جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 اسفند 1393     
رژیم غذایی مبتلایان به سلیاک

ایسنا: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف نان ذرت و برنج برای بیماران سلیاک بلامانع است و مصرف آن‌ها می‌تواند جایگزین گندم شود تا نشاسته‌ مورد نیاز بدن از این طریق تأمین شود.

محسن اسماعیلی با بیان اینکه بیماری سلیاک یک بیماری گوارشی است که بیماران مبتلا نسبت به مصرف پروتئین حساسیت دارند، اظهار کرد: ممکن است برخی افراد به مصرف پروتئین واکنش نشان دهند و این واکنش منجر می‌شود که یکسری آنتی بادی در بدن ساخته شود.

وی افزود: یک نوع پروتئین در گندم و برخی از انواع جو در مبتلایان به سیلیاک ایجاد حساسیت می‌کند و آنتی بادی‌های ساخته شده در بدن بر مخاط قسمت دوم اثنی عشر اثر می‌گذارد و واسطه‌های التهابی در آن قسمت باعث ضعیف شدن و از بین رفتن مخاط ناحیه دوم اثنی عشر می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه زمینه اصلی سلیاک حساسیت پروتیینی است و شیوع آن هم حدود یک تا دو درصد در جامعه است، خاطر نشان کرد: شیوع این بیماری در ایران نیز مانند الگوی جهانی حدود یک تا دو درصد است اما در برخی از کشورها شمار مبتلایان تا 3 درصد جمعیت نیز گزارش شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه بیماری سلیاک یک پیش زمینه ژنتیکی دارد و افراد یک خانواده بیشتر درگیر بیماری می‌شوند، خاطر نشان کرد: در افرادی که سوء جذب برخی مواد غذایی دارند و هم چنین افراد مبتلا به کم خونی خفیف و یا کمبود کلسیم و ویتامین‌ها احتمال بروز به این بیماری وجود دارد.

وی با بیان اینکه نفق و گاز بیش از حد در روده‌ها و یا آشکار شدن علایم سوء جذب و هضم از دیگر نشانه‌های تشخیص ابتلا به بیماری سلیاک است، اضافه کرد: پزشک به منظور تشخیص بیماری در درجه اول یک آنتی بادی گندم را در خون بررسی می‌کند و در صورتی که آنتی بادی مثبت بود، بیمار باید از قسمت دوم اثنی عشر آندوسکوپی یا نمونه برداری کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در صورتی که آنتی بادی و پاتولوژی مثبت شود بیماری سلیاک تشخیص داده می‌شود، گفت: لازم است بیمار تا پایان عمر از مصرف مواد حاوی پروتینی به ویژه پروتئین گندم پرهیز کند و در غیراین صورت روند بیماری ادامه پیدا می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: به دلیل اینکه بیماری سلیاک یک پیش زمینه ژنتیکی دارد لازم است افراد خانواده نیز از لحاظ ژنتیکی چکاب شوند تا مشخص شود آیا آن‌ها نیز مستعد ابتلا به بیماری هستند یا خیر و تحت رژیم غذایی بیماران سلیاک قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بیماران سلیاک تصور می‌کنند فقط در مصرف نان ممنوعیت دارند این در حالی است که آرد گندم در بسیاری از خوراکی‌ها استفاده می‌شود برای نمونه سس مایونز نیز حاوی آرد گندم است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در صورتی برخی افراد با خوردن برخی مواد غذایی دچار حساسیت یا نفق شکم، بی حال و ضعیف می‌شوند باید از این نظر چکاب شوند، اضافه کرد: این دسته افراد برای تشخیص بیماری می توانند به مراکز درمانی سلیاک مراجعه کنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نان اصلی‌ترین قوت ایرانیان است و نمی‌توانند این ماده غذایی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند، افزود: مصرف نان ذرت و برنج برای بیماران سلیاک بلامانع است و مصرف آن‌ها می‌تواند جایگزین گندم شود تا نشاسته‌ای که بدن نیازمند است از این طریق تأمین شود.

وی با بیان اینکه افراد با مشاهده هر گونه علائم بیماری باید به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کنند، ادامه داد: در صورتی که بیماران سلیاک رژیم غذایی را درست رعایت کنند هیچ مشکل خاصی برای آن‌ها به لحاظ کمبودهای غذایی به وجود نمی‌آید.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: