مواد يا تاثير عوامل فيزيكي و شيميايي و فعل و انفعالات ناشي از جنگ توان باروری شان را از دست داده باشند، نمی شود.

 
 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: